Blad 2 Hoewel Gedeputeerde Staten formeel krachtens de Wegenwet de bevoegdheid hebben om op het onderliggende verzoek te beslissen, heeft dat college ons gevraagd alsnog de proce dure als omschreven in de Wegenwet te volgen. Nu partijen niet hebben kunnen komen tot een voor beiden acceptabele oplossing, restte er dan ook niets anders dan bedoelde procedure maar te volgen. Wij hebben daarbij vermeld, dat belanghebbenden in de gelegenheid zullen worden gesteld hun bezwaren schriftelijk kenbaar te maken. U hebt hiermee ingestemd. Inmiddels is op grond van het bepaalde in de Wegenwet het verzoek van de huurderswerkgroep Julianalaan/Breitnerstraat om het hiervoor aangeduide pad aan het openbaar verkeer te onttrekken per 3 februari 1994 gedurende veertien dagen voor een ieder ter inzage gelegd. Belanghebbenden zijn in de gelegenheid gesteld om schriftelijk bezwaren in te dienen Er zijn twaalf brieven - sommige brieven ondertekend door meerdere personen - binnengekomen, waarin bezwaren worden geuit, te weten van: 1. E. van der Heide, Breitnerstraat 10-C, Leeuwarden; 2. G. v.d. Weide, Van Loonstraat 145, Leeuwarden; 3. P. van der Burgh en A.J. Westra, Breitnerstraat 2, en N. Stoces en E. BeensBreitnerstraat 2B, Leeuwarden; 4. H. Jager, Jan Lievensstraat 12, Leeuwarden; 5. S. ten Brug, Breitnerstraat 5, Leeuwarden; 6. Tennisclub 't Nijlan, p/a F. de Boer, nr. 47 te Beers 7. C.J. ten Brug, Julianalaan 126C, Leeuwarden; 8. G. Franconi-vdMeer, Breitnerstraat 3, Leeuwarden; 9. R.W. Kooistra, Breitnerstraat 1, Leeuwarden; 10. J. Bonga, Bakker Korffstraat 2, Leeuwarden; 11. R.K. Dijkstra, Bakker Korffstraat 5, Leeuwarden; 12. de bewoners van de woningen Breitnerstraat 8, 8b en 8c (gezamenlijk ondertekend) te Leeuwarden; De bezwaren komen er in hoofdzaak op neer dat men het betreffende pad dagelijks gebruikt. Enkelen zelfs meerdere malen per dag. Onttrekking van dit pad aan het openbaar verkeer wordt niet gezien als een oplossing voor de parkeeroverlast, welke op zich overigens ook weer bestreden wordt. Er zijn voldoende parkeerplaatsen beschikbaar, ook 's avonds. Tevens stelt men dat afsluiting van het noordelijke pad geen oplossing biedt, omdat men dan gebruik zal (moeten) maken van het circa 18 meter zuidelijker gelegen pad. Blad 3 Opgemerkt wordt dat in de Van Loonstraat e.o. een zekere parkeerdruk is waar te nemen. Aan die straat zijn meerdere accommodaties, zoals het wijkgebouw, tenniscomplexclub- en oefengebouw van de Pasveerkorpsen, alsmede een sporthal gevestigd. Hier is de parkeerdruk dan ook groot. Dit heeft tot gevolg dat men in de aangrenzende straten tracht te parkeren, het liefst zo dicht mogelijk bij de accommodatie die men gaat bezoeken. De Breitnerstraat biedt dan ook aan de leden/bezoekers van de tennisvereniging, niet altijd tot tevredenheid van de bewoners, aanvullende parkeerruimte. Tenslotte vindt men via de Van Loonstraat, Breitnerstraat en Aert van der Neerstraat de ingang naar het terrein tussen de flats aan Julianalaan en Breitnerstraat. Aan de zijde van de Van Loonstraat is deze ruimte afgescheiden door een strook openbaar groen, bestaande uit heesterbe planting. Via een door deze groenstrook lopend pad kan men in de Van Loonstraat komen. Dit binnenterrein ligt derhalve redelijk afgeschermd. Om er te komen moet een omweg worden gemaakt Uit tellingen, die zijn gehouden op verschillende momenten van de dag gedurende de tweede helft van juli 1993 is gebleken, dat het aantal bezette parkeerplaatsen niet meer bedroeg dan maximaal 24. Op een totale capaciteit van circa 40 plaatsen houdt dit in dat er voldoende parkeerruimte resteert Gelet op deze bezetting bestaat er ook geen aanleiding om maatregelen te treffen om dit terrein uitsluitend toeganke lijk te maken voor de bewoners van de aanliggende (flat)wo ningen. Door dit openbare karakter kan zich dan ook een enkele keer de situatie voordoen, dat het voor de bewoners niet mogelijk is om op de vaste plek te parkeren. Gezien de bezettingsgraad van het binnenterrein kan dan ook eigenlijk niet worden gesproken van parkeeroverlast. Overi gens zou een eventuele onttrekking van het pad aan die overlast geen einde maken, omdat een ander, circa 18 meter zuidelijker gelegen pad eveneens vanaf dit binnenterrein toegang geeft tot de Van Loonstraat. Hierdoor zal het parkeren op dit terrein zijn aantrekkingswaarde blijven behouden Anderzijds vervult het pad als looppad voor de gebruikers van de autoboxen onder de flat aan de Breitnerstraat, evenals voor (een aantal van) de bewoners van de woningen aan de Julianalaan een belangrijke functie.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 386