10 Financieel management 11 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie Hoofdfunctie 0. Algemeen bestuur Personeel-, organisatie- en informatiemanagement Een en ander vraagt om een verantwoord sociaal beleid en het zorgvuldig omspringen met het binnen de organisatie aanwezige talent Het aansturen, volgen en evalueren van alle veranderingen vraagt om tijdige informa tie over de resultaten. Het verzamelen en presenteren van informatie in termen van resultaten of zelfs maatschappelijke effecten in de richting van bestuur en management zal meer aandacht krijgen. De krappe financiële positie beklemtoont de noodzaak tot een verdere ontwikkeling van de instrumenten voor het financieel management Eén van die instrumenten is een goed financieel informatiesysteem. In 1992 is er veel tijd en energie gestoken in de selectie en implementatie van een nieuw financieel infor matiesysteem. Dit systeem zal aan het begin van de beleidsperiode operationeel zijn. Daarmee is een belangrijk hulpmiddel verkregen voor de financiële planning en verant woording. Met name het binnen de financiële beheersadministratie kunnen bijhouden van de aangegane verplichtingen moet leiden tot een verbetering van de tussenrapporta ges, de zogenaamde maraps. De kwaliteit van de maraps moet verder verbeterd worden door, naast financiële gege vens ook geleidelijk aan prestatiegegevens daarin op te nemen. Het versnellen van het begrotings- en rekeningsproces, in 1992 enigszins vertraagd door de tijd die de invoering van het nieuwe financieel informatie-systeem vergde, zal wor den voortgezet. De informatie verkregen bij de inventarisatie ten behoeve van de kemtakendiscussie zal dienen als uitgangsmateriaal voor de verdere ontwikkeling richting een produktge- richte begroting, die de komende beleidsperiode eerst grofmazig en geleidelijk aan gedetailleerder zal worden ontwikkeld. De context van het beleid Bestuursapparaat (002) Naast de continuering van het bestaande P-,0- en I-beleid, zullen de komende jaren de volgende accenten worden gelegd: - het functioneren van de interne arbeidsmarkt; - het functioneren van het formeel en informeel overleg met personeelsverte genwoordigers en bestuurders van ambtenarenorganisaties; - het verzamelen en presenteren van informatie met betrekking tot de resultaten (out put) of zelfs maatschappelijke effecten (outcome) van gemeentelijke inspanningen. Interne arbeidsmarkt De invulling van het 1000-banenplan door de gemeente als werkgever, de personele gevolgen van de herwaarderingsoperatie, de discussie over onze kerntaken en de verbe tering van de aantrekkingskracht van de gemeente voor talentvolle medewerk(st)ers, zijn redenen voor nadrukkelijke aandacht voor de interne arbeidsmarkt. Het inteme-arbeidsmarktbeleid zal zowel herplaatsingskandidaten aan een formatieve plaats moeten kunnen helpen als werklozen aan zinvol additioneel werk. Ook moet dit beleid een bijdrage leveren aan het opsporen, ontwikkelen en benutten van talent binnen de organisatie. Het functioneren van de interne arbeidsmarkt is een vitale factor om boven-formatie- ve medewerk(st)ers te plaatsen en gedwongen ontslagen te voorkomen. Zowel van het bestuur, het management, de P.O.I.-adviseurs en niet in de laatste plaats van de betrok kenen zelf zal dit de nodige inspanning, flexibiliteit en creativiteit vragen. Overleg Na de verkiezing van nieuwe medezeggenschapscommissies, die volgden op het con venant met de in de Commissie voor Georganiseerd Overleg vertegenwoordigde ambte narenorganisaties, is het de beurt aan het overleg op concernniveau. Het overleg dat door het college van Burgemeester en Wethouders wordt gevoerd met de Commissie voor Georganiseerd Overleg c.q. de bestuurders van de in deze commissie vertegen woordigde ambtenarenorganisaties, zal de komende jaren van toenemende invloed zijn op de arbeidsvoorwaarden van het personeel (decentralisatie van het arbeidsvoorwaar denoverleg). Een proef met het zogenaamde overeenstemmingsvereiste, inclusief aan sluiting bij de lokale advies- en arbitragecommissie, zal aan het begin van deze beleids periode worden gestart. De invloed op het lokale overlegstelsel van de komende toepasselijkheid van de Wet op de Ondernemingsraden is thans nog niet aan te geven. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 8