Het streven is dat de commissie haar werkzaamheden start met ingang van de nieuwe Raad. De benoemingen van de voorzitters en leden kunnen dan in de installatieraad van 12 april aan de orde komen artikel 7. Het bestuursorgaan heeft de voorbereiding en advisering van het bezwaar- of beroepschrift overgedragen aan de commissie. Dit betreft ook hele 'simpele' bevoegdheden, zoals het in de gele genheid stellen een bepaald verzuim te herstellen. Het zou te bewerkelijk zijn voor dergelijke zaken de voltallige commissie bijeen te moeten roepen en daarom zijn deze bevoegd heden opgedragen aan de voorzitters van de commissie. In de praktijk zullen deze bevoegdheden in samenwerking met de secretaris worden uitgeoefend. Het betreft de navolgende bevoegdheden: 1. het kunnen verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde. art. 2:1, tweede lid.) 2. het vaststellen van een termijn, waarbinnen een indiener zijn verzuim kan herstellen. art. 6:6 Er is geen algemene termijn gesteld in de verordening, omdat dit niet goed mogelijk is voor alle mogelijke ge vallen. De termijn dient uiteraard redelijk te zijn; enerzijds moet de indiener een reële mogelijkheid worden geboden tot herstel, anderzijds moet de procedure niet worden vertraagd. 3. indien iemand zich laat vertegenwoordigen, het verzenden van de op de zaak betrekking hebbende stukken in ieder geval aan de gemachtigde. art. 7:16) 4. het ter inzage leggen van de stukken voorafgaand aan het horen. art. 7:4, 7:18, lid 2) 5. het beslissen, al dan niet op verzoek, tot het achterwe ge laten van ter inzage leggen van stukken voor zover geheimhouding om gewichtigde reden is geboden. (7:18, lid 6) 6. het al dan niet op verzoek toepassing van het derde lid achterwege laten, voor zover geheimhouding om gewichtige redenen is geboden. art. 7:6, lid 4, 7:20, lid 4) Het derde lid luidt: wanneer belanghebbenden afzonderlijk zijn gehoord, wordt ieder van hen op de hoogte gesteld van het verhandelde tijdens het horen buiten zijn aanwezigheid. artikel 8. Het inschakelen van deskundigen brengt bijzondere kosten met zich mee. Deze kosten komen ten laste van de gemeentebegroting, vooralsnog ten laste van de post "rechtskundige en anderen ad viezen". (subfunctie 002.2) 2 De verwachting is dat er niet veel gebruik zal worden gemaakt van de mogelijkheid tot het inschakelen van deskundigen; de commissieleden zullen immers zelf vaak deskundig zijn. Het is moeilijk een inschatting te maken hoevaak en voor hoe veel de begrotingspost zal worden aangesproken. Daarom is be sloten voor 1994 geen begrotingswijziging voor dit onderdeel voor te stellen. Voor 1995 kan dan op basis van ervarings cijfers een aanvullend budget worden vastgesteld. Burgemeester en wethouders zijn belast met de uitvoering van de gemeentebegroting en het ligt voor de hand dat deze kosten niet worden gemaakt voordat het college deze heeft kunnen toetsen aan de gemeentebegroting. Daarom is een machtiging vooraf ge- introduceerdHet mag natuurlijk niet zo zijn dat door middel van deze toetsing het werk van de commissie wordt gefrustreerd, dan wel de onafhankelijkheid van de commissie wordt aangetast. De toetsing moet dus een puur financiëel-technische toetsing zijn Het lijkt ons daarom juist dat wij de bevoegdheid tot het afge ven van de machtiging mandateren aan de budgethouder van de begrotingspost artikel 9. De in het tweede lid genoemde artikelen geven aan in welke ge vallen van het horen kan worden afgezien. artikel 10. Het is belangrijk dat het verwerend orgaan zich op de hoorzitting laat vertegenwoordigen. Het is voor de commissie van groot belang van de bestuurlijke zijde te vernemen hoe een beslissing tot stand is gekomen om een goede afweging te kunnen maken Er is gekozen voor het vaststellen van de termijn die ligt tus sen de oproeping en de zitting. Een vaste termijn dient de rechtszekerheid Ook is een regeling opgenomen voor het verzoeken om een ander tijdstip van de hoorzitting. Er hoeft niet altijd uitstel te worden verleend. Wel dient betrokkene tijdig uitsluitsel te krijgen over het verzoek. Als uitgangspunt zou gehanteerd kun nen worden dat een verzoek om uitstel zoveel mogelijk wordt gehonoreerd Het horen behoort immers tot een zorgvuldige voorbereiding en is niet alleen een waarborg voor de indiener, maar ook voor de commissie, die zich er van kan vergewissen over alle relevante gegevens te beschikken alvorens te adviseren. De voorzitter en de secretaris hebben uiteraard nauw overleg over de uitoefening van de in dit artikel genoemde bevoegdhe den 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 161