Blad 2 Ondanks het streven naar één algemene adviescommissie is gekozen voor het instellen van een aparte adviescommissie voor de bezwaarschriften op het gebied van personeelsaange legenheden. Redenen hiervoor zijn de specifieke rol die het bestuursorgaan, in casu ons college, hierbij heeft als werkgever en het feit dat het ambtenarenrecht zeer specifieke deskundigheid vereist. Voorgesteld wordt ook deze commissie op te splitsen in ka mers, om zo een aparte kamer voor functiewaarderingszaken te kunnen instellen, hetgeen uit deskundigheidsoverwegingen een noodzaak is. Voor de samenstelling en de taken van de adviescommissie voor de bezwaarschriften inzake personeelsaangelegenheden is zoveel mogelijk aangesloten bij de bepalingen voor de algemene adviescommissie. Hiervoor verwijzen wij u naar bijgevoegde ontwerp-verordening en de artikelsgewijze toelichting 2Horen Het belangrijkste onderdeel van de behandelingsprocedure is het horen van de belanghebbende(n)Deze verplichting ligt vast in de artikelen 7:2 en 7:16 van de Awb voor zowel de bezwaar- als de beroepschriften. Artikel 7:19 van de Awb bepaalt dat het horen in het kader van een beroepschrift gebeurt door het bestuursorgaan. Bij of krachtens de wet kan het horen worden opgedragen aan een adviescommissie, waarin een of meer leden zitting hebben die niet werkzaam zijn bij of onder verantwoordelijkheid van het beroepsorgaan. Tevens dient in dit verband te worden gewezen op artikel 153 van de nieuwe Gemeentewet. In dit artikel is geregeld dat indien bij de Raad beroep openstaat, de voorbereiding van de beslissing op het beroepschrift dient te geschieden door een door de Raad in te stellen commissie. In deze com missie heeft noch de Burgemeester noch een Wethouder zit ting. Dus ook hier wordt door de wetgever een zekere distantie vereist. Het bovenstaande geeft aan dat ook voor beroepschriften de algemene adviescommissie kan worden ingeschakeld en op deze manier een juiste invulling aan de wettelijke verplichtin gen wordt gegeven. Blad 3 3. Samenstelling van de commissie. Door het instellen van een adviescommissie wordt optimaal uitvoering gegeven aan artikel 2:4 van de Awb, dat bepaalt dat het bestuursorgaan zonder vooringenomenheid zijn taak vervult Door een commissie bestaat er afstand ten opzichte van de eerdere besluitvorming. Daarmee wordt voldaan aan het rechtszekerheidsbeginsel Ook de VNG heeft zich in haar circulaire een voorstander getoond van het instellen van een adviescommissie in de zin van de Awb en af te stappen van het bestuurlijk en/of amb telijk horen. Wij hebben overwogen naast de voorzitter raadsleden te be noemen als lid. Een reden om raadsleden te benoemen zou kunnen zijn dat de raad op die manier voeling houdt met de dagelijkse praktijk, maar dat is niet het doel van de commissie. Bovendien zijn ook raadsleden betrokken bij de eerdere be sluitvorming en als zodanig niet meer onafhankelijk. Daarom stellen wij u voor te kiezen voor de meest zuivere vorm van een onafhankelijke adviescommissie, namelijk een commissie die bestaat uit drie onafhankelijke leden. In de commissie dienen vaardigheden aanwezig te zijn met betrekking tot juridische zaken, beleidszaken en belange nafweging. In ieder geval dient één lid juridische kennis te hebben van het specifieke deelterrein. De verwachte gevolgen van het instellen van een dergelijke commissie zijn dat de belanghebbende zich meer serieus voelt behandeld omdat ook het bestuursorgaan zich ten op zichte van de commissie moet "verantwoorden"Hij zal zich daardoor eerder neerleggen bij een ongegrondverklaring van het bezwaar. Door het instellen van een dergelijke commis sie neemt de zeefwerking derhalve toe. Daarbij komt dat de verwachting is dat de rechter meer waarde zal hechten aan een advies van een onafhankelijke commis sie Dit kan tot gevolg hebben dat de rechter minder schade claims zal honoreren. 4. Financiële gevolgen. De leden van de commissie dienen presentiegelden en een reis- en verblijfkostenvergoeding te ontvangen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 151