Hoofdlijnen 1995-1998 De nagestreefde verkorting van de doorlooptijden en dergelijke stelt hoge eisen aan de documentaire logistiek, in casu de loop van stukken door de organisatie, de wijze van registratie en opslag, alsmede de ontsluitingsmogelijkheden. Het voornemen is hier in 1995 een project voor op te starten. 2.3.3 Informatietechnologie Het aantal binnengemeentelijke netwerkdiensten zal de komende beleidsperiode groeien (elektronische post, agenda-management). Geleidelijk aan zullen de gestandaardiseerde werkplekken uitgerust worden met een grafische gebruikersinterface. Medio 1995 zal de Gemeente Leeuwarden kunnen aansluiten op het gezamenlijk door de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten opgezette GemNet. Via één datacommunicatie-netwerk zullen een aantal nieuwe dien sten (elektronische circulaires, en dergelijke) aan gemeenten worden aangeboden, en kunnen diverse bestaande diensten (onder andere LoCi, BNG-betalingsverkeer), die nu nog elk van een eigen netwerk gebruik maken, straks gebundeld via één extern-netwerk worden aangeboden, hetgeen het beheer en het gebruik vergemakkelijkt. 2.4 Het facilitair bedryf Nu de ingebruikname van het Stadskantoor en de meeste aanloopproblemen in de orga nisatie van het facilitair bedrijf achter de rug zijn is de volle aandacht gericht op het ver der optimaliseren van de facilitaire dienstverlening aan het bestuur, het management en het ambtelijk apparaat van de gemeente Leeuwarden. Doel daarbij is om te komen tot een zelfstandig opererende organisatie-onderdeel dat bedrijfsmatig en klantgericht werkt. Hiertoe wordt voor de periode 1995-1997 een bedrijfsplan opgesteld waarin een en ander nader wordt geconcretiseerd, waarbij zoveel mogelijk aansluiting wordt gezocht bij de uitgangspunten en doelstellingen van het project Leeuwarden in stelling. Specifieke initiatieven die het facilitair bedrijf in de onderhavige beleidsperiode op sta pel heeft staan zijn: - de ingebruikname van een informatiesysteem voor een beter en doelmatiger beheer van het Stadskantoor en Stadhuiscomplex. - de ontwikkeling van een geïntegreerd documentair informatiesysteem (bestuurlijke informatievoorziening, documentatieregistratie, archivering, doorstroombewaking e.d.) - de verdere uitbouw en benutting van de mogelijkheden van de bestaande moderne communicatie-infrastructuur voor data en spraak (werkplekonafhankelijkheid, elek tronische post, thuiswerken, gemeenschappelijk gegevensgebruik, e.d.) - een voortgaande integratie en standaardisatie van informatie-technologische voorzie ningen). Voor een continue, gestroomlijnde afstemming van het produktaanbod van het Facilitair bedrijf op de vraag van de organisatie wordt gebruik gemaakt van een klankbordgroep, waarin alle gemeentelijke diensten zijn vertegenwoordigd. 34 Hoofdlijnen 1995-1998 3 FINANCIEEL- EN ECONOMISCH BELEID 3.1 De ontwikkeling van de financiële positie van de gemeente In het Collegeprogram hebben wij ons voorgenomen dat het beleid van de gemeente moet worden ontwikkeld en uitgevoerd binnen de randvoorwaarde van een gezonde financiële huishouding. De financiële huishouding van de gemeente gezond te houden vergt een grote inspanning van het politiek bestuur en het ambtelijk management. De zwakke sociaal economische structuur zet de gemeente financiën onder zware druk. De tengevolge van talrijke bezuinigings- en herwaarderingsrondes sterk uitgeknepen budgetten zijn gekoppeld aan een hoog aspiratieniveau om ondanks alle financiële krapte toch een goed voorzieningenpakket te creëren en in stand te houden. Daarom leidt elke tegenslag, op zich normaal bij een bedrijfsuitoefening op een zo grote schaal als die van de gemeente, tot een tekort. Ook wanneer het gemeentelijk financieel beheer optimaal zal zijn georganiseerd zal de financiële positie onder zware druk blijven staan zolang het economisch tij niet keert. Mede debet aan die zwakke financiële positie is de structureel te lage uitkering uit het gemeentefonds. Zoals wij meerdere malen hebben beweerd wordt in de huidige verdeel- maatstaven onvoldoende rekening gehouden met een aantal specifieke factoren waar mee juist een stad als Leeuwarden te maken heeft, zoals zwakke sociale structuur en het vervullen van een regionale centrumfunctie. De publikaties van de Raad voor de Gemeentefinanciën bevestigen onze opvatting in deze. Het verheugt ons dan ook dat wij waarschijnlijk met invang van 1997 een relatief hogere uitkering uit het gemeentefonds tegemoet kunnen zien. Om ondanks deze moeilijke uitgangspositie toch de meerjarenra ming structureel sluitend te kunnen houden stellen wij u voor een nieuwe bezuinigings ronde in te gaan opdat weer buffers worden gecreëerd om toekomstige tegenvallers op te vangen. Daarnaast wordt voorgesteld ter versterking van de Algemene reserve over te gaan tot verkoop van gemeentelijke eigendommen, welke niet rechtstreeks ten gunste van de gemeentelijke exploitatie worden aangewend en waarvan de marktwaarde de boek waarde overtreft. Omtrent de bezuinigingen zullen wij u nadere voorstellen doen in het voorjaar 1995. Met betrekking tot de voorgenomen verkoop van gemeentelijke eigendommen zullen wij u voorstellen doen zodra zich mogelijkheden voordoen. 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 22