Blad 2 Bij flankerend beleid moet gedacht worden aan maatregelen om de boventallige werknemer een betere positie op de ar beidsmarkt te bieden, zoals omscholing, bijscholing, out placement etc. Bij de afweging tot hoever de gemeentelijke verantwoorde lijkheid in deze zich uitstrekt is het door u vastgestelde beleid inzake deregulering van het subsidiebeleid welzijn van belang. In deze voorstellen is aangegeven dat de instellingen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen per soneelsbeleid. In het subsidie voor de instelling, dat door middel van een budgetcontract is vastgesteld, is dan ook rekening gehouden met een budget ten behoeve van perso neelsbeleid. Derhalve schept de gemeente (financiële) randvoorwaarden maar dient zich verder niet te mengen in kwesties rond het personeelsbeleid van een instelling zoals de vervulling van vacatures, herplaatsing van werknemers etc. Nu door de bezuinigingen de personeelsformaties van de on derscheiden instellingen drastisch moeten afnemen, zijn wij van mening dat de kosten van het flankerend beleid niet gedekt kunnen worden uit de reguliere subsidiebudgetten van de betrokken instellingen. Derhalve stellen wij u voor de bij de bezuinigingen betrokken instellingen een extra sub sidie in de vorm van een afkoopsom toe te kennen ten behoe ve van het flankerend beleid. Om over dit budget te kunnen beschikken dient de instelling een activiteitenplan flankerend beleid in te dienen. In de lijn van de deregulering, stellen wij u hierbij te vens voor de beoordeling van deze plannen aan ons te dele geren. Omtrent de hoogte van de beschikbaar te stellen afkoopsom ten behoeve van het flankerend beleid, merken wij het vol gende op. Wij stellen voor de afkoopsom te baseren op een bedrag van f 12.000,- per boventallige formatieplaats. Hierbij hebben wij ons laten leiden door het budget dat wij voor ons eigen personeel hebben gereserveerd voor flanke rend beleid. Daarnaast hebben wij informatie ingewonnen bij zowel exter ne deskundigen als bij andere gemeenten en provincies. De bedoelde informatie hebben wij voor u ter inzage gelegd. Blad 3 Overigens dient hierbij wel te worden opgemerkt dat in het overleg dat wij regelmatig voeren met vertegenwoordigers van de betrokken werkgevers- en werknemersorganisaties, het zgn. tripartite overleg welzijn en cultuur, de betrokken vertegenwoordigers ons bovengenoemd voorstel hebben afgewe zen. Deze vertegenwoordigers zijn van mening dat een bedrag van f 400.000,- beschikbaar zou moeten worden gesteld om flankerende maatregelen te bekostigen (f 25.000,- per full time formatieplaats). Tevens zijn zij van mening dat dit bedrag vermeerderd zou moeten worden met de som geld die beschikbaar komt wanneer de door de gemeente geraamde maxi male wachtgeldverplichtingen verminderd worden door de re ductie van de boventalligheid. Terzake merken wij het volgende op. Het voorstel van de werkgevers- en werknemersorganisaties beoogt een verdubbeling van het bedrag per boventallige formatieplaats voor flankerend beleid (f 25.000,- i.p.v. ons voorstel van f 12.000,- per plaats). Gelet echter op het feit dat het bedrag van f 12.000,- ana loog is aan de gereserveerde middelen ten behoeve van het flankerend beleid voor het eigen personeel en op de door ons ingewonnen informatie terzake, achten wij de hoogte van de afkoopsom voldoende voor een effectief flankerend beleid Naar aanleiding hiervan en van de financiële situatie van onze gemeente achten wij het onverantwoord extra middelen in het kader van nieuw beleid beschikbaar te stellen ten behoeve van het budget flankerend beleid voor de instellin gen op het terrein van welzijn en cultuur. 3Geraamde uitgaven voor wachtgeldverplichtingen en flan kerend beleid als gevolg van de Herwaarderingen 1991- 1995 en 1992-1996. Op basis van het te verwachten verlies aan formatieplaatsen bij de diverse instellingen als gevolg van de herwaarderin gen 1991-1995 en 1992-1996 hebben wij onze kosten inzake de wachtgeldverplichtingen geraamd op een totaalbedrag van f 810.800,-. Voor een berekening van het geraamde verlies aan formatieplaatsen en de daarmee gepaard gaande kosten voor wachtgeldverplichtingen, verwijzen wij u naar de voor u ter inzage gelegde stukken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 403