Het streven is dat de commissie haar werkzaamheden start met
ingang van de nieuwe Raad. De benoemingen van de voorzitters en
leden kunnen dan in de installatieraad van 12 april aan de orde
komen
artikel 7.
Het bestuursorgaan heeft de voorbereiding en advisering van het
bezwaar- of beroepschrift overgedragen aan de commissie. Dit
betreft ook hele 'simpele' bevoegdheden, zoals het in de gele
genheid stellen een bepaald verzuim te herstellen.
Het zou te bewerkelijk zijn voor dergelijke zaken de voltallige
commissie bijeen te moeten roepen en daarom zijn deze bevoegd
heden opgedragen aan de voorzitters van de commissie.
In de praktijk zullen deze bevoegdheden in samenwerking met de
secretaris worden uitgeoefend.
Het betreft de navolgende bevoegdheden:
1. het kunnen verlangen van een schriftelijke machtiging
van een gemachtigde. art. 2:1, tweede lid.)
2. het vaststellen van een termijn, waarbinnen een indiener
zijn verzuim kan herstellen. art. 6:6
Er is geen algemene termijn gesteld in de verordening,
omdat dit niet goed mogelijk is voor alle mogelijke ge
vallen. De termijn dient uiteraard redelijk te zijn;
enerzijds moet de indiener een reële mogelijkheid worden
geboden tot herstel, anderzijds moet de procedure niet
worden vertraagd.
3. indien iemand zich laat vertegenwoordigen, het verzenden
van de op de zaak betrekking hebbende stukken in ieder
geval aan de gemachtigde. art. 7:16)
4. het ter inzage leggen van de stukken voorafgaand aan het
horen. art. 7:4, 7:18, lid 2)
5. het beslissen, al dan niet op verzoek, tot het achterwe
ge laten van ter inzage leggen van stukken voor zover
geheimhouding om gewichtigde reden is geboden. (7:18,
lid 6)
6. het al dan niet op verzoek toepassing van het derde lid
achterwege laten, voor zover geheimhouding om gewichtige
redenen is geboden. art. 7:6, lid 4, 7:20, lid 4)
Het derde lid luidt:
wanneer belanghebbenden afzonderlijk zijn gehoord, wordt
ieder van hen op de hoogte gesteld van het verhandelde
tijdens het horen buiten zijn aanwezigheid.
artikel 8.
Het inschakelen van deskundigen brengt bijzondere kosten met
zich mee. Deze kosten komen ten laste van de gemeentebegroting,
vooralsnog ten laste van de post "rechtskundige en anderen ad
viezen". (subfunctie 002.2)
2
De verwachting is dat er niet veel gebruik zal worden gemaakt
van de mogelijkheid tot het inschakelen van deskundigen; de
commissieleden zullen immers zelf vaak deskundig zijn.
Het is moeilijk een inschatting te maken hoevaak en voor hoe
veel de begrotingspost zal worden aangesproken. Daarom is be
sloten voor 1994 geen begrotingswijziging voor dit onderdeel
voor te stellen. Voor 1995 kan dan op basis van ervarings
cijfers een aanvullend budget worden vastgesteld.
Burgemeester en wethouders zijn belast met de uitvoering van de
gemeentebegroting en het ligt voor de hand dat deze kosten niet
worden gemaakt voordat het college deze heeft kunnen toetsen
aan de gemeentebegroting. Daarom is een machtiging vooraf ge-
introduceerdHet mag natuurlijk niet zo zijn dat door middel
van deze toetsing het werk van de commissie wordt gefrustreerd,
dan wel de onafhankelijkheid van de commissie wordt aangetast.
De toetsing moet dus een puur financiëel-technische toetsing
zijn
Het lijkt ons daarom juist dat wij de bevoegdheid tot het afge
ven van de machtiging mandateren aan de budgethouder van de
begrotingspost
artikel 9.
De in het tweede lid genoemde artikelen geven aan in welke ge
vallen van het horen kan worden afgezien.
artikel 10.
Het is belangrijk dat het verwerend orgaan zich op de
hoorzitting laat vertegenwoordigen. Het is voor de commissie
van groot belang van de bestuurlijke zijde te vernemen hoe een
beslissing tot stand is gekomen om een goede afweging te kunnen
maken
Er is gekozen voor het vaststellen van de termijn die ligt tus
sen de oproeping en de zitting. Een vaste termijn dient de
rechtszekerheid
Ook is een regeling opgenomen voor het verzoeken om een ander
tijdstip van de hoorzitting. Er hoeft niet altijd uitstel te
worden verleend. Wel dient betrokkene tijdig uitsluitsel te
krijgen over het verzoek. Als uitgangspunt zou gehanteerd kun
nen worden dat een verzoek om uitstel zoveel mogelijk wordt
gehonoreerd
Het horen behoort immers tot een zorgvuldige voorbereiding en
is niet alleen een waarborg voor de indiener, maar ook voor de
commissie, die zich er van kan vergewissen over alle relevante
gegevens te beschikken alvorens te adviseren.
De voorzitter en de secretaris hebben uiteraard nauw overleg
over de uitoefening van de in dit artikel genoemde bevoegdhe
den
3