rif
D ;J,;
Blad 3
ad 1
Bij het verkrijgen van een vergunning in het kader van de
Wet Milieubeheer wordt mogelijk een zogenaamd nulsituatie-
onderzoek verlangd. Praktisch gezien houdt dit in, dat er
nader onderzoek dient te worden verricht waarin de gecon
stateerde verontreinigingen volledig worden uitgekarteerd
Op deze wijze kan worden nagegaan wat de eventuele bijdra
ge, ten gevolge van de activiteiten van de autoshop aan de
geconstateerde bodemverontreiniging is.
Een dergelijk onderzoek zal eveneens worden verlangd wan
neer de activiteiten binnen de vigerende vergunning passen
en dus geen nieuwe vergunning behoeft te worden aange
vraagd. Een melding op grond van een Algemene Maatregel van
Bestuur (AMvB) is hier waarschijnlijk uitgesloten in ver
band met aanpandige woningen van derden.
Het nulsituatie-onderzoek zal worden verlangd wanneer spra
ke is van mogelijk bodembedreigende activiteiten. Hieronder
worden bijvoorbeeld verstaan: opslag olieproduktenver
richten van herstelwerkzaamheden aan motorvoertuigen, was-
straat (olieafscheider
De verontreiniging op zich levert overigens geen belemme
ring voor het afgeven van een vergunning in het kader van
de Wet Milieubeheer: het is geen weigeringsgrond
ad 2
Voor bepaalde vergunningplichtige bouwwerken dient een bo-
demtoets plaats te vinden. Indien er bouwactiviteiten zijn
gepland waarvoor dit het geval is, zal in een aantal geval
len moeten worden geconstateerd dat de bodem verontreinigd
is. In die gevallen kan, zonder sanerende maatregelen, geen
bouwvergunning worden afgegeven.
Daarnaast is het zo, dat niet-vergunningplichtige bouwkun
dige voorzieningen (bijvoorbeeld het storten van betonvloe-
ren) nader onderzoek en/of sanerende maatregelen kunnen
belemmeren en wellicht dus (deels) weer moeten worden ver
wijderd. Deze zullen derhalve op eigen risico worden aange
bracht
overige milieuaspecten
In verband met de reeds genoemde aanwezigheid van woningen
van derden zal, bij een vergunningaanvraag, naast het ge
noemde bodemaspect aandacht moeten worden besteed aan ge
luid- en luchtaspecten. Bij het eerstgenoemde aspect valt
te denken aan een wasstraat, bij het laatstgenoemde aan
testapparatuur voor uitlaten. Dit kan leiden tot extra in
vesteringen of beperkingen in de bedrijfsvoering zoals men
die voor ogen heeft.