Blad 8
Met de genoemde overeenkomsten zijn wel extra kosten
gemoeid
De adviseringskosten nemen toe met 252 f 25.000,-
(f 260.000,- f 90.000,- f 350.000,-).
De kosten van verstrekkingen nemen toe met 52. Deze kosten
stijgingen zijn verwerkt in de financiële ramingen in para
graaf 7 van deze raadsbrief.
4.4. Eigen bijdrageregeling naar draagkracht
De door de Rijksoverheid opgestelde "Regeling inzake finan
ciële tegemoetkomingen en eigen bijdrage WVG" staat niet
toe dat de gemeente een inkomensonafhankelijke eigen bij
drageregeling instelt. Hierdoor zou de gehandicapte met een
laag inkomen immers voor dermate hoge kosten kunnen komen
te staan dat hij een beroep moet doen op de bijzondere bij
stand. Aangezien de WVG moet worden beschouwd als een voor
liggende voorziening is dit niet gewenst.
Met betrekking tot de draagkracht van de inkomens boven
modaal kan het volgende worden opgemerkt.
De draagkrachtpercentages van de WVG zijn gerelateerd aan
die van de Bijzondere Bijstand en bedragen de helft ervan.
In Leeuwarden zijn de bijzondere bijstandspercentages rela
tief beperkt. Gevolg daarvan is dat ook de draagkrachtper
centages van de WVG beperkt zijn. Wij zijn van oordeel dat
de toegankelijkheid van de voorzieningen over het algemeen
geen gevaar loopt bij de voorgestelde eigen bijdrage-rege
ling.
Echter volgens de in de notitie WVG gehanteerde draag
krachtberekening wordt een gehandicapte met een relatief
hoog inkomen naar verhouding zwaar belast, doordat 252 van
het boven modale inkomen beschikbaar moet zijn om voorzie
ningen te bekostigen die met de handicap samenhangen.
Indien deze gehandicapte meerdere en dure verstrekkingen in
één jaar nodig heeft, legt de eigen bijdrage in dit geval
een forse claim op de draagkracht.
Voorgesteld wordt derhalve de eigen bijdragen met het oog
op de draagkracht van de hogere inkomens te binden aan een
maximum van f 10.000,- per jaar.
Aangezien de inkomsten uit de eigen bijdrage-regeling niet
meegenomen zijn bij de financiële ramingen WVG, behoeven
deze ramingen niet te worden aangepast.
Op dit moment is het niet goed mogelijk aan te geven of het
vragen van een eigen bijdrage opweegt tegen de kosten die
gemaakt moeten worden voor de administratie en financiële
afhandeling. Dat heeft ermee te maken dat wij nog geen
inzicht hebben in de aard en omvang van de doelgroep.
Blad 9
Daarom stellen wij u voor de eigen bijdrage-regeling voor
een periode van 2 jaar toe te passen. In deze periode kun
nen gegevens worden verzameld waarna de regeling geëvalu
eerd zal worden.
4.5. Knelpuntenpot
Het valt te verwachten dat zich in de komende tijd tal van
onvoorziene situaties zullen voordoen die tot nadere
beleidsbepaling zullen moeten leiden. Om de mogelijkheid te
hebben om in schrijnende gevallen een oplossing te bieden,
wordt voorgesteld een "knelpuntenpot", in te stellen. In
gevallen waarin de geldende regeling leidt tot "onbillijk
heden van overwegende aard" (art. 8.1 Verordening WVG) kun
nen op basis van nadere beleidsbepaling bepaalde voorzie
ningen worden getroffen.
Voorgesteld wordt daarvoor een bedrag te reserveren van
f 100.000,- in 1994 en f 100.000,- in 1995. Deze bedragen
zijn toegevoegd aan de ramingen WVG.
4.6. WVG-Overlegplatform
Indien de Gemeenteraad akkoord gaat met het voorgestelde
WVG-beleid betekent dit niet dat daarmee de uitvoering van
de WVG voor jaren vastligt. Er is veeleer sprake van een
groeimodel, waarvan de hoofdlijnen zijn bepaald maar waar
van onderdelen in de komende jaren regelmatig geëvalueerd
en nader uitgewerkt zullen moeten worden.
Dan is het van groot belang dat de gemeente door middel van
een overlegorgaan direct contact heeft met de doelgroep. In
een overlegplatform kan de doelgroep de uitwerking van het
WVG beleid bespreken met de beleidsmakers en uitvoerders.
Aan de hand van signalen uit het overlegplatform kan bezien
worden in hoever- Let beleid bijstelll..6 behoeft. Daarom
hebben wij besloten een overlegplatform WVG in te stellen,
waarin de verschillende organisaties voor gehandicapten en
ouderen vertegenwoordigd zijn.
5. Aanpassing verordening
Indien de Raad besluit de in het voorgaande aangegeven be
leidswijzigingen over te nemen, zal de verordening moeten
worden aangepast.
De gewijzigde tekst van artikel 3.3 en de bijbehorende toe
lichting is bij deze raadsbrief gevoegd. Verder is een
nieuw artikel 5.3 toegevoegd. Ook is bijgevoegd een herzie
ne formulering van enkele artikelen alsmede een opsomming
van de in de verordening aan te brengen tekstuele correc
ties.
Wij stellen u voor de verordening met de genoemde wijzigin
gen vast te stellen.