Blad 2 Binnen de afdeling Burgerzaken wordt - evenals bij de afdeling Belastingen - een groot aantal gegevens onderhouden en beheerd die voor een groot aantal andere binnengemeentelijke produktie- en dienstverle ningsprocessen relevant zijn. Binnen de dienst Be stuurszaken blijkt de afdeling Belastingen de groot ste afnemer van persoonsgegevens De afdeling Belastingen treedt daarbij tevens op als facilitair beheerder en verrijker van deze gegevens in de richting van ondermeer de Waterschappen en ontvangt hiervoor een vergoeding. Een groot aantal produkten/diensten kan in een "klaar terwijl u wacht" concept door de afdeling Burgerzaken worden aangeboden, waarbij tevens meer administratie ve handelingen aan de balie afgewikkeld kunnen wor den. De balie-inrichting zal enige aanpassing behoe ven, waarvoor inmiddels een separaat traject loopt. De gemelde ontwikkeling in de richting van een basis registratie zal een zware wissel trekken op kwali teit, capaciteit en continuïteit van de beheersorga nisatie (m.n. applicatie- en gegevensbeheer)Hierbij zou gedacht kunnen worden aan een samenwerkingsvorm tussen de betreffende functies van de afdelingen Belastingen en Burgerzaken. Op het gebied van de informatievoorziening wordt een filosofie in overweging gegeven die conceptueel aan sluit bij de ideeën uit het project Leeuwarden In Stelling (LIS)De toekomstige dienst Algemene Zaken fungeert daarin ondermeer als (facilitaire) houder van basisgegevens op het gebied van subjecten, vast goed en - op termijn - maatschappelijke objecten. Aanvullende kwaliteitszorg rond gegevens en een in strumentarium voor de bewaking van de produktie- voortgang zijn noodzakelijke voorwaarden om het ba sisregistratie-concept te doen slagen. Qua automatisering wordt geconcludeerd dat een nader onderzoek naar een mogelijke vervanger voor de bestaande programmatuur noodzakelijk wordt geacht als gevolg van de relatief logische en technische gedateerdheid; Blad 3 de bestaande apparatuur-capaciteit mede ten ge volge van een toenemend gebruik alsmede de wette lijke aanpassingen, volstrekt ontoereikend is; investeringen in een uit produktie genomen hard ware-lijn worden ten zeerste ontraden; kantoorautomatisering bestaande processen beter kan ondersteunen dan nu het geval is; gelet op de functionele- en gegevenstechnische relatie met andere binnengemeentelijke gegevens verzamelingen een keuze voor Oracle als defacto standaard data-base voor Burgerzaken - maar ook voor andere toepassingen - moet worden geopteerd; de bestaande apparatuur en programmatuur is afge schreven 3. INSCHAKELING EXTERN BUREAU Het feit dat de afdeling Burgerzaken - ondermeer ten gevolge van de te beperkte computercapaciteit - zijn automatiseringsgebruik op dit moment niet verder kan ontwikkelen en tot dat moment de ontwikkeling van on dermeer het "klaar terwijl u wacht systeem" wordt ge blokkeerd, betekent dat haast moet worden gemaakt met de vervanging. Beschikbaarheid van een nieuw systeem medio voorjaar 1995 achten wij noodzakelijk. Intern is onvoldoende capaciteit voorhanden om dit project ter hand te nemen. Op grond van de inhoud van de offerte en de positieve ervaringen in drie vorige projecten (Sociale Dienst- systeem, Financieel Informatie-systeem en het Belastin gen-systeem) hebben wij voor de aanpak van Adviseurs Associatie Upgrade BV uit Maarssen gekozen. 4 GLOBAAL PLAN VAN AANPAK Het door Upgrade gepresenteerde Plan van Aanpak - zoals opgenomen in de verkenningsrapportage - is in grote lijnen vergelijkbaar met de aanpak van de eerder genoemde projecten. De aanpak is succesvol gebleken. De projecten zijn binnen de gemaakte afspraken (tijd, kwa liteit, budget) en met een breed draagvlak in de orga nisatie uitgevoerd en afgerond.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 425