Hoofdlijnen 1995-1998
Omdat de algemene reserve inmiddels beneden het door ons vastgestelde minimum is
gekomen, is versterking van de algemene reserve noodzakelijk. Wij stellen u daarom
voor de resultaat egalisatievoorziening "afkoopsom winstuitkering Frigem" ten gunste
van de algemene Reserve te brengen. Deze voorziening bedraagt 16,4 miljoen gulden.
Wij beschouwen deze oplossing als een tijdelijke. Wij zijn voornemens gemeentelijke
eigendommen af te stoten, welke niet rechtstreeks ten gunste van de gemeentelijke
exploitatie worden aangewend en waarvan de marktwaarde de boekwaarde overtreft. Na
realisering van de verkoop van deze eigendommen kan de boekwinst weer in de egalisa
tievoorziening worden teruggestort.
Het gebruik van de voorziening ter versterking van de algemene reserve betekent dat de
rente opbrengst van deze voorziening niet meer ten gunste van de begroting komt. Dit
structureel tekort is meegenomen bij de dekkingsvoorstellen in de meerjarenraming.
3.7 Stelposten perspectivische vertekening en toekomstige tegenvallers
In de meerjarenraming hebben wij om toekomstige tegenvallers te kunnen opvangen de
stelpost perspectivische vertekening opgevoerd oplopend met 1.250.000 per jaar. Bij
de begrotingsbehandeling 1994 hebben wij dit bedrag voor toekomstige tegenvallers
verhoogd met 1.500.000 per jaar.
Nu die tegenvallers zich daadwerkelijk voordoen, ligt het in de rede deze stelposten aan
te wenden voor dekking van deze tegenvallers. Omdat daarmee de veiligheidsmarges uit
de meerjarenraming worden gebruikt terwijl er ook voor de komende jaren nog aanzien
lijke risico's dreigen stellen wij een nieuwe bezuinigingsronde voor teneinde weer
opvangmogelijkheden voor toekomstige tegenvallers te creëren.
3.8 Reserves en voorzieningen
Het totaal van reserves en voorzieningen wordt per 1 januari 1995 geraamd op 55 mil
joen. In dit cijfer zijn niet begrepen voorzieningen die moeten worden beschouwd als
een correctie op de waardering van activa of voorzieningen die feitelijk het karakter van
verplichtingen hebben.
Het karakter van de reserves en fondsen die nader gespecificeerd zijn in de staten D van
de ontwerp dienstbegrotingen, verschilt sterk. Risicoreserves, bestemmingsreserves,
resultaategalisatievoorzieningen en fondsen. Met uitzondering van de algemene reserve
staan de reserves en voorzieningen niet ter vrije beschikking. Aantasting van de reserves
en voorzieningen betekent veelal een verslechtering van de structurele begrotingsposi
tie.
De stand van de algemene reserve is licht negatief. Daar moeten dan nog in mindering
op worden gebracht een deel van het resultaat 1993, de bij de perspectiefnota gemelde
tegenvaller 1994 en het begrotingsresultaat 1995. Om dit mogelijk te maken stellen wij
u, zoals gemeld, voor de algemene reserve te versterken door daaraan het bedrag van de
voorziening afkoopsom winstuitkering Frigem toe te voegen. Daarnaast zal zoals eerder
is besloten in 1995 en 1996 1,5 per jaar in de algemene reserve worden gestort.
3.9 Algemene uitkering uit het Gemeentefonds
3.9.1 Algemeen
Gecorrigeerd voor een 'technische correctie' (te hoog geraamde inflatie 1993 en 1994)
neemt de uitkering per 1997 ten opzichte van het beleidsplan 1994-1997 slechts met 1,3
toe.
38
Hoofdlijnen 1995-1998
Worden de voor 1995 veronderstelde nominale compensatie en de consequenties van
nieuwe maatregelen met een budgettair neutraal karakter buiten beschouwing gelaten,
dan is slechts sprake van een verbetering met 0,3
Deze per saldo te verwaarlozen mutatie komt vooral door de demissionaire positie van
het 3e kabinet Lubbers.
Gelet op de inhoud van de onderscheiden verkiezingsprogramma's, geven voornemens
omtrent het niveau van het gemeentefonds - behoudens die van de evaluatie van de
Financiële Verhoudingswet 1984 - aanleiding tot ernstige bezorgdheid.
De opbouw van de ramingen voor de uitkering uit het Gemeentefonds tot en met 1998
(een specificatie is ter inzage gelegd) is in tabel I aangegeven (bedragen x 1.000,—).
Tabel I
Omschrijving 1994 1995 1996 1997 1998
1.
totaal vorig jaar
111.032
117.875
119.705
120.129
2.
bel.plan 94 - 97 mutaties
114.257
5.011
1.437
644
0
3.
hoger loon- en prijspeil
-2.801
1.627
4.
nieuwe uitgangspunten
m.b.t. inwoners en woningen
58
22
-2
-3
820
5.
kortingen
439
-554
71
-379
-8
6.
maatregelen met een
budgettair neutraal karakter
-1.914
600
351
142
514
7.
mutatie aantallen verfijning
sociale structuur
543
226
8.
volume-accres minus
ontwikkeling uitkeringsbasis
625
-254
-170
-54
124
9.
afronding/doorwerking div.
maatregelen
-13
173
100
60
-27
10. diversen
-162
-8
43
14
-113
Totaal 1995 -1998 111.032 117.875 119.705 120.129 121.439
Voor de getallen onder punt 2 zij verwezen naar blz. 37 van 'Hoofdlijnen 1994-1997'
Voor een toelichting op de mutaties verwijzen wij u naar bijlage 2.
39