plan Friesland en het ontwerp-Sociaal-Economisch Beleids
plan van de provincie Friesland.
De participerende gemeenten achten het zeer belangrijk dat
in het vervolgstadium de samenwerking verder vorm en inhoud
wordt gegeven en vanuit een groeimodel een meer structureel
karakter verkrijgt, op een wijze die het beste past bij het
specifieke doel van de samenwerking.
De samenwerking tussen de Westergo-gemeenten krijgt in eer
ste instantie gestalte langs enkele lijnen: uitwerking van
de strategische projecten, uitwerking van het ontwikke
lingsperspectief en het zoeken naar een organisatiestruc
tuur die zoveel mogelijk aansluit bij het doel dat nage
streefd wordt. De samenwerking heeft een ruimtelijk-econo
misch accent.
Belangrijk element van de samenwerking is de presentatie in
een groter verband (koppeling aan/afstemming met andere
projecten en verbreding van het draagvlak) en de wederzijd
se ondersteuning (prioriteitsstelling, inhoudelijke voorbe
reiding e.d.), waarmee de voorstellen een duidelijke meer
waarde verkrijgen.
Tevens wordt gestreefd naar een intensivering van de reeds
bestaande samenwerking op het terrein van promotie en ac
quisitie
5. Relatie met andere partijen
De gemeenten maken ook deel uit van andere samenwerkings
verbanden. Zo werken Harlingen en Franekeradeel samen met
enkele andere gemeenten in het project Leefbaarheid Platte
land Noordwest-Friesland en maken Leeuwarden en Menalduma-
deel onderdeel uit van het Stadsgewest Leeuwarden. Boven
dien zijn de 4 gemeenten opgenomen in de Regio Noord-
Friesland. Anders dan deze meer integrale samenwerkingsver
banden, is de Westergo-samenwerking specifiek gericht op de
ruimtelijk-economische ontwikkeling. Voorstellen/plannen
van het ene samenwerkingsverband zullen worden getoetst aan
de doelstellingen van de andere en zo mogelijk worden on
dersteund
De Westergo-gemeenten zullen de provincie Friesland en het
(georganiseerd) bedrijfsleven zoveel mogelijk bij de verde
re uitwerking betrekken.
6. Organisatie
Er wordt in eerste instantie aangesloten bij bestaande
(i.e. gemeentelijke) kaders. In de aanloopfase is een
stuurgroep ingesteld die alle zaken betreffende het samen
werkingsverband behartigt. In de stuurgroep zijn vertegen
woordigd de leden van colleges van B&W belast met de porte
feuille R.O. of E.Z.
Een ambtelijke coördinatiegroep bereidt de besluitvorming
van deze stuurgroep voor en draagt zorg voor de uitvoering
van de genomen besluiten. Naast de gemeentelijke ambtelijke
vertegenwoordigers R.O./E.Z. zijn als adviserend lid toege
voegd de projectleider Stadsgewest Leeuwarden en de pro
jectleider Leefbaarheidsproject Noordwest-Friesland.
7. Middelen
Ten behoeve van gezamenlijke activiteiten, presentatie e.d.
wordt een budget vrijgemaakt.
De beslissingsbevoegdheid over uitgaven uit het budget ligt
bij de Stuurgroep Westergo-zone.
Het uitvoerend beheer van het budget vindt plaats door de
gemeente Leeuwarden.
Burgemeester en wethouders van Franekeradeel,
Burgemeester
Secretaris
Burgemeester en wethouders van Harlingen,
Burgemeester
Secretaris
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
Burgemeester
Secretaris
Burgemeester en wethouders van Menaldumadeel
Burgemeester
Secretaris