10
Financieel management
11
2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
Hoofdfunctie 0. Algemeen bestuur
Personeel-, organisatie- en informatiemanagement
Een en ander vraagt om een verantwoord sociaal beleid en het zorgvuldig omspringen
met het binnen de organisatie aanwezige talent
Het aansturen, volgen en evalueren van alle veranderingen vraagt om tijdige informa
tie over de resultaten. Het verzamelen en presenteren van informatie in termen van
resultaten of zelfs maatschappelijke effecten in de richting van bestuur en management
zal meer aandacht krijgen.
De krappe financiële positie beklemtoont de noodzaak tot een verdere ontwikkeling
van de instrumenten voor het financieel management
Eén van die instrumenten is een goed financieel informatiesysteem. In 1992 is er veel
tijd en energie gestoken in de selectie en implementatie van een nieuw financieel infor
matiesysteem. Dit systeem zal aan het begin van de beleidsperiode operationeel zijn.
Daarmee is een belangrijk hulpmiddel verkregen voor de financiële planning en verant
woording. Met name het binnen de financiële beheersadministratie kunnen bijhouden
van de aangegane verplichtingen moet leiden tot een verbetering van de tussenrapporta
ges, de zogenaamde maraps.
De kwaliteit van de maraps moet verder verbeterd worden door, naast financiële gege
vens ook geleidelijk aan prestatiegegevens daarin op te nemen.
Het versnellen van het begrotings- en rekeningsproces, in 1992 enigszins vertraagd door
de tijd die de invoering van het nieuwe financieel informatie-systeem vergde, zal wor
den voortgezet.
De informatie verkregen bij de inventarisatie ten behoeve van de kemtakendiscussie
zal dienen als uitgangsmateriaal voor de verdere ontwikkeling richting een produktge-
richte begroting, die de komende beleidsperiode eerst grofmazig en geleidelijk aan
gedetailleerder zal worden ontwikkeld.
De context van het beleid
Bestuursapparaat (002)
Naast de continuering van het bestaande P-,0- en I-beleid, zullen de komende jaren
de volgende accenten worden gelegd:
- het functioneren van de interne arbeidsmarkt;
- het functioneren van het formeel en informeel overleg met personeelsverte
genwoordigers en bestuurders van ambtenarenorganisaties;
- het verzamelen en presenteren van informatie met betrekking tot de resultaten (out
put) of zelfs maatschappelijke effecten (outcome) van gemeentelijke inspanningen.
Interne arbeidsmarkt
De invulling van het 1000-banenplan door de gemeente als werkgever, de personele
gevolgen van de herwaarderingsoperatie, de discussie over onze kerntaken en de verbe
tering van de aantrekkingskracht van de gemeente voor talentvolle medewerk(st)ers,
zijn redenen voor nadrukkelijke aandacht voor de interne arbeidsmarkt.
Het inteme-arbeidsmarktbeleid zal zowel herplaatsingskandidaten aan een formatieve
plaats moeten kunnen helpen als werklozen aan zinvol additioneel werk. Ook moet dit
beleid een bijdrage leveren aan het opsporen, ontwikkelen en benutten van talent binnen
de organisatie.
Het functioneren van de interne arbeidsmarkt is een vitale factor om boven-formatie-
ve medewerk(st)ers te plaatsen en gedwongen ontslagen te voorkomen. Zowel van het
bestuur, het management, de P.O.I.-adviseurs en niet in de laatste plaats van de betrok
kenen zelf zal dit de nodige inspanning, flexibiliteit en creativiteit vragen.
Overleg
Na de verkiezing van nieuwe medezeggenschapscommissies, die volgden op het con
venant met de in de Commissie voor Georganiseerd Overleg vertegenwoordigde ambte
narenorganisaties, is het de beurt aan het overleg op concernniveau. Het overleg dat
door het college van Burgemeester en Wethouders wordt gevoerd met de Commissie
voor Georganiseerd Overleg c.q. de bestuurders van de in deze commissie vertegen
woordigde ambtenarenorganisaties, zal de komende jaren van toenemende invloed zijn
op de arbeidsvoorwaarden van het personeel (decentralisatie van het arbeidsvoorwaar
denoverleg). Een proef met het zogenaamde overeenstemmingsvereiste, inclusief aan
sluiting bij de lokale advies- en arbitragecommissie, zal aan het begin van deze beleids
periode worden gestart. De invloed op het lokale overlegstelsel van de komende
toepasselijkheid van de Wet op de Ondernemingsraden is thans nog niet aan te geven.
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie