Blad 2
Binnen de afdeling Burgerzaken wordt - evenals bij de
afdeling Belastingen - een groot aantal gegevens
onderhouden en beheerd die voor een groot aantal
andere binnengemeentelijke produktie- en dienstverle
ningsprocessen relevant zijn. Binnen de dienst Be
stuurszaken blijkt de afdeling Belastingen de groot
ste afnemer van persoonsgegevens
De afdeling Belastingen treedt daarbij tevens op als
facilitair beheerder en verrijker van deze gegevens
in de richting van ondermeer de Waterschappen en
ontvangt hiervoor een vergoeding.
Een groot aantal produkten/diensten kan in een "klaar
terwijl u wacht" concept door de afdeling Burgerzaken
worden aangeboden, waarbij tevens meer administratie
ve handelingen aan de balie afgewikkeld kunnen wor
den. De balie-inrichting zal enige aanpassing behoe
ven, waarvoor inmiddels een separaat traject loopt.
De gemelde ontwikkeling in de richting van een basis
registratie zal een zware wissel trekken op kwali
teit, capaciteit en continuïteit van de beheersorga
nisatie (m.n. applicatie- en gegevensbeheer)Hierbij
zou gedacht kunnen worden aan een samenwerkingsvorm
tussen de betreffende functies van de afdelingen
Belastingen en Burgerzaken.
Op het gebied van de informatievoorziening wordt een
filosofie in overweging gegeven die conceptueel aan
sluit bij de ideeën uit het project Leeuwarden In
Stelling (LIS)De toekomstige dienst Algemene Zaken
fungeert daarin ondermeer als (facilitaire) houder
van basisgegevens op het gebied van subjecten, vast
goed en - op termijn - maatschappelijke objecten.
Aanvullende kwaliteitszorg rond gegevens en een in
strumentarium voor de bewaking van de produktie-
voortgang zijn noodzakelijke voorwaarden om het ba
sisregistratie-concept te doen slagen.
Qua automatisering wordt geconcludeerd dat
een nader onderzoek naar een mogelijke vervanger
voor de bestaande programmatuur noodzakelijk
wordt geacht als gevolg van de relatief logische
en technische gedateerdheid;
Blad 3
de bestaande apparatuur-capaciteit mede ten ge
volge van een toenemend gebruik alsmede de wette
lijke aanpassingen, volstrekt ontoereikend is;
investeringen in een uit produktie genomen hard
ware-lijn worden ten zeerste ontraden;
kantoorautomatisering bestaande processen beter
kan ondersteunen dan nu het geval is;
gelet op de functionele- en gegevenstechnische
relatie met andere binnengemeentelijke gegevens
verzamelingen een keuze voor Oracle als defacto
standaard data-base voor Burgerzaken - maar ook
voor andere toepassingen - moet worden geopteerd;
de bestaande apparatuur en programmatuur is afge
schreven
3. INSCHAKELING EXTERN BUREAU
Het feit dat de afdeling Burgerzaken - ondermeer ten
gevolge van de te beperkte computercapaciteit - zijn
automatiseringsgebruik op dit moment niet verder kan
ontwikkelen en tot dat moment de ontwikkeling van on
dermeer het "klaar terwijl u wacht systeem" wordt ge
blokkeerd, betekent dat haast moet worden gemaakt met
de vervanging. Beschikbaarheid van een nieuw systeem
medio voorjaar 1995 achten wij noodzakelijk. Intern is
onvoldoende capaciteit voorhanden om dit project ter
hand te nemen.
Op grond van de inhoud van de offerte en de positieve
ervaringen in drie vorige projecten (Sociale Dienst-
systeem, Financieel Informatie-systeem en het Belastin
gen-systeem) hebben wij voor de aanpak van Adviseurs
Associatie Upgrade BV uit Maarssen gekozen.
4 GLOBAAL PLAN VAN AANPAK
Het door Upgrade gepresenteerde Plan van Aanpak - zoals
opgenomen in de verkenningsrapportage - is in grote
lijnen vergelijkbaar met de aanpak van de eerder
genoemde projecten. De aanpak is succesvol gebleken. De
projecten zijn binnen de gemaakte afspraken (tijd, kwa
liteit, budget) en met een breed draagvlak in de orga
nisatie uitgevoerd en afgerond.