Hoofdlijnen 1995-1998
Bij de herziening van het bestemmingsplan voor De Hemrik, die voor dit beleidsjaar
wordt voorzien, wordt uitgegaan van de resultaten van het in 1994 uitgevoerde onder
zoek naar de ontwikkelingsmogelijkheden en de daarop gebaseerde labeling van dit ter
rein.
Afhankelijk van de resultaten van de in 1994 gestarte studie naar de haalbaarheid van de
bedrijvenlocatie Werpsterhoek zal in 1995 de ontwikkeling van deze potentiële locatie
worden voortgezet.
Voor het gebied aan de zuidwestzijde van de stedelijke bebouwing van Leeuwarden is
een ontwikkeling in gang gezet die moet leiden tot de realisatie van een Milieutechnisch
Centrum (MTC) op deze locatie. De daadwerkelijke realisering van een dergelijk bedrij
venterrein hangt af van een aantal factoren. Zo moet zekerheid bestaan over afvalstro
men van voldoende omvang die op dit terrein verwerkt en bewerkt worden. Essentiële
voorwaarde is verder de vestiging van een scheidings-/vergistingsinstallatie op deze
locatie. Randvoorwaarde is ook de technische verwerkbaarheid van het afval. Indien aan
de gestelde voorwaarden is voldaan, worden de noodzakelijke planologische en milieu
procedures in gang gezet.
1.3.10 Volkshuisvesting
Het uitgangspunt van het collegeprogramma 1994-1998 "betaalbare en passende huis
vesting voor iedereen" is ook één van de uitgangspunten van het in 1994 vastgestelde
Woningmarktplan (WMP). Dit WMP werken wij in 1995 in samenwerking met de
betrokken marktpartijen uit in een aantal projecten. Het gaat daarbij zowel om stedelijke
vernieuwing (o.a. Hofsingel), uitbreiding (Goutum-Noord, Hempens Teerns) als stads
vernieuwing (o.a. Heechterp, Lekkumerend). Ook ontwikkelen wij met de betrokken
partijen een wijkaanpak voor Bilgaard en het oostelijke stadsdeel, gericht op het vergro
ten van de leefbaarheid. Waar enigszins mogelijk leggen we de relatie met sociale ver
nieuwing.
Ook geven wij in 1995 de veranderde verhouding met de plaatselijke sociale verhuur
ders verder vorm. Het in 1994 overeengekomen basisconvenant Besluit Beheer werken
we allereerst uit in een overeenkomst over het nieuwe woonruimteverdelingssysteem en
afspraken rond de woonvoorzieningen voor gehandicapten. We ronden verder de onder
handelingen met de corporaties af over het mogelijk delegeren van de fiattering van de
Individuele Huursubsidie (IHS) aanvragen, zodat er enige relatie kan worden gelegd
tussen huursombenadering en IHS gebruik. De mogelijkheden tot lokale beïnvloeding
zijn overigens marginaal. De andere onderwerpen uit het basisconvenant willen wij
zoveel mogelijk uitwerken in overleg tussen corporaties, gemeente en woonconsumen
ten.
Het Besluit Woninggebonden Subsidies (BWS) verandert in 1995 (weer) ingrijpend van
karakter en (vooral) subsidiebedragen: minder budget, meer uitwisselingsmogelijkheid.
In 1995 ronden we de discussie over het juiste bestuurlijke niveau van budgetbeheer, in
relatie met het project Bestuurlijke Vernieuwing hopelijk af.
In het Onderzoekprogramma Volkshuisvesting en Stadsvernieuwing 1995-1996 ligt de
nadruk op evaluatie-onderzoek en verbetering en uitbreiding tot de hele stad van het sig
naleringssysteem.
1.3.10.1 Stadsvernieuwing
Overeenkomstig het collegeprogramma 1994-1998 richt de stadsvernieuwing zich in
1995 op het afronden van projecten in de "oude wijken", de in de planningen opgeno
24
Hoofdlijnen 1995-1998
men na-oorlogse wijken en de particuliere woningverbetering. Vernieuwen van de stad
blijft nodig en het is daarom des te pijnlijker dat de rijksmiddelen daarvoor na 1997
drastisch afnemen.
Komend jaar start, op basis van het nieuwe voorraadbeleid, de uitvoering van de eerste
actiegebieden particuliere woningverbetering en de haalbaarheidsonderzoeken voor de
volgende gebieden. Voor het overige deel van de stimuleringsgebieden is het nieuwe
beleid dan al volop in uitvoering.
Ook in 1995 start de uitvoering van het project Heechterp. We ronden het project
Lekkumerend west (met uitzondering van het deel rond Jan Evenhuisstraat) en het pro
ject Schepenbuurt af.
1.3.11 Verkeer en vervoer
De belangrijkste doelstellingen van het verkeer- en vervoersbeleid zijn bereikbaarheid
en verkeersveiligheid, met daarbij op grond van de kwaliteit van het milieu prioriteit
voor het langzame verkeer en het openbaar vervoer. Een goede infrastructuur is voor
waarde voor de economische ontwikkeling en leefbaarheid van de gemeente.
In 1994 is de Gemeenschappelijke Regeling Vervoerregio Friesland door de gemeente
Leeuwarden ondertekend. Tevens heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de
Vervoerregio voorlopig erkend. De organisatie van de Vervoerregio Friesland zal in
1995 verder uitgebouwd worden. Nadere voorstellen zullen gedaan worden ten aanzien
van de taken en bevoegdheden, die van rijk, provincie en gemeenten overgedragen kun
nen worden naar de Vervoerregio, en de voorwaarden onder welke een en ander kan
plaatsvinden.
In het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten heeft de gemeente in 1994 een
tweejarig contract afgesloten met de FRAM voor een collectief, aangepast vervoer voor
gehandicapten. Nagegaan zal worden op welke manier dit systeem uitgebreid kan wor
den tot een systeem voor aanvullend openbaar vervoer. In een aantal gemeenten in
Friesland zal in 1995 een proef genomen worden met dit AO V-systeem.
Dit beleidsjaar zal worden gestart met de uitvoering van verbeteringen van de voorzie
ningen voor het openbaar vervoer en de fiets in de corridor Leeuwarden-Stiens. Deze
verbeteringen worden met name uitgevoerd op het gedeelte van deze corridor dat valt
binnen de bebouwde kom van Leeuwarden.
In de loop van 1995 zal de corridorstudie Leeuwarden-Harlingen worden afgerond.
Dit jaar zal de studie afgerond worden naar het tracé en de verkeersstructuur van de ont
brekende schakel in de rijksweg 31 rond Leeuwarden ("Haak om Leeuwarden"). Deze
studie dient als basis voor de "Startnotitie trajectnotastudie Rijksweg 31, gedeelte:
Marssum-Werpsterhoek". De provincie en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
hebben reeds medegedeeld bestuurlijk en ambtelijk deel te nemen aan respectievelijk de
stuurgroep en de werkgroep die voor dit project in het leven wordt geroepen.
De voorbereiding van de aanleg van westelijke ontsluitingsweg, waardoor o.a. de ont
sluiting van het Expo Centrum FEC verbeterd kan worden, start in 1995.
Het in 1994 vastgestelde Parkeerbeleidsplan zal verder geëffectueerd worden. Zo zal de
bouw worden voorbereid van ca. 200 parkeerplaatsen op het Oldehoofsterkerkhof, van
ca. 100 parkeerplaatsen aan de noord-oostzijde van de binnenstad (als onderdeel van het
speerpuntproject Hofsingel) en zal een parkeerregulering van kracht worden voor de
25