Blad 10 Artikel 21 Onderhoud door de gemeente Zolang een vergunning als bedoeld in artikel 17 van kracht is voorzien Burgemeester en Wethouders in het schoonmaken, verven van de letters en het na erge verzakking opnieuw stellen van het gedenkteken. Artikel 22 Ruiming, bezorging van overblijfselen en as 1. Het voornemen van Burgemeester en Wethouders om een graf te ruimen wordt gedurende ten minste één jaar vooraf gaande aan het tijdstip waarop het graf geruimd zal worden op een bij het te ruimen graf te plaatsen bordje ter kennis van de belanghebbenden gebracht, tenzij het adres van de rechthebbende op het graf aan hen bekend is. In dat geval stellen zij hem uiterlijk een jaar voorafgaande aan het bedoelde tijdstip per brief van hun voornemen in kennis. 2. De bij de ruiming van het graf nog aanwezige overblijf selen van lijken worden begraven en de as wordt verstrooid op een voor de daartoe bestemde gedeelten van de begraafplaatsen. 3. De rechthebbende op een eigen graf, eigen kindergraf kan bij de beheerder een aanvraag indienen om de over blijfselen te doen verzamelen om deze weer in dezelfde grafruimte te doen plaatsen danwel om deze elders op nieuw te doen begraven, teneinde het graf opnieuw te gebruiken. 4. De rechthebbende op een eigen graf, eigen kindergraf of eigen urnengraf kan bij de beheerder schriftelijk een aanvraag indienen de asbus ter beschikking te houden om elders te doen bijzetten of te doen verstrooien. Artikel 23 Graven met historische betekenis 1. Burgemeester en Wethouders houden een lijst bij van graven die van historische betekenis zijn of waarvan de grafbedekking een opvallende kwaliteit heeft. 2. Alvorens tot ruiming van graven wordt overgegaan onder zoeken Burgemeester en Wethouders of er graven zijn die in aanmerking komen om op de lijst te worden bijgeschre ven. 3. De Gemeenteraad beslist over het ruimen van graven en het verwijderen van grafbedekkingen die op de in het eerste lid bedoelde lijst staan. Blad 11 Artikel 24 Inrichting registers 1. Burgemeester en Wethouders stellen voorschriften vast voor het register van de begraven lijken, de bezorgde as en gegevens van de rechthebbende op een graf. 2. De rechthebbende is verplicht zijn adres en geboorte datum aan de beheerder op te geven, alsmede de wijziging van het adres. 3. Het register wordt bijgehouden door de beheerder. Artikel 25 Klachten/ indiening, behandeling en beslissing 1. Ingezetenen en in de gemeente een belang hebbende na tuurlijke en rechtspersonen, kunnen omtrent feitelijke handelingen of het nalaten van feitelijke handelingen betreffende de begraafplaatsen bij Burgemeester en Wethouders een schriftelijke klacht indienen. 2. De klachtenregeling van de gemeente Leeuwarden is voor dit artikel van toepassing. Artikel 26 Overgangsbepaling De rechten en verplichtingen met betrekking tot eigen graven die voortvloeien uit de ingevolge artikel 27 inge trokken verordening, worden geacht ingevolge deze verorde ning te zijn ontstaan. Artikel 27 Inwerkingtreding Deze verordening treedt in werking op een door Burgemeester en Wethouders bij openbaar besluit bekend te maken datum, met ingang van welke datum de "Verordening op de Algemeene Begraafplaatsen te Leeuwarden" vastgesteld op 16 september 1977 vervalt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 365