Blad 4
De Commissie Persoonsregistraties voor de Burgemeester en
tevens Commissie Persoonsregistraties voor Burgemeester en
Wethouders, de Commissie voor het Georganiseerd overleg en
de Commissie Sociale Werkvoorziening zullen blijven voortbe
staan
Efficiënte en effectieve werkwijze van Raad en raadsadviescom-
missies (4.1.)
Ingegaan wordt op 3 aspecten nl
- De Raad moet van buiten naar binnen werken: De raadsleden
moeten naast het beoordelen van produkten vanuit ons college
meer overgaan tot het verkennen en signaleren van maatschap
pelijke veranderingen en de vertaling daarvan naar de
gemeentelijke organisaties. Nu ligt de nadruk teveel op het
legitimeren van datgene wat uit het dagelijks bestuur en
ambtelijk apparaat komt.
- De Raad en raadsadviescommissies moeten ook in staat worden
gesteld om op hoofdlijnen te sturen. Dit kan o.a. door:
a. de raadsleden vroegtijdig te betrekken bij de beleidsont
wikkeling door middel van meningvormende vergaderingen;
b. helderheid en overdracht van bevoegdheden. Een verder ge
bruikmaking van delegatie en/of mandaat van de Raad aan
de raadsadviescommissies en ons college is gewenst.
Er dient veel meer aandacht besteed te worden aan beleids
evaluatie. Aan de hand van een notitie van de P.v.d.A., als
richtinggevend discussiestuk, zal het besluit van de Raad om
een onderzoekscommissie in te stellen door de Commissie voor
Algemene Zaken in de nieuwe raadsperiode nader uitgewerkt
moeten worden.
Het instellen van een commissie voor de rekening: deze com
missie biedt de Raad naar onze mening meer mogelijkheden tot
evaluatie van beleid, zowel inhoudelijk als financieel en
meer mogelijkheden tot het vellen van een oordeel over de
uitgaven in relatie tot de vastgestelde begroting.
Schaduwfractieleden, steunfractieleden en fractie-assistenten
(4.2.)
- Voorgesteld wordt om in de verordening op te nemen dat niet-
raadsleden bij afwezigheid van een raadslid deze, met over
name van alle rechten en plichten, mag vervangen. Dit geldt
uitsluitend voor openbare vergaderingen en mensen die als
zodanig zijn geregistreerd.
Tevens wordt voorgesteld om in de verordening op te nemen
dat bij afwezigheid van een raadslid deze kan worden vervan
gen door een ander raadslid met overname van alle rechten en
plichten. Deze regeling geldt ook voor besloten vergaderin
gen.
Blad 5
Tenslotte
Aangezien de wijziging van de verordeningen op de commissies
gezien kan worden als de formele uitwerking van de in dit voor
stel door u vast te leggen uitgangspunten en oplossingen ter
verbetering van het commissiestelsel, wordt in verband met
tijdwinst voorgesteld, die wijzigingsvoorstellen niet meer in
de Commissie voor Algemene Zaken te behandelen, maar recht
streeks aan u voor te leggen. Deze nieuwe verordeningen zullen
bij het aantreden van de nieuwe Raad op 12 april 1994 in wer
king treden.
Het schriftelijk raadplegen van commissieleden is reeds in de
Verordening Raadsadviescommissies opgenomen (art. 6, lid 3).
De Commissie voor Algemene Zaken heeft in haar vergadering van
24 januari 1994 geadviseerd in te stemmen met het evaluatierap
port, met uitzondering van het voorstel tot het instellen van
commissieweken
Naar aanleiding hiervan willen wij u voorstellen toch akkoord
te gaan met het, bij wijze van proef gedurende de periode april
1994 tot januari 1995, instellen van commissieweken. Afwijkend
van het voorstel in het evaluatierapport de commissievergade
ringen in één week (de zgn. commissieweek) te doen plaatsvin
den, stellen wij u voor de vergaderingen te spreiden over twee
opeenvolgende weken. Dit is minder belastend voor de fracties,
zeer zeker als het gaat om de éénmansfracties
Voorts heeft de Commissie voor Algemene Zaken geadviseerd de
Overlegcommissie Studentenaangelegenheden te laten voortbestaan
zolang er geen andere overlegvorm met het HBO gevonden is. Wij
hebben dit advies overgenomen.