Blad 2
Bij flankerend beleid moet gedacht worden aan maatregelen
om de boventallige werknemer een betere positie op de ar
beidsmarkt te bieden, zoals omscholing, bijscholing, out
placement etc.
Bij de afweging tot hoever de gemeentelijke verantwoorde
lijkheid in deze zich uitstrekt is het door u vastgestelde
beleid inzake deregulering van het subsidiebeleid welzijn
van belang. In deze voorstellen is aangegeven dat de
instellingen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen per
soneelsbeleid. In het subsidie voor de instelling, dat door
middel van een budgetcontract is vastgesteld, is dan ook
rekening gehouden met een budget ten behoeve van perso
neelsbeleid.
Derhalve schept de gemeente (financiële) randvoorwaarden
maar dient zich verder niet te mengen in kwesties rond het
personeelsbeleid van een instelling zoals de vervulling van
vacatures, herplaatsing van werknemers etc.
Nu door de bezuinigingen de personeelsformaties van de on
derscheiden instellingen drastisch moeten afnemen, zijn wij
van mening dat de kosten van het flankerend beleid niet
gedekt kunnen worden uit de reguliere subsidiebudgetten van
de betrokken instellingen. Derhalve stellen wij u voor de
bij de bezuinigingen betrokken instellingen een extra sub
sidie in de vorm van een afkoopsom toe te kennen ten behoe
ve van het flankerend beleid.
Om over dit budget te kunnen beschikken dient de instelling
een activiteitenplan flankerend beleid in te dienen.
In de lijn van de deregulering, stellen wij u hierbij te
vens voor de beoordeling van deze plannen aan ons te dele
geren.
Omtrent de hoogte van de beschikbaar te stellen afkoopsom
ten behoeve van het flankerend beleid, merken wij het vol
gende op. Wij stellen voor de afkoopsom te baseren op een
bedrag van f 12.000,- per boventallige formatieplaats.
Hierbij hebben wij ons laten leiden door het budget dat wij
voor ons eigen personeel hebben gereserveerd voor flanke
rend beleid.
Daarnaast hebben wij informatie ingewonnen bij zowel exter
ne deskundigen als bij andere gemeenten en provincies. De
bedoelde informatie hebben wij voor u ter inzage gelegd.
Blad 3
Overigens dient hierbij wel te worden opgemerkt dat in het
overleg dat wij regelmatig voeren met vertegenwoordigers
van de betrokken werkgevers- en werknemersorganisaties, het
zgn. tripartite overleg welzijn en cultuur, de betrokken
vertegenwoordigers ons bovengenoemd voorstel hebben afgewe
zen. Deze vertegenwoordigers zijn van mening dat een bedrag
van f 400.000,- beschikbaar zou moeten worden gesteld om
flankerende maatregelen te bekostigen (f 25.000,- per full
time formatieplaats). Tevens zijn zij van mening dat dit
bedrag vermeerderd zou moeten worden met de som geld die
beschikbaar komt wanneer de door de gemeente geraamde maxi
male wachtgeldverplichtingen verminderd worden door de re
ductie van de boventalligheid.
Terzake merken wij het volgende op.
Het voorstel van de werkgevers- en werknemersorganisaties
beoogt een verdubbeling van het bedrag per boventallige
formatieplaats voor flankerend beleid (f 25.000,- i.p.v.
ons voorstel van f 12.000,- per plaats).
Gelet echter op het feit dat het bedrag van f 12.000,- ana
loog is aan de gereserveerde middelen ten behoeve van het
flankerend beleid voor het eigen personeel en op de door
ons ingewonnen informatie terzake, achten wij de hoogte van
de afkoopsom voldoende voor een effectief flankerend
beleid
Naar aanleiding hiervan en van de financiële situatie van
onze gemeente achten wij het onverantwoord extra middelen
in het kader van nieuw beleid beschikbaar te stellen ten
behoeve van het budget flankerend beleid voor de instellin
gen op het terrein van welzijn en cultuur.
3Geraamde uitgaven voor wachtgeldverplichtingen en flan
kerend beleid als gevolg van de Herwaarderingen 1991-
1995 en 1992-1996.
Op basis van het te verwachten verlies aan formatieplaatsen
bij de diverse instellingen als gevolg van de herwaarderin
gen 1991-1995 en 1992-1996 hebben wij onze kosten inzake de
wachtgeldverplichtingen geraamd op een totaalbedrag van
f 810.800,-. Voor een berekening van het geraamde verlies
aan formatieplaatsen en de daarmee gepaard gaande kosten
voor wachtgeldverplichtingen, verwijzen wij u naar de voor
u ter inzage gelegde stukken.