plan Friesland en het ontwerp-Sociaal-Economisch Beleids plan van de provincie Friesland. De participerende gemeenten achten het zeer belangrijk dat in het vervolgstadium de samenwerking verder vorm en inhoud wordt gegeven en vanuit een groeimodel een meer structureel karakter verkrijgt, op een wijze die het beste past bij het specifieke doel van de samenwerking. De samenwerking tussen de Westergo-gemeenten krijgt in eer ste instantie gestalte langs enkele lijnen: uitwerking van de strategische projecten, uitwerking van het ontwikke lingsperspectief en het zoeken naar een organisatiestruc tuur die zoveel mogelijk aansluit bij het doel dat nage streefd wordt. De samenwerking heeft een ruimtelijk-econo misch accent. Belangrijk element van de samenwerking is de presentatie in een groter verband (koppeling aan/afstemming met andere projecten en verbreding van het draagvlak) en de wederzijd se ondersteuning (prioriteitsstelling, inhoudelijke voorbe reiding e.d.), waarmee de voorstellen een duidelijke meer waarde verkrijgen. Tevens wordt gestreefd naar een intensivering van de reeds bestaande samenwerking op het terrein van promotie en ac quisitie 5. Relatie met andere partijen De gemeenten maken ook deel uit van andere samenwerkings verbanden. Zo werken Harlingen en Franekeradeel samen met enkele andere gemeenten in het project Leefbaarheid Platte land Noordwest-Friesland en maken Leeuwarden en Menalduma- deel onderdeel uit van het Stadsgewest Leeuwarden. Boven dien zijn de 4 gemeenten opgenomen in de Regio Noord- Friesland. Anders dan deze meer integrale samenwerkingsver banden, is de Westergo-samenwerking specifiek gericht op de ruimtelijk-economische ontwikkeling. Voorstellen/plannen van het ene samenwerkingsverband zullen worden getoetst aan de doelstellingen van de andere en zo mogelijk worden on dersteund De Westergo-gemeenten zullen de provincie Friesland en het (georganiseerd) bedrijfsleven zoveel mogelijk bij de verde re uitwerking betrekken. 6. Organisatie Er wordt in eerste instantie aangesloten bij bestaande (i.e. gemeentelijke) kaders. In de aanloopfase is een stuurgroep ingesteld die alle zaken betreffende het samen werkingsverband behartigt. In de stuurgroep zijn vertegen woordigd de leden van colleges van B&W belast met de porte feuille R.O. of E.Z. Een ambtelijke coördinatiegroep bereidt de besluitvorming van deze stuurgroep voor en draagt zorg voor de uitvoering van de genomen besluiten. Naast de gemeentelijke ambtelijke vertegenwoordigers R.O./E.Z. zijn als adviserend lid toege voegd de projectleider Stadsgewest Leeuwarden en de pro jectleider Leefbaarheidsproject Noordwest-Friesland. 7. Middelen Ten behoeve van gezamenlijke activiteiten, presentatie e.d. wordt een budget vrijgemaakt. De beslissingsbevoegdheid over uitgaven uit het budget ligt bij de Stuurgroep Westergo-zone. Het uitvoerend beheer van het budget vindt plaats door de gemeente Leeuwarden. Burgemeester en wethouders van Franekeradeel, Burgemeester Secretaris Burgemeester en wethouders van Harlingen, Burgemeester Secretaris Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, Burgemeester Secretaris Burgemeester en wethouders van Menaldumadeel Burgemeester Secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 417