Blad 2 69 CB/IRJ Vervolgens is op 17 december 19 93 in een meningsvormende vergadering van de Raadsadviescommissies Algemene Zaken en Middelen van gedachten gewisseld over het verbeteringstraject Leeuwarden in stelling. Tenslotte heeft op 22 februari 1994 ter voorbereiding van de besluitvorming in de raad een conferentie plaatsgevonden met de leden van de Commissie voor Algemene Zaken en de Commissie Middelen, de leden van de CDR en ons college over Leeuwarden in stelling. De verslagen van deze bijeenkomsten zijn is voor u bij de stukken ter inzage gelegd. In het besturings- en organisatiemodel dat wij thans aan u voorleggen is rekening gehouden met de tijdens deze bijeenkomsten naar voren gebrachte opmerkingen. Conferentie Leeuwarden in stelling 22 februari 1994 Naar aanleiding van de conferentie Leeuwarden in stelling op 22 februari 1994 hebben wij in het besturingsmodel in de omschrijving van de rol van de raadsadviescommies rekening gehouden met de wens van de Raad op een meer actieve wijze betrokken te worden bij de beleidsontwikkeling en de beleidsuitvoering Bij de bespreking van het organisatiemodel is onder meer ingegaan op de positionering van de funktie van adj. secretaris/concerncontroller. Naar aanleiding hiervan hebben wij een wijziging aangebracht in het organisatiemodel. Deze wijziging houdt in dat de funktie van adjsecretaris komt te vervallen. Er zal een directeur bedrijfsvoering worden aangesteld, die bij afwezigheid van de gemeentesecretaris deze funktie waarneemt. De directeur bedrijfsvoering geeft leiding aan de concernstaf. Tenslotte zeggen wij u toe in de fase van uitwerking bijzondere aandacht te besteden aan de clustering van de productclusters over de diensten. Leeuwarden in stelling Het rapport Leeuwarden in stelling, dat wij thans aan u voorleggen, geeft op hoofdlijnen aan de richting waarin en het kader waarbinnen naar onze mening de verbeteringen plaats moeten vinden. In het rapport zijn de aard van de knelpunten, de uitgangspunten voor het verbeteringstraject en het daarop gebaseerde besturings- en organisatiemodel nader uiteen gezet. Het in het rapport Leeuwarden in stelling beschreven besturings- en organisatiemodel is gericht op een: - versterking van de centrale sturing; - herdefiniëring van de rolverdeling tussen bestuur en ambtelijk management; - vergroting van de betrokkenheid van de gemeenteraad bij het beleidsproces Blad 3 69 CB/IRJ - verhoging van de beheersbaarheid en sturing van de processen; - verbetering van de interne communicatie; - aanpassing van de structuur van de ambtelijke organisatie. Al eerder is besloten tot een project ter versnelling en bijsturing van de verbetering van het financieel management en beheer. Vanwege de onderlinge samenhang hebben wij besloten de aanpassing van het besturings- en organisatie model, het inmiddels gestarte project verbetering financieel management en beheer alsmede de noodzakelijke aanpassing van de organisatie als gevolg van de bezuinigingen en een aantal verzelfstandigingstrajecten in één verbeteringsproject onder te brengen. Voor nadere informatie verwijzen wij u naar het rapport Leeuwarden in stelling. Wij stellen u voor het rapport Leeuwarden in stelling te beschouwen als het kader voor een verbeteringstraject gericht op de versterking van de besturing en de beheersing van de organisatie van de gemeente Leeuwarden. Deeltraject verbetering financieel management en beheer Onderdeel van Leeuwarden in stelling is het project verbetering van het financieel management en beheer. Aangezien de fase van verkenning al medio 1993 heeft plaatsgevonden, is de uitvoering van dit deeltraject verder gevorderd dan de overige trajecten van Leeuwarden in stelling. In het kader van het project heeft de betreffende projectgroep in november 1993 in het deelrapport Knelpuntenanalyse Financieel Management en Beheer verslag gedaan van de geconstateerde knelpunten met betrekking tot het financieel management en beheer. De gesignaleerde knelpunten hebben betrekking op de planning van de beleidscyclus, het financieel beheer en de organisatie van het financieel management en beheer. De Knelpuntenanalyse financieel management en beheer is op 5 november 19 93 behandeld in de Commissie Middelen. Op basis van de geconstateerde knelpunten heeft de project groep een pakket maatregelen geformuleerd, noodzakelijk voor het realiseren van de gewenste versnelling en bijsturing van het proces ter verbetering van het financieel management, het financieel beheer en de financiële informatievoorziening. Deze verbeteringsmaatregelen worden gepresenteerd in het deelrapport Verbeteringsmaatregelen. Er is onderscheid gemaakt in maatregelen die betrekking hebben op de planning, het financieel beheer en de organisatie. Voor nadere informatie omtrent de inhoud van de maatregelen verwijzen wij u naar het deelrapport Verbeteringsmaatregelen Financieel management en Beheer. Met betrekking tot de uitvoering van de verbeterings maatregelen merken wij op dat de eerste prioriteit wordt

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 247