Blad 2
Hoewel Gedeputeerde Staten formeel krachtens de Wegenwet de
bevoegdheid hebben om op het onderliggende verzoek te
beslissen, heeft dat college ons gevraagd alsnog de proce
dure als omschreven in de Wegenwet te volgen.
Nu partijen niet hebben kunnen komen tot een voor beiden
acceptabele oplossing, restte er dan ook niets anders dan
bedoelde procedure maar te volgen. Wij hebben daarbij
vermeld, dat belanghebbenden in de gelegenheid zullen
worden gesteld hun bezwaren schriftelijk kenbaar te maken.
U hebt hiermee ingestemd.
Inmiddels is op grond van het bepaalde in de Wegenwet het
verzoek van de huurderswerkgroep Julianalaan/Breitnerstraat
om het hiervoor aangeduide pad aan het openbaar verkeer te
onttrekken per 3 februari 1994 gedurende veertien dagen
voor een ieder ter inzage gelegd. Belanghebbenden zijn in
de gelegenheid gesteld om schriftelijk bezwaren in te
dienen
Er zijn twaalf brieven - sommige brieven ondertekend door
meerdere personen - binnengekomen, waarin bezwaren worden
geuit, te weten van:
1. E. van der Heide, Breitnerstraat 10-C, Leeuwarden;
2. G. v.d. Weide, Van Loonstraat 145, Leeuwarden;
3. P. van der Burgh en A.J. Westra, Breitnerstraat 2, en
N. Stoces en E. BeensBreitnerstraat 2B, Leeuwarden;
4. H. Jager, Jan Lievensstraat 12, Leeuwarden;
5. S. ten Brug, Breitnerstraat 5, Leeuwarden;
6. Tennisclub 't Nijlan, p/a F. de Boer, nr. 47 te
Beers
7. C.J. ten Brug, Julianalaan 126C, Leeuwarden;
8. G. Franconi-vdMeer, Breitnerstraat 3, Leeuwarden;
9. R.W. Kooistra, Breitnerstraat 1, Leeuwarden;
10. J. Bonga, Bakker Korffstraat 2, Leeuwarden;
11. R.K. Dijkstra, Bakker Korffstraat 5, Leeuwarden;
12. de bewoners van de woningen Breitnerstraat 8, 8b en
8c (gezamenlijk ondertekend) te Leeuwarden;
De bezwaren komen er in hoofdzaak op neer dat men het
betreffende pad dagelijks gebruikt. Enkelen zelfs meerdere
malen per dag. Onttrekking van dit pad aan het openbaar
verkeer wordt niet gezien als een oplossing voor de
parkeeroverlast, welke op zich overigens ook weer bestreden
wordt. Er zijn voldoende parkeerplaatsen beschikbaar, ook
's avonds. Tevens stelt men dat afsluiting van het
noordelijke pad geen oplossing biedt, omdat men dan gebruik
zal (moeten) maken van het circa 18 meter zuidelijker
gelegen pad.
Blad 3
Opgemerkt wordt dat in de Van Loonstraat e.o. een zekere
parkeerdruk is waar te nemen. Aan die straat zijn meerdere
accommodaties, zoals het wijkgebouw, tenniscomplexclub-
en oefengebouw van de Pasveerkorpsen, alsmede een sporthal
gevestigd. Hier is de parkeerdruk dan ook groot. Dit heeft
tot gevolg dat men in de aangrenzende straten tracht te
parkeren, het liefst zo dicht mogelijk bij de accommodatie
die men gaat bezoeken. De Breitnerstraat biedt dan ook aan
de leden/bezoekers van de tennisvereniging, niet altijd tot
tevredenheid van de bewoners, aanvullende parkeerruimte.
Tenslotte vindt men via de Van Loonstraat, Breitnerstraat
en Aert van der Neerstraat de ingang naar het terrein
tussen de flats aan Julianalaan en Breitnerstraat. Aan de
zijde van de Van Loonstraat is deze ruimte afgescheiden
door een strook openbaar groen, bestaande uit heesterbe
planting. Via een door deze groenstrook lopend pad kan men
in de Van Loonstraat komen. Dit binnenterrein ligt derhalve
redelijk afgeschermd. Om er te komen moet een omweg worden
gemaakt
Uit tellingen, die zijn gehouden op verschillende momenten
van de dag gedurende de tweede helft van juli 1993 is
gebleken, dat het aantal bezette parkeerplaatsen niet meer
bedroeg dan maximaal 24. Op een totale capaciteit van circa
40 plaatsen houdt dit in dat er voldoende parkeerruimte
resteert
Gelet op deze bezetting bestaat er ook geen aanleiding om
maatregelen te treffen om dit terrein uitsluitend toeganke
lijk te maken voor de bewoners van de aanliggende (flat)wo
ningen. Door dit openbare karakter kan zich dan ook een
enkele keer de situatie voordoen, dat het voor de bewoners
niet mogelijk is om op de vaste plek te parkeren.
Gezien de bezettingsgraad van het binnenterrein kan dan ook
eigenlijk niet worden gesproken van parkeeroverlast. Overi
gens zou een eventuele onttrekking van het pad aan die
overlast geen einde maken, omdat een ander, circa 18 meter
zuidelijker gelegen pad eveneens vanaf dit binnenterrein
toegang geeft tot de Van Loonstraat. Hierdoor zal het
parkeren op dit terrein zijn aantrekkingswaarde blijven
behouden
Anderzijds vervult het pad als looppad voor de gebruikers
van de autoboxen onder de flat aan de Breitnerstraat,
evenals voor (een aantal van) de bewoners van de woningen
aan de Julianalaan een belangrijke functie.