Blad 6
De commissie Economische en Sociale Zaken van 17 maart ad
viseerde te laten onderzoeken of het mogelijk was dat de
keuze voor het collectieve systeem danwel de individuele
vergoeding ook zou kunnen gelden voor nieuwe WVG-gerechtig-
den
Bovendien werd opgemerkt dat de duur van het contract met
de FRAM beperkt zou moeten worden tot 2 jaar in plaats van
de voorgestelde 3 jaar.
Aan de FRAM is het verzoek van de commissie voorgelegd. De
FRAM heeft laten weten dat het collectief systeem onvol
doende draagvlak zou krijgen indien ook de nieuwe WVG-groep
de keuzemogelijkheid zou krijgen.
De combinatiegraad zou te gering worden waardoor de
vervoerskosten onder druk komen te staan. Bovendien heeft
het systeem een "valse start" door alle verkeerde denkbeel
den die daarover in de openbaarheid zijn geventileerd.
Daarom heeft de FRAM het verzoek van de commissie afgewe
zen. Indien hieraan toch vastgehouden betekent dat dus dat
er in 1994 geen collectief vervoerssysteem komt. Om een
aantal redenen achten wij dit een onjuiste zaak:
De financiële middelen voor vervoersvoorzieningen zijn
niet toereikend om op termijn iedere WVG-gerechtigde
een individuele vervoersvergoeding van f 1.600,- per
jaar te verstrekken. Bij handhaving van de individuele
vergoeding voor iedereen is voor 1994 een tekort voor
zien van f 388.200,-. Dat betekent dat de gemeente bin
nen enkele jaren daarvoor uit de eigen reserves moet
putten danwel op de overige WVG-voorzieningen moet be
zuinigen
Met name de toekomstige doelgroep van ouderen en hoog
bejaarden die in mindere mate over eigen vervoer kunnen
beschikken kunnen met het collectief systeem meer kilo
meters rijden tegen minder kosten.
Het collectief systeem voor ""^andicapten heeft naar
verwachting binnen enkele jaren de mogelijkheden voor
aansluiting op een landelijk aanvullend vervoersnet.
Wel is met de FRAM overeenstemming bereikt over terugbren
ging van het contract van 3 naar 2 jaar. Dit heeft echter
tot gevolg dat de vaste kosten voor de gemeente eenmalig
zullen toenemen met f 94.500,-, daar het collectief systeem
door de overige gemeenten uit de regio voor een derde jaar
overeind gehouden moet worden volgens de huidige financiële
regeling. Bij een verlenging van het contract na 2 jaar kan
echter een financiële verrekening plaatsvinden van deze
kosten
Wij stellen u voor met de FRAM een contract te sluiten voor
2 jaar waarbij het hierbovengenoemde compromis uitgangspunt
vormt
Blad 7
4.2. Overgangsregeling m.b.t. invoering collectief ver
voerssysteem
Het is niet mogelijk de indicering van de oude groep voor
het collectieve vervoerssysteem danwel voortzetting van de
individuele vergoeding reeds voor 1-4-1994 af te ronden.
Daarom wordt voorgesteld de individuele vervoersvergoeding
voor het tweede kwartaal van 1994 voor de groep AAW-cli-
enten voort te zetten op de wijze van voor 1 april, met
dien verstande dat per 1-4-1994 daarop een korting van 10Z
wordt doorgevoerd.
De cliënten uit de Bijz. Bijstand houden in principe
dezelfde vergoeding als die zij gedurende het eerste kwar
taal ontvingen, met dien verstande dat deze niet meer kan
bedragen dan 602 van het AAW-niveau f 480,-).
In de periode 1 april t/m 1 juli wordt de indicering voor
de AAW en Bijz. Bijstandscliënten afgerond zodat deze groep
per 1-7-1994 de keus heeft tussen collectief vervoerssys
teem en individuele vergoeding.
Op de individuele vergoeding wordt per 1-7-1994 nogmaals
102 gekort.
Gelet op het voorgestelde onder 4.1 kan het eenmalig bedrag
van f 300,- voor alle voormalige AAW-gerechtigde vervallen.
Voor het overige blijft de oude overgangsregeling gehand
haafd, zij het dan dat deze per 1-7-1994 ingaat.
4.3. Uitbesteding aan Thuiszorg/Kruiswerk
In de afgelopen week heeft zeer intensief overleg tussen de
betrokken organisaties plaatsgevonden. Op 21 maart heeft de
Stichting Thuiszorg overeenstemming bereikt met GAK/GMD
over de medische advisering. GAK/GMD zal t.b.v. de Stich
ting Thuiszorg de medische advisering voor de TTVG, exclu
sief de indicering voor vervoersvoorzieningen, gaan ver
richten
Voorts is de Stichting Kruiszorg tot overeenstemming geko
men met de rolstoelleveranciers in Leeuwarden. In de over
eenkomst is bepaald dat Kruiswerk voor wat betreft de ver
strekking van hulpmiddelen gebruik zal maken van de dien
sten van ondermeer de regionale leveranciers. In het indi
catietraject wordt rekening gehouden met de wens van de
cliënten met bestaande relaties met regionale leveranciers,
opdat deze relaties niet onnodig worden verbroken.
Kruiswerk ziet af van de inschakeling van de Stichting
Thuiszorgwinkel bij de levering van rolstoelen. De Thuis
zorgwinkel is verwijderd uit de overeenkomst die met
Leeuwarden zal worden gesloten.
De gemeente sluit contracten af met Kruiswerk en Thuiszorg
voor 1 jaar.