Blad 12
Kosten voor de gemeente Leeuwarden: f 630.000,-
(waarvan f 125.000,- eenmalig voor intake en behande-
lingskosten bij de omzetting van oud AAW-doelgroepen
bestand naar WVG-regime).
Nadere overeenkomst inzake verstrekken van hulpmiddelen
- af te sluiten met de Stichting Thuiszorg N/M
Friesland (contractperiode 1-4-1994 tot 1-4-1995)
In deze overeenkomst is vastgelegd dat in de Leeuwarder
situatie de verstrekking van hulpmiddelen door de
Stichting Kruiswerk plaatsvindt via de Stichting Thuis
zorg, die daarvoor een overeenkomst afsluit met de
Stichting Kruiswerk. Deze overeenkomst zal gelijklui
dend zijn aan de bovengenoemde mantelovereenkomst hulp
middelenverstrekking, te sluiten tussen de gemeente en
de Stichting Kruiswerk. Door deze constructie wordt het
mogelijk dat de Stichting Thuiszorg gebonden wordt aan
de afspraken die zijn gemaakt tussen gemeente en Kruis
werk op het punt van de hulpmiddelenverstrekking.
Kosten voor de gemeente Leeuwarden: geen extra kosten.
6.2. EU-richtlijn
Wij stellen u voor de bovengenoemde overeenkomsten aan te
gaan en daarbij vooralsnog uit te gaan van éénjaarscontrac
ten. Alleen voor het contract met de FRAM geldt een twee-
jaars termijn omdat een kortere periode niet mogelijk was.
Daarmee wordt het mogelijk om in de loop van 1994 een aan
bestedingsprocedure te volgen, overeenkomstig de geldende
Europese richtlijnen voor overheidsopdrachten.
Overigens merken wij op dat het niet uitgesloten moet wor
den geacht dat deze richtlijnen ook reeds van toepassing
zijn op de nü voorliggende contracten. Daarbij doet zich
het dilemma voor dat de te laat afgekomen regelgeving van
het Rijk het in de praktijk niet mogelijk heeft gemaakt om
de eigen gemeentelijke beleidsvorming af te ronden en te
vens de voorgeschreven procedures voor de uitvoeringscon
tracten te volgen.
Daarom zien wij geen andere mogelijkheid' dan nü kortlopende
contracten af te sluiten om inhoud te geven aan de wette
lijke WVG-zorgplicht en voor de vervolgcontracten de voor
geschreven aanbestedingsprocedure te volgen. Wel zijn wij
voornemens om - zo mogelijk in VNG-verband - het rijk uit
drukkelijk aansprakelijk te stellen voor de mogelijke fi
nanciële gevolgen indien de thans voorgestelde werkwijze
bij toetsing niet staande kan blijven.
Blad 13
7. Herziene prognose WVG-uitgaven
De in deze raadsbrief opgenomen gewijzigde beleidsvoorstel
len hebben de volgende consequenties voor de in de Beleids
nota WVG opgenomen financiële ramingen. In dit verband ne
men wij tevens mee een gewijzigde raming van inkomsten als
gevolg van een te hoog gebleken raming van reeds beschikba
re middelen op de gemeentebegroting ten behoeve van de uit
voering van de RGSHG (pag. 14 van de Beleidsnota).
Gerekend is namelijk met een budget voor advieskosten RGSHG
van f 150.000,- op jaarbasis. Gebleken is dat dit bedrag
niet uit de gemeentebegroting komt maar door het Rijk werd
betaald en derhalve geacht moet worden verrekend te zijn in
het bedrag dat uit het Gemeentefonds wordt ontvangen en dat
thans voor programmakosten beschikbaar is. Verder is ook
het budget voorbereidingskosten WVG, dat van het Rijk werd
ontvangen om de overgangsproblemen op te lossen, nu ver
werkt
De meerkosten meer-/minder-inkomsten kunnen als volgt
worden weergegeven:
meerkosten t.g.v. overgangsmaat
regelen vervoersvoorziening -/- f 100.000,- incid.
meerkosten t.g.v. verkorting
contractperiode FRAM -/- f 94.500,- incid.
meerkosten t.g.v. extra inspanningen
voor intake en behandeling bij
omzetting van oude doelgroepen uit
AAW en Bijzondere Bijstand naar
WVG-regiem -/- f 80.000,- incid.
meerkosten t.p .;tra inspanningen
voor indicatiestelling en advisering
bij de instroom van de nieuwe
doelgroep -/- f 125.000,- incid.
meerkosten t.g.v. instelling knel-
puntenpot -/- f 100.000,- 1994/1995
minder inkomsten i.v.m. te laag
geraamde advieskosten RGSHG -/- f 150.000,- struct.
resterend budget voorbereidings
kosten WVG f 450.000,- incid.
Wanneer de hieruit voortvloeiende consequenties worden ver
werkt in de ramingen zoals opgenomen op pag. 41 en 42 van
de Beleidsnota, ontstaat het volgende beeld: