Blad 2
Ondanks het streven naar één algemene adviescommissie is
gekozen voor het instellen van een aparte adviescommissie
voor de bezwaarschriften op het gebied van personeelsaange
legenheden. Redenen hiervoor zijn de specifieke rol die het
bestuursorgaan, in casu ons college, hierbij heeft als
werkgever en het feit dat het ambtenarenrecht zeer
specifieke deskundigheid vereist.
Voorgesteld wordt ook deze commissie op te splitsen in ka
mers, om zo een aparte kamer voor functiewaarderingszaken
te kunnen instellen, hetgeen uit deskundigheidsoverwegingen
een noodzaak is.
Voor de samenstelling en de taken van de adviescommissie
voor de bezwaarschriften inzake personeelsaangelegenheden
is zoveel mogelijk aangesloten bij de bepalingen voor de
algemene adviescommissie. Hiervoor verwijzen wij u naar
bijgevoegde ontwerp-verordening en de artikelsgewijze
toelichting
2Horen
Het belangrijkste onderdeel van de behandelingsprocedure is
het horen van de belanghebbende(n)Deze verplichting ligt
vast in de artikelen 7:2 en 7:16 van de Awb voor zowel de
bezwaar- als de beroepschriften.
Artikel 7:19 van de Awb bepaalt dat het horen in het kader
van een beroepschrift gebeurt door het bestuursorgaan. Bij
of krachtens de wet kan het horen worden opgedragen aan een
adviescommissie, waarin een of meer leden zitting hebben
die niet werkzaam zijn bij of onder verantwoordelijkheid
van het beroepsorgaan.
Tevens dient in dit verband te worden gewezen op artikel
153 van de nieuwe Gemeentewet. In dit artikel is geregeld
dat indien bij de Raad beroep openstaat, de voorbereiding
van de beslissing op het beroepschrift dient te geschieden
door een door de Raad in te stellen commissie. In deze com
missie heeft noch de Burgemeester noch een Wethouder zit
ting. Dus ook hier wordt door de wetgever een zekere
distantie vereist.
Het bovenstaande geeft aan dat ook voor beroepschriften de
algemene adviescommissie kan worden ingeschakeld en op deze
manier een juiste invulling aan de wettelijke verplichtin
gen wordt gegeven.
Blad 3
3. Samenstelling van de commissie.
Door het instellen van een adviescommissie wordt optimaal
uitvoering gegeven aan artikel 2:4 van de Awb, dat bepaalt
dat het bestuursorgaan zonder vooringenomenheid zijn taak
vervult
Door een commissie bestaat er afstand ten opzichte van de
eerdere besluitvorming. Daarmee wordt voldaan aan het
rechtszekerheidsbeginsel
Ook de VNG heeft zich in haar circulaire een voorstander
getoond van het instellen van een adviescommissie in de zin
van de Awb en af te stappen van het bestuurlijk en/of amb
telijk horen.
Wij hebben overwogen naast de voorzitter raadsleden te be
noemen als lid. Een reden om raadsleden te benoemen zou
kunnen zijn dat de raad op die manier voeling houdt met de
dagelijkse
praktijk, maar dat is niet het doel van de commissie.
Bovendien zijn ook raadsleden betrokken bij de eerdere be
sluitvorming en als zodanig niet meer onafhankelijk.
Daarom stellen wij u voor te kiezen voor de meest zuivere
vorm van een onafhankelijke adviescommissie, namelijk een
commissie die bestaat uit drie onafhankelijke leden.
In de commissie dienen vaardigheden aanwezig te zijn met
betrekking tot juridische zaken, beleidszaken en belange
nafweging. In ieder geval dient één lid juridische kennis
te hebben van het specifieke deelterrein.
De verwachte gevolgen van het instellen van een dergelijke
commissie zijn dat de belanghebbende zich meer serieus
voelt behandeld omdat ook het bestuursorgaan zich ten op
zichte van de commissie moet "verantwoorden"Hij zal zich
daardoor eerder neerleggen bij een ongegrondverklaring van
het bezwaar. Door het instellen van een dergelijke commis
sie neemt de zeefwerking derhalve toe.
Daarbij komt dat de verwachting is dat de rechter meer
waarde zal hechten aan een advies van een onafhankelijke
commis sie
Dit kan tot gevolg hebben dat de rechter minder schade
claims zal honoreren.
4. Financiële gevolgen.
De leden van de commissie dienen presentiegelden en een
reis- en verblijfkostenvergoeding te ontvangen.