Hoofdlijnen 1995-1998 Bij de herziening van het bestemmingsplan voor De Hemrik, die voor dit beleidsjaar wordt voorzien, wordt uitgegaan van de resultaten van het in 1994 uitgevoerde onder zoek naar de ontwikkelingsmogelijkheden en de daarop gebaseerde labeling van dit ter rein. Afhankelijk van de resultaten van de in 1994 gestarte studie naar de haalbaarheid van de bedrijvenlocatie Werpsterhoek zal in 1995 de ontwikkeling van deze potentiële locatie worden voortgezet. Voor het gebied aan de zuidwestzijde van de stedelijke bebouwing van Leeuwarden is een ontwikkeling in gang gezet die moet leiden tot de realisatie van een Milieutechnisch Centrum (MTC) op deze locatie. De daadwerkelijke realisering van een dergelijk bedrij venterrein hangt af van een aantal factoren. Zo moet zekerheid bestaan over afvalstro men van voldoende omvang die op dit terrein verwerkt en bewerkt worden. Essentiële voorwaarde is verder de vestiging van een scheidings-/vergistingsinstallatie op deze locatie. Randvoorwaarde is ook de technische verwerkbaarheid van het afval. Indien aan de gestelde voorwaarden is voldaan, worden de noodzakelijke planologische en milieu procedures in gang gezet. 1.3.10 Volkshuisvesting Het uitgangspunt van het collegeprogramma 1994-1998 "betaalbare en passende huis vesting voor iedereen" is ook één van de uitgangspunten van het in 1994 vastgestelde Woningmarktplan (WMP). Dit WMP werken wij in 1995 in samenwerking met de betrokken marktpartijen uit in een aantal projecten. Het gaat daarbij zowel om stedelijke vernieuwing (o.a. Hofsingel), uitbreiding (Goutum-Noord, Hempens Teerns) als stads vernieuwing (o.a. Heechterp, Lekkumerend). Ook ontwikkelen wij met de betrokken partijen een wijkaanpak voor Bilgaard en het oostelijke stadsdeel, gericht op het vergro ten van de leefbaarheid. Waar enigszins mogelijk leggen we de relatie met sociale ver nieuwing. Ook geven wij in 1995 de veranderde verhouding met de plaatselijke sociale verhuur ders verder vorm. Het in 1994 overeengekomen basisconvenant Besluit Beheer werken we allereerst uit in een overeenkomst over het nieuwe woonruimteverdelingssysteem en afspraken rond de woonvoorzieningen voor gehandicapten. We ronden verder de onder handelingen met de corporaties af over het mogelijk delegeren van de fiattering van de Individuele Huursubsidie (IHS) aanvragen, zodat er enige relatie kan worden gelegd tussen huursombenadering en IHS gebruik. De mogelijkheden tot lokale beïnvloeding zijn overigens marginaal. De andere onderwerpen uit het basisconvenant willen wij zoveel mogelijk uitwerken in overleg tussen corporaties, gemeente en woonconsumen ten. Het Besluit Woninggebonden Subsidies (BWS) verandert in 1995 (weer) ingrijpend van karakter en (vooral) subsidiebedragen: minder budget, meer uitwisselingsmogelijkheid. In 1995 ronden we de discussie over het juiste bestuurlijke niveau van budgetbeheer, in relatie met het project Bestuurlijke Vernieuwing hopelijk af. In het Onderzoekprogramma Volkshuisvesting en Stadsvernieuwing 1995-1996 ligt de nadruk op evaluatie-onderzoek en verbetering en uitbreiding tot de hele stad van het sig naleringssysteem. 1.3.10.1 Stadsvernieuwing Overeenkomstig het collegeprogramma 1994-1998 richt de stadsvernieuwing zich in 1995 op het afronden van projecten in de "oude wijken", de in de planningen opgeno 24 Hoofdlijnen 1995-1998 men na-oorlogse wijken en de particuliere woningverbetering. Vernieuwen van de stad blijft nodig en het is daarom des te pijnlijker dat de rijksmiddelen daarvoor na 1997 drastisch afnemen. Komend jaar start, op basis van het nieuwe voorraadbeleid, de uitvoering van de eerste actiegebieden particuliere woningverbetering en de haalbaarheidsonderzoeken voor de volgende gebieden. Voor het overige deel van de stimuleringsgebieden is het nieuwe beleid dan al volop in uitvoering. Ook in 1995 start de uitvoering van het project Heechterp. We ronden het project Lekkumerend west (met uitzondering van het deel rond Jan Evenhuisstraat) en het pro ject Schepenbuurt af. 1.3.11 Verkeer en vervoer De belangrijkste doelstellingen van het verkeer- en vervoersbeleid zijn bereikbaarheid en verkeersveiligheid, met daarbij op grond van de kwaliteit van het milieu prioriteit voor het langzame verkeer en het openbaar vervoer. Een goede infrastructuur is voor waarde voor de economische ontwikkeling en leefbaarheid van de gemeente. In 1994 is de Gemeenschappelijke Regeling Vervoerregio Friesland door de gemeente Leeuwarden ondertekend. Tevens heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de Vervoerregio voorlopig erkend. De organisatie van de Vervoerregio Friesland zal in 1995 verder uitgebouwd worden. Nadere voorstellen zullen gedaan worden ten aanzien van de taken en bevoegdheden, die van rijk, provincie en gemeenten overgedragen kun nen worden naar de Vervoerregio, en de voorwaarden onder welke een en ander kan plaatsvinden. In het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten heeft de gemeente in 1994 een tweejarig contract afgesloten met de FRAM voor een collectief, aangepast vervoer voor gehandicapten. Nagegaan zal worden op welke manier dit systeem uitgebreid kan wor den tot een systeem voor aanvullend openbaar vervoer. In een aantal gemeenten in Friesland zal in 1995 een proef genomen worden met dit AO V-systeem. Dit beleidsjaar zal worden gestart met de uitvoering van verbeteringen van de voorzie ningen voor het openbaar vervoer en de fiets in de corridor Leeuwarden-Stiens. Deze verbeteringen worden met name uitgevoerd op het gedeelte van deze corridor dat valt binnen de bebouwde kom van Leeuwarden. In de loop van 1995 zal de corridorstudie Leeuwarden-Harlingen worden afgerond. Dit jaar zal de studie afgerond worden naar het tracé en de verkeersstructuur van de ont brekende schakel in de rijksweg 31 rond Leeuwarden ("Haak om Leeuwarden"). Deze studie dient als basis voor de "Startnotitie trajectnotastudie Rijksweg 31, gedeelte: Marssum-Werpsterhoek". De provincie en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat hebben reeds medegedeeld bestuurlijk en ambtelijk deel te nemen aan respectievelijk de stuurgroep en de werkgroep die voor dit project in het leven wordt geroepen. De voorbereiding van de aanleg van westelijke ontsluitingsweg, waardoor o.a. de ont sluiting van het Expo Centrum FEC verbeterd kan worden, start in 1995. Het in 1994 vastgestelde Parkeerbeleidsplan zal verder geëffectueerd worden. Zo zal de bouw worden voorbereid van ca. 200 parkeerplaatsen op het Oldehoofsterkerkhof, van ca. 100 parkeerplaatsen aan de noord-oostzijde van de binnenstad (als onderdeel van het speerpuntproject Hofsingel) en zal een parkeerregulering van kracht worden voor de 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 17