rif D ;J,; Blad 3 ad 1 Bij het verkrijgen van een vergunning in het kader van de Wet Milieubeheer wordt mogelijk een zogenaamd nulsituatie- onderzoek verlangd. Praktisch gezien houdt dit in, dat er nader onderzoek dient te worden verricht waarin de gecon stateerde verontreinigingen volledig worden uitgekarteerd Op deze wijze kan worden nagegaan wat de eventuele bijdra ge, ten gevolge van de activiteiten van de autoshop aan de geconstateerde bodemverontreiniging is. Een dergelijk onderzoek zal eveneens worden verlangd wan neer de activiteiten binnen de vigerende vergunning passen en dus geen nieuwe vergunning behoeft te worden aange vraagd. Een melding op grond van een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) is hier waarschijnlijk uitgesloten in ver band met aanpandige woningen van derden. Het nulsituatie-onderzoek zal worden verlangd wanneer spra ke is van mogelijk bodembedreigende activiteiten. Hieronder worden bijvoorbeeld verstaan: opslag olieproduktenver richten van herstelwerkzaamheden aan motorvoertuigen, was- straat (olieafscheider De verontreiniging op zich levert overigens geen belemme ring voor het afgeven van een vergunning in het kader van de Wet Milieubeheer: het is geen weigeringsgrond ad 2 Voor bepaalde vergunningplichtige bouwwerken dient een bo- demtoets plaats te vinden. Indien er bouwactiviteiten zijn gepland waarvoor dit het geval is, zal in een aantal geval len moeten worden geconstateerd dat de bodem verontreinigd is. In die gevallen kan, zonder sanerende maatregelen, geen bouwvergunning worden afgegeven. Daarnaast is het zo, dat niet-vergunningplichtige bouwkun dige voorzieningen (bijvoorbeeld het storten van betonvloe- ren) nader onderzoek en/of sanerende maatregelen kunnen belemmeren en wellicht dus (deels) weer moeten worden ver wijderd. Deze zullen derhalve op eigen risico worden aange bracht overige milieuaspecten In verband met de reeds genoemde aanwezigheid van woningen van derden zal, bij een vergunningaanvraag, naast het ge noemde bodemaspect aandacht moeten worden besteed aan ge luid- en luchtaspecten. Bij het eerstgenoemde aspect valt te denken aan een wasstraat, bij het laatstgenoemde aan testapparatuur voor uitlaten. Dit kan leiden tot extra in vesteringen of beperkingen in de bedrijfsvoering zoals men die voor ogen heeft.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 31