Blad 8 Met de genoemde overeenkomsten zijn wel extra kosten gemoeid De adviseringskosten nemen toe met 252 f 25.000,- (f 260.000,- f 90.000,- f 350.000,-). De kosten van verstrekkingen nemen toe met 52. Deze kosten stijgingen zijn verwerkt in de financiële ramingen in para graaf 7 van deze raadsbrief. 4.4. Eigen bijdrageregeling naar draagkracht De door de Rijksoverheid opgestelde "Regeling inzake finan ciële tegemoetkomingen en eigen bijdrage WVG" staat niet toe dat de gemeente een inkomensonafhankelijke eigen bij drageregeling instelt. Hierdoor zou de gehandicapte met een laag inkomen immers voor dermate hoge kosten kunnen komen te staan dat hij een beroep moet doen op de bijzondere bij stand. Aangezien de WVG moet worden beschouwd als een voor liggende voorziening is dit niet gewenst. Met betrekking tot de draagkracht van de inkomens boven modaal kan het volgende worden opgemerkt. De draagkrachtpercentages van de WVG zijn gerelateerd aan die van de Bijzondere Bijstand en bedragen de helft ervan. In Leeuwarden zijn de bijzondere bijstandspercentages rela tief beperkt. Gevolg daarvan is dat ook de draagkrachtper centages van de WVG beperkt zijn. Wij zijn van oordeel dat de toegankelijkheid van de voorzieningen over het algemeen geen gevaar loopt bij de voorgestelde eigen bijdrage-rege ling. Echter volgens de in de notitie WVG gehanteerde draag krachtberekening wordt een gehandicapte met een relatief hoog inkomen naar verhouding zwaar belast, doordat 252 van het boven modale inkomen beschikbaar moet zijn om voorzie ningen te bekostigen die met de handicap samenhangen. Indien deze gehandicapte meerdere en dure verstrekkingen in één jaar nodig heeft, legt de eigen bijdrage in dit geval een forse claim op de draagkracht. Voorgesteld wordt derhalve de eigen bijdragen met het oog op de draagkracht van de hogere inkomens te binden aan een maximum van f 10.000,- per jaar. Aangezien de inkomsten uit de eigen bijdrage-regeling niet meegenomen zijn bij de financiële ramingen WVG, behoeven deze ramingen niet te worden aangepast. Op dit moment is het niet goed mogelijk aan te geven of het vragen van een eigen bijdrage opweegt tegen de kosten die gemaakt moeten worden voor de administratie en financiële afhandeling. Dat heeft ermee te maken dat wij nog geen inzicht hebben in de aard en omvang van de doelgroep. Blad 9 Daarom stellen wij u voor de eigen bijdrage-regeling voor een periode van 2 jaar toe te passen. In deze periode kun nen gegevens worden verzameld waarna de regeling geëvalu eerd zal worden. 4.5. Knelpuntenpot Het valt te verwachten dat zich in de komende tijd tal van onvoorziene situaties zullen voordoen die tot nadere beleidsbepaling zullen moeten leiden. Om de mogelijkheid te hebben om in schrijnende gevallen een oplossing te bieden, wordt voorgesteld een "knelpuntenpot", in te stellen. In gevallen waarin de geldende regeling leidt tot "onbillijk heden van overwegende aard" (art. 8.1 Verordening WVG) kun nen op basis van nadere beleidsbepaling bepaalde voorzie ningen worden getroffen. Voorgesteld wordt daarvoor een bedrag te reserveren van f 100.000,- in 1994 en f 100.000,- in 1995. Deze bedragen zijn toegevoegd aan de ramingen WVG. 4.6. WVG-Overlegplatform Indien de Gemeenteraad akkoord gaat met het voorgestelde WVG-beleid betekent dit niet dat daarmee de uitvoering van de WVG voor jaren vastligt. Er is veeleer sprake van een groeimodel, waarvan de hoofdlijnen zijn bepaald maar waar van onderdelen in de komende jaren regelmatig geëvalueerd en nader uitgewerkt zullen moeten worden. Dan is het van groot belang dat de gemeente door middel van een overlegorgaan direct contact heeft met de doelgroep. In een overlegplatform kan de doelgroep de uitwerking van het WVG beleid bespreken met de beleidsmakers en uitvoerders. Aan de hand van signalen uit het overlegplatform kan bezien worden in hoever- Let beleid bijstelll..6 behoeft. Daarom hebben wij besloten een overlegplatform WVG in te stellen, waarin de verschillende organisaties voor gehandicapten en ouderen vertegenwoordigd zijn. 5. Aanpassing verordening Indien de Raad besluit de in het voorgaande aangegeven be leidswijzigingen over te nemen, zal de verordening moeten worden aangepast. De gewijzigde tekst van artikel 3.3 en de bijbehorende toe lichting is bij deze raadsbrief gevoegd. Verder is een nieuw artikel 5.3 toegevoegd. Ook is bijgevoegd een herzie ne formulering van enkele artikelen alsmede een opsomming van de in de verordening aan te brengen tekstuele correc ties. Wij stellen u voor de verordening met de genoemde wijzigin gen vast te stellen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 173