Hoofdlijnen 1995-1998 1.3.12.4 Emancipatie In het Collegeprogramma 1994-1998 hebben wij te kennen gegeven dat het emancipa tiebeleid voor vrouwen prioriteit blijft houden, omdat vrouwen nog steeds in een ach terstandssituatie verkeren. Hiertoe moet een actief emancipatiebeleid worden gevoerd. Het gemeentelijk emancipatiebeleid is vastgelegd in de diverse deelnota's. Het accent in de komende jaren wordt dan ook gelegd op de uitvoering van de deelnota's en de inte gratie van het emancipatiebeleid binnen de diverse beleidsterreinen. Daarnaast zal door middel van deelevaluaties worden onderzocht in hoeverre de in de deelnota's vastgelegde doelen en de beoogde integratie zijn gerealiseerd. Deze deeleva luaties vinden plaats in overleg met de contactpersonen emancipatie van de verschil lende diensten. In de komende beleidsperiode worden de diensten aangesproken op de integratie van het emancipatiebeleid binnen de diverse activiteiten voortvloeiende uit het collegepro gramma 1994-1998. 1.3.12.5 Bestuurlijke organisatie Al geruime tijd is in discussie of de organisatie van het openbaar bestuur nog in vol doende mate afgestemd is op de problematiek van deze tijd. Deze discussie heeft een voorlopig beginresultaat gekregen in de Kaderwet 'Bestuur in Verandering'. In deze wet zijn twee hoofdtrajecten zichtbaar, een voor de grootstedelijke gebieden die met naam en toenaam aangewezen zijn als zogenaamde BON-gemeenten (BON=Besturen Op Niveau), en een niet expliciet omschreven traject voor de overige gebieden. Het is ondertussen duidelijk geworden dat 'Den Haag' toe wil naar een heldere bestuur lijke organisatie bestaande uit drie democratisch gelegitimeerde bestuurslagen, die effectief, efficint en integraal kunnen besturen. Daarmee is ook de slag ontstaan welke lagere overheid de meest krachtige wordt. Het IPO pleit voor een sterk midden bestuur, de VNG pleit voor sterke gemeenten. Om enig zicht te krijgen op mogelijke praktische oplossingen, is de provincie Friesland aangewezen als experiment gebied. In een samenwerkingsverband tussen Rijk, Provincie en VFG wordt nu onderzocht welke weg bewandeld kan worden om tot het beoogde doel (drie volwaardige, democratisch gelegitimeerde bestuurslagen) te komen. Om het proces in goede banen te leiden is er een stuurgroep ingesteld en zijn er twee taakgroepen geformeerd. In het belang van de Leeuwarder burgers, maar zeker ook voor die burgers die in Leeuwarden werken en/of gebruik maken van de voorzieningen die in Leeuwarden gevestigd zijn, mogen wij niet lijdzaam aan de kant gaan staan. Met een open houding willen wij actief participeren in het op gang gebrachte proces. Dat proces is, globaal duidend, naar onze mening noodzakelijk omdat er een discrepan tie is ontstaan tussen de schaal van de maatschappelijke verbanden en van de maat schappelijke problemen, afgezet tegen de schaal van gemeenten. Dat heeft gevolgen voor het functioneren van het bestuur en voor de relatie tussen bestuur en bestuurden. Zo is er een tendens naar schaalvergroting die samenvalt met een tendens van 'burgers meer bij het bestuur betrekken' ofwel schaalverkleining. Schaalvergroting komt tot uiting in de 'vlucht' in gemeenschappelijke regelingen of hulpconstructies zoals het stadsgewest. Schaalverkleining komt tot uiting in wijk- en buurtbeheer. Voor wat betreft de oplossingsrichting zijn wij in algemene zin van mening dat het bestuur zo dicht mogelijk bij de burger dient te staan. Dit betekent dat de gemeente 28 Hoofdlijnen 1995-1998 Leeuwarden na de discussie over de bestuurlijke vernieuwing over zodanige taken en bevoegdheden (blijft) beschikken dat zij als bestuurskrachtige, volwaardige, nationaal meespelend, en integrale bestuurslaag de belangen van de burgers van Leeuwarden en (directe) omgeving optimaal kan (blijven) behartigen. Binnen een zo efficiënt en effec tief mogelijk ingericht bestuur dient het takenpakket en de bevoegdheden herkenbaar en democratisch gelegitimeerd te zijn en gericht zijn op de zorg voor een goed woon-, werk- en leefmilieu en het optimaliseren van het welzijn van mensen. 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 19