Blad 4 De Commissie Persoonsregistraties voor de Burgemeester en tevens Commissie Persoonsregistraties voor Burgemeester en Wethouders, de Commissie voor het Georganiseerd overleg en de Commissie Sociale Werkvoorziening zullen blijven voortbe staan Efficiënte en effectieve werkwijze van Raad en raadsadviescom- missies (4.1.) Ingegaan wordt op 3 aspecten nl - De Raad moet van buiten naar binnen werken: De raadsleden moeten naast het beoordelen van produkten vanuit ons college meer overgaan tot het verkennen en signaleren van maatschap pelijke veranderingen en de vertaling daarvan naar de gemeentelijke organisaties. Nu ligt de nadruk teveel op het legitimeren van datgene wat uit het dagelijks bestuur en ambtelijk apparaat komt. - De Raad en raadsadviescommissies moeten ook in staat worden gesteld om op hoofdlijnen te sturen. Dit kan o.a. door: a. de raadsleden vroegtijdig te betrekken bij de beleidsont wikkeling door middel van meningvormende vergaderingen; b. helderheid en overdracht van bevoegdheden. Een verder ge bruikmaking van delegatie en/of mandaat van de Raad aan de raadsadviescommissies en ons college is gewenst. Er dient veel meer aandacht besteed te worden aan beleids evaluatie. Aan de hand van een notitie van de P.v.d.A., als richtinggevend discussiestuk, zal het besluit van de Raad om een onderzoekscommissie in te stellen door de Commissie voor Algemene Zaken in de nieuwe raadsperiode nader uitgewerkt moeten worden. Het instellen van een commissie voor de rekening: deze com missie biedt de Raad naar onze mening meer mogelijkheden tot evaluatie van beleid, zowel inhoudelijk als financieel en meer mogelijkheden tot het vellen van een oordeel over de uitgaven in relatie tot de vastgestelde begroting. Schaduwfractieleden, steunfractieleden en fractie-assistenten (4.2.) - Voorgesteld wordt om in de verordening op te nemen dat niet- raadsleden bij afwezigheid van een raadslid deze, met over name van alle rechten en plichten, mag vervangen. Dit geldt uitsluitend voor openbare vergaderingen en mensen die als zodanig zijn geregistreerd. Tevens wordt voorgesteld om in de verordening op te nemen dat bij afwezigheid van een raadslid deze kan worden vervan gen door een ander raadslid met overname van alle rechten en plichten. Deze regeling geldt ook voor besloten vergaderin gen. Blad 5 Tenslotte Aangezien de wijziging van de verordeningen op de commissies gezien kan worden als de formele uitwerking van de in dit voor stel door u vast te leggen uitgangspunten en oplossingen ter verbetering van het commissiestelsel, wordt in verband met tijdwinst voorgesteld, die wijzigingsvoorstellen niet meer in de Commissie voor Algemene Zaken te behandelen, maar recht streeks aan u voor te leggen. Deze nieuwe verordeningen zullen bij het aantreden van de nieuwe Raad op 12 april 1994 in wer king treden. Het schriftelijk raadplegen van commissieleden is reeds in de Verordening Raadsadviescommissies opgenomen (art. 6, lid 3). De Commissie voor Algemene Zaken heeft in haar vergadering van 24 januari 1994 geadviseerd in te stemmen met het evaluatierap port, met uitzondering van het voorstel tot het instellen van commissieweken Naar aanleiding hiervan willen wij u voorstellen toch akkoord te gaan met het, bij wijze van proef gedurende de periode april 1994 tot januari 1995, instellen van commissieweken. Afwijkend van het voorstel in het evaluatierapport de commissievergade ringen in één week (de zgn. commissieweek) te doen plaatsvin den, stellen wij u voor de vergaderingen te spreiden over twee opeenvolgende weken. Dit is minder belastend voor de fracties, zeer zeker als het gaat om de éénmansfracties Voorts heeft de Commissie voor Algemene Zaken geadviseerd de Overlegcommissie Studentenaangelegenheden te laten voortbestaan zolang er geen andere overlegvorm met het HBO gevonden is. Wij hebben dit advies overgenomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 138