Hoofdlijnen 1995-1998 Twee bedrijvenintermediairs (op lokaal/regionaal niveau en nationaal niveau) verrichten diensten ter versterking van de signalerings- en netwerkfunctie. Het Stimuleringsfonds Werkgelegenheid Marktsector, met een structurele voeding vanaf 1 januari 1995 van f 500.000,— per jaar, zal binnen dit taakveld actief worden ingezet. Eind 1994 zal aan de hand van een evaluatie de beleidslijn voor de verdere beleidspe riode worden vastgesteld. 1.3.2 Milieu In 1995 wordt de in 1990 vastgestelde Milieunota Leeuwarden geactualiseerd teneinde een accentverschuiving tot stand te brengen waardoor lange termijnoperaties getempori seerd worden ten gunste van de intensivering van korte termijnoperaties met zichtbare milieu-effecten. Tevens wordt de Milieunota geactualiseerd op basis van voortschrij dend inzicht, landelijke ontwikkelingen, de consequenties van de ondertekening van het Klimaatverbond en de resultaten van een Lokale Agenda 21. Het gemeentelijk milieubeleid is en blijft gericht op het voorkomen van verdere achter uitgang van de milieukwaliteit. Dit heeft betrekking op het voorkomen van waterveront reiniging, luchtverontreiniging, bodemverontreiniging en geluidshinder. De handhavings- en vergunningsverleningstaken zullen op zodanige wijze geïntensi veerd worden dat er in 1996 sprake is van een adequaat uitvoeringsniveau. Alle milieu- vergunningplichtige bedrijven zullen dan over een toereikende vergunning beschikken. Bovendien wordt de controle op de naleving geïntensiveerd. Als er in de komende jaren geen maatregelen worden getroffen op het gebied van ver keer en vervoer zal de milieuhinder van het gemotoriseerde verkeer drastisch toenemen. Daarom zullen maatregelen worden getroffen om de hinder als gevolg van het verkeer te beperken, waarbij gestreefd wordt naar een optimale afstemming tussen verkeer en vervoer enerzijds en bereikbaarheid anderzijds. Hiertoe is het Verkeersmilieuplan opge steld. Met het uitvoeren van het VerkeersMilieuplan is in 1994 van start gegaan. Verwerking van het door ons geproduceerde afval is een probleem van ons allen. In 1995 zal daarom verder gewerkt worden aan het realiseren van een Milieutechnisch cen trum. Bovendien zullen de mogelijkheden onderzocht worden voor het realiseren van een stortplaats voor licht verontreinigde bagger. Gescheiden inzameling is voor de meeste componenten reeds doorgevoerd. Preventie van afval zal door voorlichting en educatie aandacht krijgen. 1.3.3 Maatschappelijke dienstverlening In de komende beleidsperiode zal het welzijnsbeleid een nadrukkelijker rol spelen in de ontwikkelingen inzake het stedelijk knooppunt en het stadsgewest. Op een aantal terreinen van het welzijnsbeleid neemt onze gemeente een centrale plaats in op stadsgewestelijk en provinciaal niveau. In dit kader valt te noemen de top-klinische functie van het MCL voor de gehele provin cie. In het komend jaar zal de besluitvorming plaatsvinden Over het mogelijk samen gaan van het MCL en het ziekenhuis Oranjeoord te Harlingen. Tevens zal een nauwe samenwerking met andere ziekenhuizen en verpleeghuizen in de provincie in de komende jaren gestalte krijgen. 12 Hoofdlijnen 1995-1998 Ook op het terrein van de verslaafdenzorg en de Maatschappelijke Opvang neemt onze gemeente een centrumpositie in. In 1995 zullen wij samen met de instellingen voor de maatschappelijke Opvang nagaan welke mogelijkheden er zijn tot nauwere samenwer king danwel samengaan van deze instellingen. Wij hopen u aan het eind van 1995 voor stellen terzake te kunnen voorleggen. In dit kader noemen wij tevens de kinderopvang. Met name de sterk uitgebreide bedrijfsgerichte kinderopvang speelt een belangrijke rol voor de in Leeuwarden geves tigde bedrijven en hun (elders in de provincie wonende) werknemers. Nu de uitbreiding van het aantal kindplaatsen is gerealiseerd, zullen wij ons in de komende beleidsperiode in samenwerking met de Stichting Kinderopvang Leeuwarden, concentreren op de kwa liteit van de kinderopvang. Daarnaast zal 1995 vooral worden gekenmerkt door het eerste jaar van een geïntegreerd aanbod van het welzijnswerk door de nieuwe welzijnsinstelling. Door het geïntegreerde aanbod zal het beperkte budget voor het welzijnswerk efficiënt kunnen worden aange wend wat onzes inziens de Leeuwarder burgers ten goede zal komen (één loket). Wij hebben is voor gekozen het aanbod voor het ouderenwerk buiten de nieuwe wel zijnsinstelling te laten, aangezien op dit terrein juist tot een bundeling is gekomen en tot een geïntegreerd aanbod via de thuiszorg-organisatie. Het overleg met de ouderen over het door ons te voeren beleid zal in het komend jaar gestalte krijgen door middel van een regulier overleg tussen de drie ouderenbonden en de portefeuillehouder. Het in het Collegeprogramma 1994-1998 genoemde voornemen op het terrein van oude renbeleid om voorzieningen als klussendiensten en buurtconciërges op te zetten, zal in 1995 in overleg met de thuiszorg worden geconcretiseerd. Wij zijn voornemens om hiervoor gedurende de startfase een subsidie beschikbaar te stellen in het kader van (het) experimenten(fonds) ouderenbeleid. 1.3.3.1 Wet Voorzieningen Gehandicapten Uitvoeringsorganisatie Sinds 1 april 1994 is de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG). Deze wet legt de gemeenten de zorgplicht op voor de verstrekking van woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen en rolstoelen voor mensen met een handicap. De uitvoering is door de gemeente - vooralsnog voor een periode van 1 jaar - uitbesteed aan de Stichting Thuiszorg, die voor de verstrekking en het beheer van rolstoelen een nadere overeenkomst heeft gesloten met de Stichting Kruiswerk. Voor de medische advisering zijn afspraken gemaakt met GAK/GMD Voorzieningen (GGV). In het najaar van 1994 zal een evaluatie plaats vinden van de uitvoering en vormgeving van het WVG-beleid over het eerste halfjaar. Mede op basis van de uitkomsten daarvan en tevens rekening houdend met de resultaten van de openbare aanbestedingsprocedure, zal een besluit genomen moeten worden over de eventuele voortzetting van de thans lopende contracten. Wij zijn voornemens u rond de jaarwisseling terzake voorstellen voor te leggen. Collectief vervoer Samen met de meeste andere gemeenten in de regio Noord Friesland heeft Leeuwarden met ingang van 1 april 1994 een collectief aangepast vervoerssysteem voor gehandicap ten in het leven geroepen. De busmaatschappij FRAM voert dit systeem uit met behulp van taxi's en taxibusjes. Het contract met de FRAM heeft een looptijd van 2 jaar. 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 11