Hoofdlijnen 1995-1998 inspannen te zijner tijd eveneens de financiële middelen vrij te maken voor de verbete ring/uitbreiding van het sportveld/trainingsveld. De acties en de P.R.-campagnes gericht op een verhoging van het zwembadbezoek heb ben er mede toe geleid dat het exploitatietekort van de zwembaden gunstiger is uitgeval len dan in 1993 werd voorzien. Aangezien wij aannemen, dat de bezoekersaantallen min of meer stabiel zullen blijven, is de verwachting gewettigd dat het thans in de begroting opgenomen nadelig exploitatiesaldo van de zwembaden voldoende is om de werkelijke tekorten te kunnen opvangen. In het vorige beleidsplan hebben wij er al op gewezen dat het gebruik van de gemeente lijke sportvoorzieningen door het voortgezet onderwijs onder invloed van rijksbezuini gingen gestaag terugloopt. Naast een daling van het gebruik door scholen valt thans ook een teruggang in het gebruik van de sportvoorzieningen (sporthallen) door (sportver enigingen te constateren. Deze ontwikkelingen, die ons grote zorgen baren, leiden tot een ruim verlies aan inkomsten. Een en ander zou in de nabije toekomst kunnen leiden tot de noodzaak om sportgebruik van de sporthal Aldlan (onderdeel van scholenge meenschap De Delta) te beeindigen. Het onderzoek naar de exploitatiemogelijkheden van het totale sportpark "Kalverdijkje" is inmiddels afgerond. Thans wordt nagegaan in hoeverre de uitkomsten van dit onder zoek werkelijk kunnen leiden tot een verbetering van de exploitatie van dit sportpark. Alle mogelijkheden on de ijshal in stand te houden zullen worden onderzocht. De gemeente speelt hierin een actieve rol. Randvoorwaarde is dat dit voor de gemeente geen extra kosten met zich mee mag brengen. Met de Stichting Vereniging leeuwarder ijsclubs Trias wordt reeds overleg gepleegd. In het voorjaar 1995 zullen wij terzake nader rapporteren. 1.3.7.2 Recreatie Het beleidsterrein recreatie zal in het jaar 1995 nog in belangrijke mate worden beheerst door de afwerking van het Leeuwarder Bos en de herinrichting en uitbreiding van het gebied voor intensieve recreatie in de Groene Ster. De concretisering van het totale plan de Groene Ster zal zeker nog acht jaren in beslag nemen, daar waterpartijen tot een oppervlakte van plusminus 60 ha. door middel van zandwinning zullen worden gereali seerd. Omtrent de ontwikkelingen rond de uitwerking van de stadsgewestelijke plannen "De Blauwe Zone" verwijzen wij U kortheidshalve naar hetgeen wij onder 1.3.9 Ruimtelijk Ordening hebben opgemerkt. 1.3.7.3 Toerisme Het beleid op het terrein van toerisme zal in het komende jaar worden bepaald door de door u vastgestelde Nota Toeristisch Beleid en de daarop gebaseerde Nota Cultuurtoerisme. De grote werkloosheid in onze gemeente, brengt met zich mee dat het beleid met name gericht zal zijn op investeringen die werkgelegenheid genereren. In samenwerking met een aantal ondernemingen uit de toeristisch/recreatieve sector, Otterpark Aqua Lutra, het Fries Natuurmuseum en de VVV Friesland-Leeuwarden wordt getracht een nieuw toeristisch produkt te ontwikkelen rond het zoetwatermilieu aan de oostkant van de gemeente. Het nieuwe produkt is er op gericht de bezoekers aan het Otterpark ook de stad te laten bezoeken en langer in het gebied te verblijven dan één 20 Hoofdlijnen 1995-1998 dag. Op deze wijze wordt getracht de economische effecten van de komst van het Otterpark voor de stad te vergroten. Een grote rol hierbij speelt ook de verdere opbouw van het cultuurtoerisme. Het beleid zal gericht blijven op het Nassauthema, waarbij een goede herbestemming van het voor malige Stadhouderlijk Hof een belangrijke rol kan spelen. De naar verwachting in het voorjaar van 1995 van kracht wordende wet op de Openluchtrecreatie maakt het noodzakelijk om volgend jaar te komen met een beleids notitie aangaande het te voeren kampeerbeleid. Overleg met de VVV Friesland-Leeuwarden moet eind 1994 leiden tot een activiteiten plan, dat een betere afstemming van de toeristische promotie in verhouding tot het beschikbare budget oplevert. 