Hoofdlijnen 1995-1998
Twee bedrijvenintermediairs (op lokaal/regionaal niveau en nationaal niveau) verrichten
diensten ter versterking van de signalerings- en netwerkfunctie.
Het Stimuleringsfonds Werkgelegenheid Marktsector, met een structurele voeding vanaf
1 januari 1995 van f 500.000,— per jaar, zal binnen dit taakveld actief worden ingezet.
Eind 1994 zal aan de hand van een evaluatie de beleidslijn voor de verdere beleidspe
riode worden vastgesteld.
1.3.2 Milieu
In 1995 wordt de in 1990 vastgestelde Milieunota Leeuwarden geactualiseerd teneinde
een accentverschuiving tot stand te brengen waardoor lange termijnoperaties getempori
seerd worden ten gunste van de intensivering van korte termijnoperaties met zichtbare
milieu-effecten. Tevens wordt de Milieunota geactualiseerd op basis van voortschrij
dend inzicht, landelijke ontwikkelingen, de consequenties van de ondertekening van het
Klimaatverbond en de resultaten van een Lokale Agenda 21.
Het gemeentelijk milieubeleid is en blijft gericht op het voorkomen van verdere achter
uitgang van de milieukwaliteit. Dit heeft betrekking op het voorkomen van waterveront
reiniging, luchtverontreiniging, bodemverontreiniging en geluidshinder.
De handhavings- en vergunningsverleningstaken zullen op zodanige wijze geïntensi
veerd worden dat er in 1996 sprake is van een adequaat uitvoeringsniveau. Alle milieu-
vergunningplichtige bedrijven zullen dan over een toereikende vergunning beschikken.
Bovendien wordt de controle op de naleving geïntensiveerd.
Als er in de komende jaren geen maatregelen worden getroffen op het gebied van ver
keer en vervoer zal de milieuhinder van het gemotoriseerde verkeer drastisch toenemen.
Daarom zullen maatregelen worden getroffen om de hinder als gevolg van het verkeer
te beperken, waarbij gestreefd wordt naar een optimale afstemming tussen verkeer en
vervoer enerzijds en bereikbaarheid anderzijds. Hiertoe is het Verkeersmilieuplan opge
steld. Met het uitvoeren van het VerkeersMilieuplan is in 1994 van start gegaan.
Verwerking van het door ons geproduceerde afval is een probleem van ons allen. In
1995 zal daarom verder gewerkt worden aan het realiseren van een Milieutechnisch cen
trum. Bovendien zullen de mogelijkheden onderzocht worden voor het realiseren van
een stortplaats voor licht verontreinigde bagger.
Gescheiden inzameling is voor de meeste componenten reeds doorgevoerd. Preventie
van afval zal door voorlichting en educatie aandacht krijgen.
1.3.3 Maatschappelijke dienstverlening
In de komende beleidsperiode zal het welzijnsbeleid een nadrukkelijker rol spelen in de
ontwikkelingen inzake het stedelijk knooppunt en het stadsgewest.
Op een aantal terreinen van het welzijnsbeleid neemt onze gemeente een centrale plaats
in op stadsgewestelijk en provinciaal niveau.
In dit kader valt te noemen de top-klinische functie van het MCL voor de gehele provin
cie. In het komend jaar zal de besluitvorming plaatsvinden Over het mogelijk samen
gaan van het MCL en het ziekenhuis Oranjeoord te Harlingen. Tevens zal een nauwe
samenwerking met andere ziekenhuizen en verpleeghuizen in de provincie in de
komende jaren gestalte krijgen.
12
Hoofdlijnen 1995-1998
Ook op het terrein van de verslaafdenzorg en de Maatschappelijke Opvang neemt onze
gemeente een centrumpositie in. In 1995 zullen wij samen met de instellingen voor de
maatschappelijke Opvang nagaan welke mogelijkheden er zijn tot nauwere samenwer
king danwel samengaan van deze instellingen. Wij hopen u aan het eind van 1995 voor
stellen terzake te kunnen voorleggen.
In dit kader noemen wij tevens de kinderopvang. Met name de sterk uitgebreide
bedrijfsgerichte kinderopvang speelt een belangrijke rol voor de in Leeuwarden geves
tigde bedrijven en hun (elders in de provincie wonende) werknemers. Nu de uitbreiding
van het aantal kindplaatsen is gerealiseerd, zullen wij ons in de komende beleidsperiode
in samenwerking met de Stichting Kinderopvang Leeuwarden, concentreren op de kwa
liteit van de kinderopvang.
Daarnaast zal 1995 vooral worden gekenmerkt door het eerste jaar van een geïntegreerd
aanbod van het welzijnswerk door de nieuwe welzijnsinstelling. Door het geïntegreerde
aanbod zal het beperkte budget voor het welzijnswerk efficiënt kunnen worden aange
wend wat onzes inziens de Leeuwarder burgers ten goede zal komen (één loket).
Wij hebben is voor gekozen het aanbod voor het ouderenwerk buiten de nieuwe wel
zijnsinstelling te laten, aangezien op dit terrein juist tot een bundeling is gekomen en tot
een geïntegreerd aanbod via de thuiszorg-organisatie. Het overleg met de ouderen over
het door ons te voeren beleid zal in het komend jaar gestalte krijgen door middel van
een regulier overleg tussen de drie ouderenbonden en de portefeuillehouder.
Het in het Collegeprogramma 1994-1998 genoemde voornemen op het terrein van oude
renbeleid om voorzieningen als klussendiensten en buurtconciërges op te zetten, zal in
1995 in overleg met de thuiszorg worden geconcretiseerd. Wij zijn voornemens om
hiervoor gedurende de startfase een subsidie beschikbaar te stellen in het kader van (het)
experimenten(fonds) ouderenbeleid.
1.3.3.1 Wet Voorzieningen Gehandicapten
Uitvoeringsorganisatie
Sinds 1 april 1994 is de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet
Voorzieningen Gehandicapten (WVG). Deze wet legt de gemeenten de zorgplicht op
voor de verstrekking van woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen en rolstoelen voor
mensen met een handicap. De uitvoering is door de gemeente - vooralsnog voor een
periode van 1 jaar - uitbesteed aan de Stichting Thuiszorg, die voor de verstrekking en
het beheer van rolstoelen een nadere overeenkomst heeft gesloten met de Stichting
Kruiswerk. Voor de medische advisering zijn afspraken gemaakt met GAK/GMD
Voorzieningen (GGV).
In het najaar van 1994 zal een evaluatie plaats vinden van de uitvoering en vormgeving
van het WVG-beleid over het eerste halfjaar. Mede op basis van de uitkomsten daarvan
en tevens rekening houdend met de resultaten van de openbare aanbestedingsprocedure,
zal een besluit genomen moeten worden over de eventuele voortzetting van de thans
lopende contracten. Wij zijn voornemens u rond de jaarwisseling terzake voorstellen
voor te leggen.
Collectief vervoer
Samen met de meeste andere gemeenten in de regio Noord Friesland heeft Leeuwarden
met ingang van 1 april 1994 een collectief aangepast vervoerssysteem voor gehandicap
ten in het leven geroepen. De busmaatschappij FRAM voert dit systeem uit met behulp
van taxi's en taxibusjes. Het contract met de FRAM heeft een looptijd van 2 jaar.
13