vrouwen in de bijstand);
- beleid ontwikkelen voor de blijvers in de bijstand.
VAN THEORIE NAAR PRAKTIJK.
Bij de keuze voor sociaal isolement zijn wij ervan uitgegaan dat de situatie in
Leeuwarden niet fundamenteel afwijkt van de situatie in Dordrecht. In het verlengde
hiervan kunnen wij stellen dat de conclusies uit het onderzoek dat in Dordrecht is
gedaan ook in de Leeuwarder situatie relevantie hebben.
Het bestrijden en/of voorkomen van sociaal isolement vereist een probleemgerichte
benadering. Deze manier van werken werd ook in de discussies met de raadsadvies-
commissies Economische en Sociale Zaken en Onderwijs en Samenlevingzaken als
wenselijk beschouwd zeker voor wat betreft de sociale vernieuwing. Een probleemge
richte manier van werken is gebaseerd op een adequate diagnose (analyse) van het
probleem en moet gebruik maken van effectieve instrumenten die aansluiten bij de
belevingswereld van betrokkenen. Onder het kopje "Vormgeving" op bladzijde 9,
wordt hier nader op ingegaan. Op dit moment zijn er te weinig betrouwbare gegevens
beschikbaar. Daarom wordt, in afwijking van de voorafgaande jaren, thans geen
nadere invulling per cirkel gegeven. Wel zal ingegaan worden op de wijze waarop wij
een en ander zullen gaan vormgeven. Alvorens dit te doen willen wij eerst iets
zeggen over de cirkelindeling. Tenslotte zullen voorstellen worden gedaan om de
procedure slagvaardiger te maken en om meerjarige projecten te financieren. Daar
waar bijstelling van de toetsingscriteria nodig is op basis van de voorstellen, zal dit
worden aangegeven.
IS DE CIRKELINDELINGN(XÏ RELEVANT?
De cirkelindeling heeft een aantal functie gehad te weten:
1clustering van beleidsterreinen waarop problemen zich in samenhang
voordoen;
2. bevorderen van een integrale aanpak;
3. duidelijke verantwoordelijkheidsverdeling tussen de verschillende diensten;
4. het richten van de aandacht op de belangrijkste onderdelen van beleid;
5. een financiële verdelingsmaatstaf.
Voorstel.
Bovenstaand functies, met uitzondering van de laatste functie, zijn ook voor de
invulling van het beleid gericht op het voorkomen en/of bestrijden van sociaal
isolement van belang. Derhalve wordt voorgesteld om de cirkelindeling te handha
ven.
8
Uit de evaluatie blijkt dat succesvolle projecten, juist door hun integrale werkwijze,
vaak raakvlakken hebben met verschillende cirkels. In de praktijk is gebleken dat een
verdeling van de financiële middelen over de drie cirkels, mede door het voren
staande, vaak een kunstmatige zaak is.
Voorstel.
De verdeling van de vrije budgetruimte over de drie cirkels wordt losgelaten.
Projecten worden op basis van de uitgangspunten en de criteria getoetst en toege
kend of afgewezen.
VORMGEVING.
Om meer zicht te krijgen op het probleem van sociaal isolement in onze stad en op
de mogelijkheden om dit op te lossen, zijn intermediairs nodig. Immers de groep
mensen die zich in een sociaal isolement bevindt, is zelf niet actief. Ideeën, effec
tieve instrumenten en concrete projectvoorstellen, zullen met name door deze
intermediairs moeten worden aangedragen. Aan hen zal gevraagd worden om projec
ten/activiteiten met en voor de feitelijke doelgroep te ontwikkelen en uit te voeren.
Bij intermediairs kan gedacht worden aan instellingen zoals thuiszorg, maatschappe
lijk werk, scholen, artsen, kerkelijke organisaties, de projectburo's (in de sociale
vernieuwing-wijken), de buurtverenigingen en overige organisaties.
Voorstel.
In dit kader wordt voorgesteld om diverse bijeenkomsten te houden met politici,
burgers,maatschappelijk middenveld en ambtenaren. Als interventie-ingang kan de
wijk gebruikt worden waarbij in eerste instantie met name gedacht wordt aan de 5
sociale vemieuwingswijken. Daarnaast kan er voor de overige belanghebbenden een
bijeenkomst op stedelijk niveau worden georganiseerd met vergelijkbare deelne
mers.
Doel van deze bijeenkomsten is om te komen tot een concrete analyse van de
problemen van sociaal geisoleerde mensen in de betreffende wijk. Daarnaast moet
zicht verkregen worden op effectieve instrumenten om de gesignaleerde proble
men op te lossen. Het betrokken middenveld zal worden uitgenodigd om terzake,
projectvoorstellen in te cnenen.
Wij hebben met name bij deze themakeuze het maatschappelijk middenveld als
partner hard nodig om de bestrijding van sociaal isolement ter hand te nemen. De rol
van de gemeente hierin moet vooral gezien worden als aanjager en stimulator.
9