Blad 6 Om de leegloop te beperken heeft de wetgever onder an dere de volgende wijzigingen doorgevoerd: het niet vergoeden door het Rijk van de loonkosten van JWG-ers die langer dan drie maanden niet zijn geplaatst. De gemeente moet in dat geval zelf de loonkosten betalen; het mogelijk maken van voorbereidingstrajecten voor de groep niet plaatsbare jongeren die nog geen dienstverband hebben; het opleggen van sancties aan jongeren die verwijt baar geen arbeid verrichten op de garantieplaats. 2. Maatregelen als gevolg van de wijzigingen regelgeving JWG In de huidige opzet van de werksoort PMZW worden enkele categorieën uit de groep moeilijke plaatsbare jongeren via het Meisjeswerkproject bij de Stichting PMZW en het JWG-project bij de Stichting JWL bereikt. In verband met de genoemde wijzigingen is het wenselijk dat diverse trajecten voor de gehele categorie moeilijk plaatsbaren worden aangeboden. Naar schatting gaat het om 60 jongeren voor wie verschillende trajecten moeten worden uitgezet. Wij willen in dit verband wijzen op het "Enschedese model", waarbij sprake is van een integraal aanbod van maatregelen en maatwerk wordt geboden voor de groep moeilijk plaatsbaren. Bij deze maatregelen kan worden gedacht aan het ontwik kelen van individuele voorbereidingsplaatsen, zogenoem de werkritmeplaatsen, waarop met name jongeren worden voorbereid op plaatsing op een werkervaringsplaats Daarnaast staat van een aantal jongeren vast dat zij niet goed kunnen functioneren op een individuele garan tiebaan. Voor hen moet een beschermde werkplek worden gecreëerd. Deze plaatsen worden benut als vangnet tot dat plaatsing op individuele arbeidsplaatsen mogelijk is Tot slot kan een aantal JWG-ers wel functioneren op een individuele garantieplaats maar heeft een aangepast aantal werkuren en extra begeleiding nodig om een plaatsing mogelijk te maken en uitval te voorkomen. De Stichting Werkwijzer kan deze extra begeleiding verzor gen Blad 7 3. Realisering maatregelen Binnen het toekomstige samenwerkingsverband DSW/Stich- ting Werkwijzer is de mogelijkheid aanwezig deze werk ritmeplaatsen en eventuele beschermde werkervarings plaatsen te creëren. Tevens is er de mogelijkheid dat de Stichting Werkwijzer extra begeleiding aanbiedt. Het samenwerkingsverband kan een integraal aanbod ont wikkelen Wij stellen u voor om nieuwe modellen van werkervaring te ontwikkelen en de coördinatie en de uitvoering daarvan met ingang van 1995 onder te brengen bij de DSW en de Stichting Werkwijzer. De algemeen-directeur van de dienst Economische en Sociale Zaken en de interim-directeur DSW/Stichting Werkwijzer zullen hiertoe een concreet voorstel uitwerken. In vervolg hierop zullen de mogelijkheden van samenwerking met andere instellingen, zoals De Terp en het Centrum voor Alcohol en Drugs, moeten worden nagegaan. 4. CONSEQUENTIES GEACTUALISEERDE BELEIDSUITGANGSPUNTEN VOOR DE HUIDIGE INSTELLINGEN WERKSOORT PMZW In het onderstaande gaan wij eerst in op de activiteiten die de huidige instellingen binnen de werksoort nog ver richten en de toekomst daarvan en vervolgens op de conse quenties voor de instellingen van de geactualiseerde beleidsuitgangspunten voor werkervaringsplaatsen. 4.1. Activiteiten en toekomst daarvan instellingen werk soort PMZW 4.1.1. Stichting PMZW De Stichting PMZW voert in de praktijk nog één werkerva ringsproject uit, het Meisjeswerkproject (MWP) De specifieke activiteiten in dit project zijn vooral ge richt op de begeleiding van de deelneemsters. Voor deze groep zullen werkritmeplaatsen bij de DSW worden gecreëerd of zal extra begeleiding door de consulent(en) van de Stichting Werkwijzer worden ingezet. Wij zullen daartoe in overleg treden met de Stichting PMZW om de overdracht naar de Stichting Werkwijzer en de DSW te realiseren. Aangezien de Stichting PMZW geen andere activiteiten meer binnen de werksoort PMZW uitvoert, kan de subsidierelatie derhalve met ingang van 1 januari 1995 worden beëindigd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 493