Hoofdlijnen 1995-1998 3.2 Budgettaire uitkomsten In het hierna volgende overzicht is een samenvatting gegeven van de financiële positie van de gemeente. xf 1.000, - Saldo Jaarlijkse mutaties 1995 1996 1997 1998 Uitkomst meerjarenraming volgens de nota hoofdlijnen 1994/1997 (Blz. 32) 0 519 191 0 Uitkomst marap 1993/2 volgens onze brief van 3 november 1993 608 512 343 0 Voorgesteld om ten gunste van de algemene reserve te brengen -608 -510 Raadsbesluiten 15,16 en 17 november 1993 -268 307 125 Voorgesteld te dekken ten laste van de algemene reserve 268 -346 Afrondingsverschillen -7 -6 Geactualiseerd begrotingssaldo 475 653 Wijzigingen prijspeil en mutaties rentevoet 373 78 58 Mutaties nieuwe jaarschijf 1.915 Nieuwe mee- en tegenvallers -2.182 563 -363 -3.100 Afboeken stelpost onderuitputting -2.004 -71 -371 Stelpost nieuw beleid -180 -875 Tekort -1.809 -888 97 -2.431 Verwachte rente-inkomsten afkoopsom Frigem -1.395 Vrijvallen stelposten perspectivische vertekening en toekomstige tegenvallers 2.750 2.750 2.750 Begrotingssaldi '95/mutaties '96 e.v. -3.204 1.862 2.847 319 Begrotingstekort (-) /overschot absoluut -3.204 -1.342 +1.505 +1.824 Ten laste of ten gunste (-) van de Algemene reserve 3.628 +1.646 -1.201 -1.702 Uit voorgaande opstelling blijkt dat een structureel sluitende meeijarenraming is verkre gen. Dat wij u desondanks voorstellen over te gaan tot een nieuwe bezuinigingsronde houdt verband met het feit dat wij het noodzakelijk achten het weerstandsvermogen van de gemeente te versterken mede in verband met de vele dreigende risico's en onzekerheden waarmee de gemeente te kampen heeft. De budgettaire uitkomsten zijn negatief beïnvloed door: - nieuwe mee- en tegenvallers - laten vervallen stelposten onderuitputting 36 Hoofdlijnen 1995-1998 - stelpost nieuw beleid - gederfde rente inkomsten ten gevolge van het ten gunste van de algemene reserve brengen van de winstegalisatievoorziening Afkoopsom winstuitkering Frigem. Deze negatieve uitkomsten zijn opgevangen door: - laten vrijvallen van de stelposten perspectivische vertekening en toekomstige tegen vallers - bijdragen uit de algemene reserve. 3.3 Mee- en tegenvallers De mee- en tegenvallers zijn nader gespecificeerd in bijlage 1 voorzover deze meer bedragen dan 25.000,-. 3.4 Onderuitputting De in de begroting opgenomen bedragen worden niet altijd volledig uitgegeven. Het niet volledig uitvoeren van in de begroting opgenomen taken en daarmee het niet volle dig gebruik van de beschikbare budgetten wordt aangeduid met de term onderuitputting. De onderuitputting ontstaat met name op kapitaallasten tengevolge van enerzijds boek houdkundige voorschriften waarbij voor nieuwe investeringen de kapitaallasten voor een heel jaar worden geraamd en anderzijds het pas in de loop van het jaar kunnen uit voeren van die investeringen. Een tweede belangrijke bron van onderuitputting zijn vacatures. Als er enige tijd voorbij gaat voordat een vacature weer wordt vervuld en er wordt niet voorzien in tijdelijke ver vanging is eveneens sprake van onderuitputting. Omdat er elk jaar sprake is van onderuitputting wordt de post onderuitputting als struc tureel dekkingsmiddel in de begroting gehanteerd. Door de ten gevolge van rijks- en gemeentelijke bezuinigingen teruglopende investering en door het vervullen van vacatu res met herplaatsingskandidaten wordt het steeds moeilijker om de in de begroting opgenomen post onderuitputting te realiseren. Het niet langer gebruiken van de post onderuitputting als structureel dekkingsmiddel veroorzaakt enerzijds een structureel begrotingstekort waarin moet worden voorzien, anderzijds ontstaan incidentele middelen waarmee incidentele tegenvallers in een begro tingsjaar kunnen worden opgevangen. Daardoor verbetert de begrotingspositie. Vanuit de raad is er daarom op aangedrongen de post onderuitputting in de begroting te laten vervallen. Wij stellen u voor dat te doen ingaande het jaar 1996 zodat wij voor 1996 nog bezuinigingsmaatregelen kunnen treffen om de structurele effecten van dit voorstel te ondervangen. Voor 1995 is dat niet meer mogelijk. 3.5 Stelpost nieuw beleid De in de meerjarenraming oorspronkelijk opgenomen stelposten voor nieuw beleid zijn grotendeels besteed aan de dekking van de kosten van LIS. Wij stellen voor de vrijvallende kapitaallasten weer ten gunste te brengen van de stel post nieuw beleid. Wij hebben ervoor gekozen hiermee te starten ingaande het jaar dat er weer een structureel begrotingsoverschot ontstaat in de meeijarenraming. 3.6 Afkoopsom winstuitkering Frigem In het lopende begrotingsjaar 1994 en in het eerste jaar van de beleidsperiode 1995- 1998 ontstaan incidentele tekorten welke wij wensen te dekken uit de algemene reserve. 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 23