Blad 2 Deze dekking is logisch en goed te beargumenteren daar: 1. de informatie die met deze systemen kan worden gegenereerd bedoeld is voor, en feitelijk onontbeerlijk is om de jaar lijkse werkplanningen op te stellen; 2. de ter beschikking komende informatie en het kunnen manipu leren van deze informatie (doorrekenen van diverse scena rio's), het mogelijk maakt om kostenramingen te maken voor de middellange en lange termijn bij een bepaald kwaliteits niveau; 3. de informatie het mogelijk maakt om de beschikbare middelen verdeeld over de tijd zo effectief mogelijk in te zetten om een gemiddeld gewenst kwaliteitsniveau te handhaven; 4. de operationele informatie geaggregeerd kan worden tot be stuurlijke informatie over de respectievelijke produkten (hoeveelheden, kwaliteitsniveaus, kosten, meerjarenplannin gen) op grond, waarvan met een relatief grote nauwkeurig heid kan worden gestuurd; 5. de informatie geaggregeerd wordt op het niveau van de 34 wijken en dorpen in de gemeente, waardoor het mogelijk wordt met relatief grote nauwkeurigheid en in een zeer vroeg stadium korte en lange termijn maatregelen en scena rio's te bespreken met de wijkorganisatiesterwijl de sys temen de flexibiliteit in zich hebben om ook informatie op een grootschalig niveau, bijvoorbeeld stadsdeelniveau te aggregeren, teneinde bijvoorbeeld ontwikkelingen op het gebied van wijkbeheer te kunnen ondersteunen. Daarnaast is het zo, dat verwacht mag worden dat het veel bete re inzicht op de algemene en specifieke onderhoudssituaties en het verloop daarvan in de tijd het mogelijk maakt de onder houdsbudgetten nog aanmerkelijk gerichter (effectiever) in te zetten, waardoor aangenomen kan worden dat deze systemen zich zelf meer dan terugverdienen. Ervaringen in andere gemeenten ondersteunen deze veronderstelling. Met name grootschalig onderhoud is in feite niet anders dan een investering, die wordt gedaan om de instandhouding van een stuk infrastructuur voor een bepaalde periode op een bepaald kwali teitsniveau te garanderen. Een goed inzicht in zowel het totale verloop als het verloop in kwaliteit per object, maakt het mogelijk precies op tijd de juiste maatregel te plannen. Door het manipuleren van scenari o's wordt het mogelijk om pieken en dalen in de onderhoudsbe- hoefte, waarin de jaarlijkse onderhoudsbegrotingen niet voor zien, beargumenteerd af te vlakken. Hiermee vormen deze syste men een belangrijk strategisch instrument voor de kostenbeheer sing over de (middellange termijn gericht op het groen-, weg-, en rioolbeheer. Blad 3 Als laatste maar niet onbelangrijk punt kan worden genoemd, dat de informatie uit deze systemen onontbeerlijk is om een pro- duktbegrotingMARAPjaarrekening en -verslag met een redelij ke mate van nauwkeurigheid op te bouwen. Wegbeheer Aan het eind van de tachtiger jaren is getracht om in samenwer king met de HTS te Leeuwarden een wegbeheersysteem te ontwikke len. Na een voorspoedige start is dit project afgebroken. Een van de oorzaken van dit afbreken was, dat op termijn door de HTS onvoldoende garanties ten behoeve van het instandhouden van het systeem konden worden gegeven. In diezelfde periode is besloten om de Grootschalige Basiskaart Leeuwarden (GBKL) gestalte te geven. Een van de belangrijkste afwegingen bij besluit is destijds geweest dat deze kaart een belangrijke bron van informatie zou zijn voor geautomatiseerde beheertoepassingenzoals bijvoorbeeld een wegbeheersysteem. In het jaarprogramma 1993 van de afdeling Weg- en Waterbouw van Stadsbeheer is een bedrag gereserveerd ten behoeve van het doen van de eenmalige investering, benodigd om te komen tot een ope rationeel wegbeheersysteem. Het beheersysteem moet daarbij ondermeer voldoen aan de volgen de criteria: Het systeem moet goed toegankelijk zijn. De waarde van de gegevens die uit het systeem komen is af hankelijk van de juistheid van de gegevens die in het sys teem zijn opgenomen. Het bijhouden (muteren) van deze gege vens is buitengewoon belangrijk. Deze mutaties moeten zo eenvoudig mogelijk uit te voeren zijn, opdat de tijd beno digd voor de mutaties zo beperkt mogelijk is. Het systeem moet gebruik maken van de gegevens van de GBKL. Het systeem moet direct gebruik maken van de beschikbare digitale GBKL gegevens bij het lokaliseren van een situa tie, het berekenen van oppervlakten, het muteren van gege vens en dergelijke. Het systeem moet in staat zijn diverse onderhouds strategieën door te rekenen. Met behulp van het systeem moet antwoord kunnen worden ge geven op de vraag, welke onderhoudsmaatregel getroffen moet worden om in een bepaalde situatie het hoogste rendement uit die maatregel te behalen. Genereren bestedingsscenario's. Het systeem moet in staat zijn om op technische gronden wegen en wegvakken te selecteren die onderhoud behoeven. Daarnaast moet het mogelijk zijn dat op basis van andere prioriteitsstellingen selecties kunnen worden gemaakt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 101