Hoofdlijnen 1995-1998 1.3 Beleidsvoornemens per zorggebied In dit deel van de Hoofdlijnen 1995-1998 wordt in hoofdlijnen ingegaan op de beleids voornemens per zorggebied. 1.3.1 Economische ontwikkeling 1.3.1.1 Algemeen De hoge werkloosheid in Leeuwarden en de functie die Leeuwarden heeft als centrum van het stedelijk knooppunt, verplicht ons ertoe om zowel de reguliere als de additionele werkgelegenheid te bevorderen. In het collegeprogramma hebben wij deze bevordering dan ook een hoofdprioriteit gegeven, in een evenwichtige combinatie met een andere hoofdprioriteit, te weten het Milieu. Reguliere banen zullen vooral in de marktsector gevonden moeten worden. Om (die) werkgelegenheid te handhaven en te bevorderen werkt de gemeente langs drie sporen: 1. Overleg en samenwerking met het aanwezige bedrijfsleven 2. Aanjagen 3. Acquisitie 1.3.1.2 Overleg en samenwerking met het aanwezige bedrijfsleven Het hebben van een goed ondernemersklimaat is een basis voor het werkgelegenheids beleid. Samen met het bedrijfsleven zullen wij daarom een ondernemersstruktuurvisie opstellen. Naar verwachting zal deze visie in 1995 gereed zijn. In deze nota zal de aan dacht zich richten op aspecten die zijn gerelateerd aan het ondernemersklimaat in Leeuwarden. Onderdeel daarvan is in ieder geval de relatie en overlegstructuren met het bestaande bedrijfsleven in de gemeente. Een van de pijlers voor de werkgelegenheid is het midden- en kleinbedrijf. Daarnaast is deze sector, mits passend in de structuur, ook van belang voor de leefbaarheid van dorp of wijk. In de genoemde ondernemersstruktuurvisie zullen we dan ook aandacht beste den aan de ontwikkelingsmogelijkheden van het midden- en kleinbedrijf. Voor de komende periode zal de ontwikkeling rond grootschalige detailhandelsvestigingen de aandacht vragen. Op rijksniveau is aan de 13 knooppunten de mogelijkheid geboden om een lokatie aan te wijzen voor geconcentreerde, grootschalige detailhandelsvestigingen (GDV). Hierbij is geen sprake meer van beperking van het assortiment, zoals dat in het huidige perifere detailhandelsbeleid geldt. Een GDV-lokatie mag echter niet leiden tot nadelige conse quenties voor het bestaande voorzieningenniveau. Dit betekent dat er een grondige afweging dient plaats te vinden van de functies van de verschillende winkelcentra in de stad en met name de betekenis van het hoofdwinkelcentrum voor de regio. Met de afweging om al dan niet tot een GDV-lokatie in Leeuwarden te komen is in 1994 in overleg met de diverse betrokken partijen begonnen. 1.3.1.3 Aanjaagfunktie Voor de aanjaagfunktie kiezen wij voor het ontwikkelen van een beperkt aantal strategi sche projecten middels voorwaardenscheppende activiteiten en voorzieningen; het gaat dan concreet om de Westergozone en het Frieslandhalcomplex e.o.. Via het Platform Publieke Investeringen (PPI) vindt op ambtelijk niveau afstemming plaats van de grote dienstoverstijgende projecten, inclusief de daarmee verband houdende subsidiekanalen. Naast deze strategische projecten zal verder gewerkt worden aan de implementatie van het Tegengas/Actieprogramma. 10 Hoofdlijnen 1995-1998 Westergozone Samen met de gemeenten Harlingen, Franekeradeel en Menaldumadeel is een ruimte lijk-economische ontwikkelingsvisie opgesteld, waarin de belangrijkste prioritaire majeure projecten van het Westergozone-gebied voor de middellange termijn verwoord staan. In de tweede helft van 1994 is er een onderzoek uitgevoerd met betrekking tot de strate gie- en positiebepaling van de Westergozone, aan de hand waarvan de toekomstige ont wikkelingslijnen voor de Westergozone zijn uitgezet. Een en ander mede op basis van de door de 4 gemeenten ondertekende Intentieverklaring Westergozone. In het kader van de samenwerking in Westergozone-verband is nadrukkelijk gekozen voor een groeimodel voor de toekomst. Centraal doel daarbij is de verbetering van de werkgelegenheidssituatie en versterking van de economische structuur in de regio. De lijnen zoals die in de afgelopen periode zijn uitgezet met betrekking tot onder meer afstemming met andere samenwerkingsverbanden en overleg met het bedrijfsleven, zul len worden voortgezet. Frieslandhalcomplex e.o. Dit project is tevens opgenomen in het ontwikkelingsperspektief Westergozone en ver vult ook in de toekomst de rol van strategisch knooppuntproject. Fase 1 (nieuwbouw evenementenhal, verbouw/vernieuwing veemarkt en aanleg infra structuur) is inmiddels in uitvoering. Fase 2 bestaat uit de realisatie van het concept FACE to Food (Friesland Agri/nutri Centrum van Europa). Aan de ISP-commissie Stedelijke Complexen is een bijdrage in de investeringskosten van f 5,7 miljoen gevraagd. Eind 1994 zal met de bouw van het centrum worden gestart. Met de reconstructie van de toeleidende wegenstruktuur wordt in 1994 aangevangen (reconstructie Europaplein/Heliconweg). In dit kader is tevens de aanleg van een weste lijke ontsluitingsweg geprojecteerd (uitvoering 1996/1997). Voor deze werken is een subsidie toegezegd vanuit de Werkgelegenheidsimpuls 1994 van f 9,75 miljoen. Tegengas/Actieprogramma ontwikkeling werkgelegenheid Het BIC-Friesland (Business Innovation Centre) is in oprichting, met als belangrijk ste doelstelling de ontwikkeling van activiteiten gericht op het creëren van nieuwe werkgelegenheid. Het BIC maakt deel uit van een Europees netwerk en verkrijgt vanuit die optiek EU-subsidie voor investeringen en activiteiten. Ook de gemeente Leeuwarden en de provincie Friesland hebben een stimuleringsbijdrage verstrekt. Het BIC-Friesland is organisatorisch gekoppeld aan het Bedrijvencentrum Leeuwarden. 1.3.1.4 Acquisitie Het derde spoor is de intensivering en professionalisering van de acquisitie. In 1994 is een start gemaakt met de uitvoering van de medio 1993 vastgestelde nota 'intensivering en Professionalisering Acquisitie". Een belangrijk element van deze nota is een meer geprofessionaliseerde en gecoördineerde intern-gemeentelijke aanpak. Op bestuurlijk niveau is daartoe een structureel periodiek coördinatie-overleg tussen porte feuillehouders Economische Zaken, Ruimtelijke Ordening en Grondzaken ingesteld, teneinde snel en adequaat op ontwikkelingen te kunnen inspelen. Op ambtelijk niveau is een intern acquisitieteam ingesteld, waarin de disciplines Economische Zaken, Ruimtelijke Ordening, Grondzaken en Milieu zijn vertegenwoordigd. 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 10