Blad 6 De commissie Economische en Sociale Zaken van 17 maart ad viseerde te laten onderzoeken of het mogelijk was dat de keuze voor het collectieve systeem danwel de individuele vergoeding ook zou kunnen gelden voor nieuwe WVG-gerechtig- den Bovendien werd opgemerkt dat de duur van het contract met de FRAM beperkt zou moeten worden tot 2 jaar in plaats van de voorgestelde 3 jaar. Aan de FRAM is het verzoek van de commissie voorgelegd. De FRAM heeft laten weten dat het collectief systeem onvol doende draagvlak zou krijgen indien ook de nieuwe WVG-groep de keuzemogelijkheid zou krijgen. De combinatiegraad zou te gering worden waardoor de vervoerskosten onder druk komen te staan. Bovendien heeft het systeem een "valse start" door alle verkeerde denkbeel den die daarover in de openbaarheid zijn geventileerd. Daarom heeft de FRAM het verzoek van de commissie afgewe zen. Indien hieraan toch vastgehouden betekent dat dus dat er in 1994 geen collectief vervoerssysteem komt. Om een aantal redenen achten wij dit een onjuiste zaak: De financiële middelen voor vervoersvoorzieningen zijn niet toereikend om op termijn iedere WVG-gerechtigde een individuele vervoersvergoeding van f 1.600,- per jaar te verstrekken. Bij handhaving van de individuele vergoeding voor iedereen is voor 1994 een tekort voor zien van f 388.200,-. Dat betekent dat de gemeente bin nen enkele jaren daarvoor uit de eigen reserves moet putten danwel op de overige WVG-voorzieningen moet be zuinigen Met name de toekomstige doelgroep van ouderen en hoog bejaarden die in mindere mate over eigen vervoer kunnen beschikken kunnen met het collectief systeem meer kilo meters rijden tegen minder kosten. Het collectief systeem voor ""^andicapten heeft naar verwachting binnen enkele jaren de mogelijkheden voor aansluiting op een landelijk aanvullend vervoersnet. Wel is met de FRAM overeenstemming bereikt over terugbren ging van het contract van 3 naar 2 jaar. Dit heeft echter tot gevolg dat de vaste kosten voor de gemeente eenmalig zullen toenemen met f 94.500,-, daar het collectief systeem door de overige gemeenten uit de regio voor een derde jaar overeind gehouden moet worden volgens de huidige financiële regeling. Bij een verlenging van het contract na 2 jaar kan echter een financiële verrekening plaatsvinden van deze kosten Wij stellen u voor met de FRAM een contract te sluiten voor 2 jaar waarbij het hierbovengenoemde compromis uitgangspunt vormt Blad 7 4.2. Overgangsregeling m.b.t. invoering collectief ver voerssysteem Het is niet mogelijk de indicering van de oude groep voor het collectieve vervoerssysteem danwel voortzetting van de individuele vergoeding reeds voor 1-4-1994 af te ronden. Daarom wordt voorgesteld de individuele vervoersvergoeding voor het tweede kwartaal van 1994 voor de groep AAW-cli- enten voort te zetten op de wijze van voor 1 april, met dien verstande dat per 1-4-1994 daarop een korting van 10Z wordt doorgevoerd. De cliënten uit de Bijz. Bijstand houden in principe dezelfde vergoeding als die zij gedurende het eerste kwar taal ontvingen, met dien verstande dat deze niet meer kan bedragen dan 602 van het AAW-niveau f 480,-). In de periode 1 april t/m 1 juli wordt de indicering voor de AAW en Bijz. Bijstandscliënten afgerond zodat deze groep per 1-7-1994 de keus heeft tussen collectief vervoerssys teem en individuele vergoeding. Op de individuele vergoeding wordt per 1-7-1994 nogmaals 102 gekort. Gelet op het voorgestelde onder 4.1 kan het eenmalig bedrag van f 300,- voor alle voormalige AAW-gerechtigde vervallen. Voor het overige blijft de oude overgangsregeling gehand haafd, zij het dan dat deze per 1-7-1994 ingaat. 4.3. Uitbesteding aan Thuiszorg/Kruiswerk In de afgelopen week heeft zeer intensief overleg tussen de betrokken organisaties plaatsgevonden. Op 21 maart heeft de Stichting Thuiszorg overeenstemming bereikt met GAK/GMD over de medische advisering. GAK/GMD zal t.b.v. de Stich ting Thuiszorg de medische advisering voor de TTVG, exclu sief de indicering voor vervoersvoorzieningen, gaan ver richten Voorts is de Stichting Kruiszorg tot overeenstemming geko men met de rolstoelleveranciers in Leeuwarden. In de over eenkomst is bepaald dat Kruiswerk voor wat betreft de ver strekking van hulpmiddelen gebruik zal maken van de dien sten van ondermeer de regionale leveranciers. In het indi catietraject wordt rekening gehouden met de wens van de cliënten met bestaande relaties met regionale leveranciers, opdat deze relaties niet onnodig worden verbroken. Kruiswerk ziet af van de inschakeling van de Stichting Thuiszorgwinkel bij de levering van rolstoelen. De Thuis zorgwinkel is verwijderd uit de overeenkomst die met Leeuwarden zal worden gesloten. De gemeente sluit contracten af met Kruiswerk en Thuiszorg voor 1 jaar.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 172