Blad 6
Om de leegloop te beperken heeft de wetgever onder an
dere de volgende wijzigingen doorgevoerd:
het niet vergoeden door het Rijk van de loonkosten
van JWG-ers die langer dan drie maanden niet zijn
geplaatst. De gemeente moet in dat geval zelf de
loonkosten betalen;
het mogelijk maken van voorbereidingstrajecten voor
de groep niet plaatsbare jongeren die nog geen
dienstverband hebben;
het opleggen van sancties aan jongeren die verwijt
baar geen arbeid verrichten op de garantieplaats.
2. Maatregelen als gevolg van de wijzigingen regelgeving
JWG
In de huidige opzet van de werksoort PMZW worden enkele
categorieën uit de groep moeilijke plaatsbare jongeren
via het Meisjeswerkproject bij de Stichting PMZW en het
JWG-project bij de Stichting JWL bereikt.
In verband met de genoemde wijzigingen is het wenselijk
dat diverse trajecten voor de gehele categorie moeilijk
plaatsbaren worden aangeboden. Naar schatting gaat het
om 60 jongeren voor wie verschillende trajecten moeten
worden uitgezet.
Wij willen in dit verband wijzen op het "Enschedese
model", waarbij sprake is van een integraal aanbod van
maatregelen en maatwerk wordt geboden voor de groep
moeilijk plaatsbaren.
Bij deze maatregelen kan worden gedacht aan het ontwik
kelen van individuele voorbereidingsplaatsen, zogenoem
de werkritmeplaatsen, waarop met name jongeren worden
voorbereid op plaatsing op een werkervaringsplaats
Daarnaast staat van een aantal jongeren vast dat zij
niet goed kunnen functioneren op een individuele garan
tiebaan. Voor hen moet een beschermde werkplek worden
gecreëerd. Deze plaatsen worden benut als vangnet tot
dat plaatsing op individuele arbeidsplaatsen mogelijk
is
Tot slot kan een aantal JWG-ers wel functioneren op een
individuele garantieplaats maar heeft een aangepast
aantal werkuren en extra begeleiding nodig om een
plaatsing mogelijk te maken en uitval te voorkomen. De
Stichting Werkwijzer kan deze extra begeleiding verzor
gen
Blad 7
3. Realisering maatregelen
Binnen het toekomstige samenwerkingsverband DSW/Stich-
ting Werkwijzer is de mogelijkheid aanwezig deze werk
ritmeplaatsen en eventuele beschermde werkervarings
plaatsen te creëren. Tevens is er de mogelijkheid dat
de Stichting Werkwijzer extra begeleiding aanbiedt.
Het samenwerkingsverband kan een integraal aanbod ont
wikkelen
Wij stellen u voor om nieuwe modellen van werkervaring te
ontwikkelen en de coördinatie en de uitvoering daarvan met
ingang van 1995 onder te brengen bij de DSW en de Stichting
Werkwijzer. De algemeen-directeur van de dienst Economische
en Sociale Zaken en de interim-directeur DSW/Stichting
Werkwijzer zullen hiertoe een concreet voorstel uitwerken.
In vervolg hierop zullen de mogelijkheden van samenwerking
met andere instellingen, zoals De Terp en het Centrum voor
Alcohol en Drugs, moeten worden nagegaan.
4. CONSEQUENTIES GEACTUALISEERDE BELEIDSUITGANGSPUNTEN
VOOR DE HUIDIGE INSTELLINGEN WERKSOORT PMZW
In het onderstaande gaan wij eerst in op de activiteiten
die de huidige instellingen binnen de werksoort nog ver
richten en de toekomst daarvan en vervolgens op de conse
quenties voor de instellingen van de geactualiseerde
beleidsuitgangspunten voor werkervaringsplaatsen.
4.1. Activiteiten en toekomst daarvan instellingen werk
soort PMZW
4.1.1. Stichting PMZW
De Stichting PMZW voert in de praktijk nog één werkerva
ringsproject uit, het Meisjeswerkproject (MWP)
De specifieke activiteiten in dit project zijn vooral ge
richt op de begeleiding van de deelneemsters. Voor deze
groep zullen werkritmeplaatsen bij de DSW worden gecreëerd
of zal extra begeleiding door de consulent(en) van de
Stichting Werkwijzer worden ingezet. Wij zullen daartoe in
overleg treden met de Stichting PMZW om de overdracht naar
de Stichting Werkwijzer en de DSW te realiseren.
Aangezien de Stichting PMZW geen andere activiteiten meer
binnen de werksoort PMZW uitvoert, kan de subsidierelatie
derhalve met ingang van 1 januari 1995 worden beëindigd.