Hoofdlijnen 1995-1998
3.2 Budgettaire uitkomsten
In het hierna volgende overzicht is een samenvatting gegeven van de financiële positie
van de gemeente.
xf 1.000, -
Saldo Jaarlijkse mutaties
1995 1996 1997 1998
Uitkomst meerjarenraming volgens de nota
hoofdlijnen 1994/1997 (Blz. 32)
0
519
191
0
Uitkomst marap 1993/2 volgens onze brief van
3 november 1993
608
512
343
0
Voorgesteld om ten gunste van de algemene
reserve te brengen
-608
-510
Raadsbesluiten 15,16 en 17 november 1993
-268
307
125
Voorgesteld te dekken ten laste van de
algemene reserve
268
-346
Afrondingsverschillen
-7
-6
Geactualiseerd begrotingssaldo
475
653
Wijzigingen prijspeil en mutaties rentevoet
373
78
58
Mutaties nieuwe jaarschijf
1.915
Nieuwe mee- en tegenvallers
-2.182
563
-363
-3.100
Afboeken stelpost onderuitputting
-2.004
-71
-371
Stelpost nieuw beleid
-180
-875
Tekort
-1.809
-888
97
-2.431
Verwachte rente-inkomsten afkoopsom Frigem
-1.395
Vrijvallen stelposten perspectivische vertekening
en toekomstige tegenvallers
2.750
2.750
2.750
Begrotingssaldi '95/mutaties '96 e.v.
-3.204
1.862
2.847
319
Begrotingstekort (-) /overschot absoluut
-3.204
-1.342
+1.505
+1.824
Ten laste of ten gunste (-) van de
Algemene reserve
3.628
+1.646
-1.201
-1.702
Uit voorgaande opstelling blijkt dat een structureel sluitende meeijarenraming is verkre
gen.
Dat wij u desondanks voorstellen over te gaan tot een nieuwe bezuinigingsronde houdt
verband met het feit dat wij het noodzakelijk achten het weerstandsvermogen van de
gemeente te versterken mede in verband met de vele dreigende risico's en onzekerheden
waarmee de gemeente te kampen heeft.
De budgettaire uitkomsten zijn negatief beïnvloed door:
- nieuwe mee- en tegenvallers
- laten vervallen stelposten onderuitputting
36
Hoofdlijnen 1995-1998
- stelpost nieuw beleid
- gederfde rente inkomsten ten gevolge van het ten gunste van de algemene reserve
brengen van de winstegalisatievoorziening Afkoopsom
winstuitkering Frigem.
Deze negatieve uitkomsten zijn opgevangen door:
- laten vrijvallen van de stelposten perspectivische vertekening en toekomstige tegen
vallers
- bijdragen uit de algemene reserve.
3.3 Mee- en tegenvallers
De mee- en tegenvallers zijn nader gespecificeerd in bijlage 1 voorzover deze meer
bedragen dan 25.000,-.
3.4 Onderuitputting
De in de begroting opgenomen bedragen worden niet altijd volledig uitgegeven. Het
niet volledig uitvoeren van in de begroting opgenomen taken en daarmee het niet volle
dig gebruik van de beschikbare budgetten wordt aangeduid met de term onderuitputting.
De onderuitputting ontstaat met name op kapitaallasten tengevolge van enerzijds boek
houdkundige voorschriften waarbij voor nieuwe investeringen de kapitaallasten voor
een heel jaar worden geraamd en anderzijds het pas in de loop van het jaar kunnen uit
voeren van die investeringen.
Een tweede belangrijke bron van onderuitputting zijn vacatures. Als er enige tijd voorbij
gaat voordat een vacature weer wordt vervuld en er wordt niet voorzien in tijdelijke ver
vanging is eveneens sprake van onderuitputting.
Omdat er elk jaar sprake is van onderuitputting wordt de post onderuitputting als struc
tureel dekkingsmiddel in de begroting gehanteerd. Door de ten gevolge van rijks- en
gemeentelijke bezuinigingen teruglopende investering en door het vervullen van vacatu
res met herplaatsingskandidaten wordt het steeds moeilijker om de in de begroting
opgenomen post onderuitputting te realiseren.
Het niet langer gebruiken van de post onderuitputting als structureel dekkingsmiddel
veroorzaakt enerzijds een structureel begrotingstekort waarin moet worden voorzien,
anderzijds ontstaan incidentele middelen waarmee incidentele tegenvallers in een begro
tingsjaar kunnen worden opgevangen. Daardoor verbetert de begrotingspositie. Vanuit
de raad is er daarom op aangedrongen de post onderuitputting in de begroting te laten
vervallen. Wij stellen u voor dat te doen ingaande het jaar 1996 zodat wij voor 1996 nog
bezuinigingsmaatregelen kunnen treffen om de structurele effecten van dit voorstel te
ondervangen. Voor 1995 is dat niet meer mogelijk.
3.5 Stelpost nieuw beleid
De in de meerjarenraming oorspronkelijk opgenomen stelposten voor nieuw beleid zijn
grotendeels besteed aan de dekking van de kosten van LIS.
Wij stellen voor de vrijvallende kapitaallasten weer ten gunste te brengen van de stel
post nieuw beleid. Wij hebben ervoor gekozen hiermee te starten ingaande het jaar dat
er weer een structureel begrotingsoverschot ontstaat in de meeijarenraming.
3.6 Afkoopsom winstuitkering Frigem
In het lopende begrotingsjaar 1994 en in het eerste jaar van de beleidsperiode 1995-
1998 ontstaan incidentele tekorten welke wij wensen te dekken uit de algemene reserve.
37