1.3.8 Stadsbeheer Stadsbeheer omvat het beheer van de openbare ruimte, zoals openbaar groen, wegen en paden, waterwegen en bruggen, ligplaatsen, markten en kermissen, begraafplaatsen, sportvelden en recreatiegebieden, afvalinzameling. Bij de strategiebepaling rond de bezuinigingsmaatregelen is ervoor gekozen de gemeentelijke organisatie terug te bren gen tot een kernbezetting. Daarbij is als uitgangspunt gehanteerd uitvoerende taken af te stoten. Aangezien Stadsbeheer veel uitvoerende taken omvat, is besloten een onderzoek te doen naar de verzelfstandiging van de dienst Stadsbeheer, waarbij ook enige taakvel den van de dienst Stadsontwikkeling Milieu betrokken zullen worden. Vooruitlopend daarop heeft u vorig jaar bij de bezuinigingsvoorstellen ingestemd met ons voorstel de dienst Stadsbeheer samen te voegen met de afdeling Sport en Recreatie. Deze samen voeging zal per 1 januari 1995 daadwerkelijk plaatsvinden. De achterliggende gedachte van de verzelfstandiging is dat een verzelfstandigde dienst, die een integraal pakket van werkzaamheden verricht, meer marktconform en efficiënter kan werken. Het onderzoek is inmiddels gestart. Afhankelijk van de resultaten zullen wij u voorstellen doen over de vorm waarin deze verzelfstandiging gestalte zal krijgen. Hierbij zullen wij aandacht besteden aan de regie-functie die vanuit de gemeente met de eventueel verzelfstandigde dienst onderhouden dient te worden. Voor een verzelfstandigde dienst is het van levensbelang om bedrijfsmatig te werken. Dit geldt zeker ten aanzien van het beheer van de openbare ruimte. Beheersplannen zijn een belangrijk instrument om in een bepaalde sector meer bedrijfsmatig te kunnen wer ken. Daarvoor moet eerst een beleidsplan worden opgesteld. Daar hebben wij in het recente verleden opdracht toe gegeven. Zo zijn inmiddels het groenbeleidsplan en bag- gerbeleidsplan opgesteld en aan het rioleringsplan wordt hard gewerkt. Op basis van een beleidsplan kunnen vervolgens beheersplannen worden opgesteld, zodat we meer inzicht krijgen in hoe bepaalde maatregelen uitwerken. Ook wordt dan duidelijk welke maatregelen we moeten treffen wanneer we vastgesteld beleid willen effectueren. Inmiddels zijn automatiseringspakketten geselecteerd en geïnstalleerd en is er begonnen met het werken aan diverse beheersplannen. Een ander instrument om meer bedrijfsmatig te kunnen werken is een produktbegroting en budgetbeheer. Stadsbeheer heeft voor 1995 een beleidsbegroting gemaakt, die als een eerste aanzet voor een produktbegroting kan dienen. Deze begroting moet nog verder worden uitgewerkt, maar geeft aan hoe het financieel beheer wordt verbeterd. Daarnaast zal bij een verzelfstandigde organisatie klantgericht gewerkt moeten worden. In het verleden hebben al diverse kleine interne reorganisaties plaatsgevonden om de structuur van de dienst hierop aan te passen. Klantgericht werken zullen wij hanteren als doelstelling bij de vorming van de nieuwe verzelfstandigde organisatie. 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 15