Voorstel. Het Uitvoeringsprogramma wordt uit de procedure geschrapt. Projectvoorstellen en activiteiten kunnen het hele jaar door worden ingediend." Op is op". De praktijk heeft geleerd dat dit nog niet vaak is voorgekomen. De burgers en organisaties worden niet meer in een keurslijf van een Uitvoeringsprogramma-procedure gedwongen. Voorstellen kunnen via de projectleider naar de eerste verantwoorde lijke dienst geleid worden. Deze dienst brengt een advies uit dat via de projectlei der naar de stuurgroep gaat. Het college wordt door de raad gemachtigd om binnen het kader van het Verdeel- besluit, dat door de raad wordt vastgesteld, financiële middelen voor projecten toe te kennen. Deze toekenning dient plaats te vinden na advisering door de stuur groep. Verantwoording aan de raad en de raadsadviescommissie geschiedt achteraf aan de hand van een Voortgangsrapportage. Onderzocht zal ook worden op welke wijze wij, reacties van de burgers op een adequate wijze kunnen behandelen. Voorkomen moet worden dat er teveel druk op het ambtelijk apparaat wordt gelegd met als gevolg dat er veel tijd en energie verdwijnt bij de betrokken partners. FINANCIERING MEERJARIGE PROJECTEN. Uit de evaluatie blijkt dat projecten soms een langere periode nodig hebben om zichzelf te bewijzen. Ook het voldoen aan de financiële voorwaarden om "te overle ven" kost vaak veel tijd en aandacht. Een jaar financiering, onder meer vanuit sociale vernieuwing blijkt dan soms te krap te zijn. Gelet op de begrensde werkings duur van de Tijdelijke wet stimulering sociale vernieuwing (tot januari 1997), stellen wij het volgende voor. Voorstel. Financiering van meerjarige projecten mogelijk maken, tot maximale januari 1997. Overigens vinden wij het ook van groot belang dat andere direct of indirect betrokken partners mede financiële verantwoordelijkheid dragen. Hierbij kan ook gedacht worden aan het leveren van vrijwilligerswerk. Het hierop van toepassing zijnde kriterium, aanscherpen. (Voorde tekst verwijzen wij naar het overzicht) 12 13 A. Criteria voor de inhoud a. De activiteiten moeten zich richten op het bestrijden en/of voorkomen van sociaal isolement. Daarnaast komen ook activiteiten die zich richten op het wegnemen van achterstanden op het gebied van werk, scholing, dagelijkse leefomgeving, maatschappelijke participatie voor subsidiëring in aanmerking. b. Prioriteit wordt daarbij gelegd op projecten die zich richten op: - het scheppen van werk, werkervaringsplaatsen en scholingsmogelijkheden. Zo mogelijk wordt met het project tevens een bijdrage geleverd aan het oplossen van problemen op andere beleidsterreinen die in de stad van belang zijn, zoals een veilige en goede woon- en leefomgeving, opvang van etnische groepen, de zorg en het onderwijsbeleid; - het dusdanig scholen van werkzoekenden dat een aansluiting wordt gevonden op de arbeidsmarkt; - het voorkomen dat mensen in een achterstandssituatie terecht komen; - het verbeteren van sociale structuren en de maatschappelijke participatie; - het vergroten van de autonomie van de burger. B. Criteria voor de methode c. Prioriteit zal worden gegeven aan maatwerk-activiteiten die mensen persoonlijk aanspreken en motiveren om zelf aan de oplossingen mee te werken. d. Projecten moeten een duidelijke meerwaarde hebben t.o.v. bestaande projecten. Indien mogelijk zal daarbij vooral gebruik worden gemaakt van de bestaande infrastructuur. e. Projecten moeten kunnen worden beschreven in termen van doelstellingen, de doelgroep waarop het project zich richt en de te leveren prestaties (output-normen) en/of effect. Zij moeten daarop achteraf te beoordelen zijn. C. Criteria voor de organisatie f. Activiteiten dienen te passen in een zo veel mogelijk geïntegreerde aanpak (bij voorkeur op buurt- en wijkniveau). g. Voorrang zal worden gegeven aan activiteiten die passen in een (sluitend) netwerk van voorzieningen c.q. die de toegankelijkheid van een dergelijk netwerk vergroten. h. Bij de verdeling van middelen zal prioriteit worden gelegd bij die buurten waar de achterstand het grootst is. Echter ook voor buurten waar de problemen zich minder manifesteren kan toedeling van middelen plaatsvinden. D. Criteria voor financiën i. Structurele activiteiten komen niet ten laste van het Fonds Sociale Vernieuwing j. Activiteiten moeten primair worden ingepast binnen het reguliere beleid. k. Het nemen van financiële verantwoordelijkheid door anderen bij de projecten direct of indirect betrokken partners is een belangrijke voorwaarde. Hierbij kan ook gedacht worden aan het leveren van vrijwilligerswerk i.p.v. een financiële bijdrage. 1. Indien nodig, zal voor de continuering van succesvolle projecten verlenging worden gefinancierd t.b.v. overdracht en implementatie in bestaande organisaties, m. Financiering van meerjarige projecten is mogelijk met een maximum van drie jaar.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 284