Blad 2
Deze dekking is logisch en goed te beargumenteren daar:
1. de informatie die met deze systemen kan worden gegenereerd
bedoeld is voor, en feitelijk onontbeerlijk is om de jaar
lijkse werkplanningen op te stellen;
2. de ter beschikking komende informatie en het kunnen manipu
leren van deze informatie (doorrekenen van diverse scena
rio's), het mogelijk maakt om kostenramingen te maken voor
de middellange en lange termijn bij een bepaald kwaliteits
niveau;
3. de informatie het mogelijk maakt om de beschikbare middelen
verdeeld over de tijd zo effectief mogelijk in te zetten om
een gemiddeld gewenst kwaliteitsniveau te handhaven;
4. de operationele informatie geaggregeerd kan worden tot be
stuurlijke informatie over de respectievelijke produkten
(hoeveelheden, kwaliteitsniveaus, kosten, meerjarenplannin
gen) op grond, waarvan met een relatief grote nauwkeurig
heid kan worden gestuurd;
5. de informatie geaggregeerd wordt op het niveau van de 34
wijken en dorpen in de gemeente, waardoor het mogelijk
wordt met relatief grote nauwkeurigheid en in een zeer
vroeg stadium korte en lange termijn maatregelen en scena
rio's te bespreken met de wijkorganisatiesterwijl de sys
temen de flexibiliteit in zich hebben om ook informatie op
een grootschalig niveau, bijvoorbeeld stadsdeelniveau te
aggregeren, teneinde bijvoorbeeld ontwikkelingen op het
gebied van wijkbeheer te kunnen ondersteunen.
Daarnaast is het zo, dat verwacht mag worden dat het veel bete
re inzicht op de algemene en specifieke onderhoudssituaties en
het verloop daarvan in de tijd het mogelijk maakt de onder
houdsbudgetten nog aanmerkelijk gerichter (effectiever) in te
zetten, waardoor aangenomen kan worden dat deze systemen zich
zelf meer dan terugverdienen. Ervaringen in andere gemeenten
ondersteunen deze veronderstelling.
Met name grootschalig onderhoud is in feite niet anders dan een
investering, die wordt gedaan om de instandhouding van een stuk
infrastructuur voor een bepaalde periode op een bepaald kwali
teitsniveau te garanderen.
Een goed inzicht in zowel het totale verloop als het verloop in
kwaliteit per object, maakt het mogelijk precies op tijd de
juiste maatregel te plannen. Door het manipuleren van scenari
o's wordt het mogelijk om pieken en dalen in de onderhoudsbe-
hoefte, waarin de jaarlijkse onderhoudsbegrotingen niet voor
zien, beargumenteerd af te vlakken. Hiermee vormen deze syste
men een belangrijk strategisch instrument voor de kostenbeheer
sing over de (middellange termijn gericht op het groen-, weg-,
en rioolbeheer.
Blad 3
Als laatste maar niet onbelangrijk punt kan worden genoemd, dat
de informatie uit deze systemen onontbeerlijk is om een pro-
duktbegrotingMARAPjaarrekening en -verslag met een redelij
ke mate van nauwkeurigheid op te bouwen.
Wegbeheer
Aan het eind van de tachtiger jaren is getracht om in samenwer
king met de HTS te Leeuwarden een wegbeheersysteem te ontwikke
len. Na een voorspoedige start is dit project afgebroken. Een
van de oorzaken van dit afbreken was, dat op termijn door de
HTS onvoldoende garanties ten behoeve van het instandhouden van
het systeem konden worden gegeven.
In diezelfde periode is besloten om de Grootschalige Basiskaart
Leeuwarden (GBKL) gestalte te geven. Een van de belangrijkste
afwegingen bij besluit is destijds geweest dat deze kaart een
belangrijke bron van informatie zou zijn voor geautomatiseerde
beheertoepassingenzoals bijvoorbeeld een wegbeheersysteem.
In het jaarprogramma 1993 van de afdeling Weg- en Waterbouw van
Stadsbeheer is een bedrag gereserveerd ten behoeve van het doen
van de eenmalige investering, benodigd om te komen tot een ope
rationeel wegbeheersysteem.
Het beheersysteem moet daarbij ondermeer voldoen aan de volgen
de criteria:
Het systeem moet goed toegankelijk zijn.
De waarde van de gegevens die uit het systeem komen is af
hankelijk van de juistheid van de gegevens die in het sys
teem zijn opgenomen. Het bijhouden (muteren) van deze gege
vens is buitengewoon belangrijk. Deze mutaties moeten zo
eenvoudig mogelijk uit te voeren zijn, opdat de tijd beno
digd voor de mutaties zo beperkt mogelijk is.
Het systeem moet gebruik maken van de gegevens van de GBKL.
Het systeem moet direct gebruik maken van de beschikbare
digitale GBKL gegevens bij het lokaliseren van een situa
tie, het berekenen van oppervlakten, het muteren van gege
vens en dergelijke.
Het systeem moet in staat zijn diverse onderhouds
strategieën door te rekenen.
Met behulp van het systeem moet antwoord kunnen worden ge
geven op de vraag, welke onderhoudsmaatregel getroffen moet
worden om in een bepaalde situatie het hoogste rendement
uit die maatregel te behalen.
Genereren bestedingsscenario's.
Het systeem moet in staat zijn om op technische gronden
wegen en wegvakken te selecteren die onderhoud behoeven.
Daarnaast moet het mogelijk zijn dat op basis van andere
prioriteitsstellingen selecties kunnen worden gemaakt.