Blad 2
In de conceptregeling BWS 1995 wordt tevens voorgesteld het
BWS budgetbeheer van gemeenten die nu nog zelfstandig bud
gethouder zijn over te dragen naar samenwerkingsverbanden,
in ons geval Regio Noord-Friesland, of de provincie. Op
grond van de uitkomsten van het gemeentelijk, stadgeweste-
lijk en regionale volkshuisvestingsplan, de definitieve
regeling BWS 1995 alsmede op grond van de discussie over de
regionalisatie zullen wij een standpunt bepalen ten aanzien
van budgetoverdracht.
In het voor u bij de stukken ter inzage gelegde artikel uit
het Woningraad Magazine wordt een aardige samenvatting van
de (concept) BWS regeling 1995 gegeven.
3HET BELEID
De eerste (discussie)versie van het gemeentelijke Woning
marktplan heeft inmiddels het inspraaktraject doorlopen.
Naar verwachting zal de definitieve versie volgend voorjaar
door de Raad worden vastgesteld. Dit plan zal de basis vor
men voor het gemeentelijk volkshuisvestingsbeleid voor de
komende jaren. Daarnaast wordt momenteel gewerkt aan de
totstandkoming van een stadsgewestelijk en regionaal volks
huisvestingsplan. In ons verdeelvoorstel voor 1994 is zo
veel mogelijk rekening gehouden met genoemde conceptplan
nen, met de uitkomsten van de daarop gevolgde discussie en
met relevante lokale en regionale woningmarktonderzoeken.
Uit deze onderzoeken blijkt dat er op dit moment een grote
vraag is naar vrijstaande of 2/1 kap koopwoningen. Om aan
deze vraag te kunnen voldoen wordt, nu nagenoeg alle kavels
in Camminghaburen verkocht of in optie gegeven zijn, ge
tracht de ontwikkeling van Goutum Noord als nieuwbouwloca-
tie te bespoedigen.
Op basis van ondermeer bevolkingsontwikkelingen is een wen
selijke toename berekend van ongeveer 290 woningen per jaar
in de gesubsidieerde sector en 100 woningen in de ongesub
sidieerde sector. Het voor 1994 voorgestelde aantal van 452
te subsidiëren nieuwbouwwoningen stijgt daar behoorlijk
boven uit. Hierbij moet echter bedacht worden dat er in de
praktijk altijd sprake is van planuitval. Daarnaast ver
dient het, gelet op de onduidelijke situatie van het BWS
1995, aanbeveling de budgetten voor 1994 zoveel mogelijk
uit te putten. Verder zal in 1995, indien het concept BWS
1995 ongewijzigd wordt doorgevoerd, de bouwproduktie in de
gesubsidieerde sector vanwege de verminderde subsidiemoge
lijkheden naar alle waarschijnlijkheid behoorlijk afnemen.
Blad 3
4. DE VERDELING
Op 1 november jl. ontvingen wij van het ministerie van VROM
de budgetbrief voor 1994. Een kopie van deze brief hebben
wij bij de stukken ter inzage gelegd. Per budget ziet dit
er als volgt uit:
jaarlijkse bijdragen f 1.567.728,-
beleggershuur premie f 1.540.000,-
p.v.o. (kopkosten) f 807.474,-
huurverlagingstoeslagen f 351.586,-
Bij deze budgetten dienen de spaarsaldi van 1993 te worden
opgeteld
Het budget jaarlijkse bijdragen voor de nieuwbouw c.q. ver
betering van woningen in de sociale sector is ten opzichte
van eerdergenoemde bedragen behoorlijk verlaagd. Het tweede
budget voor beleggershuurwoningen en premiewoningen is
daarentegen aanzienlijk verhoogd.
4.1. jaarlijkse bijdragen
Uit dit budget kunnen subsidies verstrekt worden voor de
nieuwbouw van sociale huurwoningen (Woningwet), sociale
koopwoningen (premie A)standplaatsen, woonwagens en in
grijpende verbetering van vooroorlogse huurwoningen en
standplaatsen. Tussen haakjes staan de oude benamingen ver
meld. Alle genoemde categorieën zijn budgettair uitwissel
baar. In de primitieve gemeentebegroting 1994 is rekening
gehouden met een te ontvangen budget van f 5.515.000,-
waarvan f 600.000,- zou worden gereserveerd. In werkelijk
heid is het beeld als volgt.
Budget 1994 f 1.567.728,-
Restant 1993 ca. f 2.725.000,-
f 4.292.728,-
Op grond van de huidige lage BWS rekenrente van circa
6.000Z en de daarbij behorende lage bijdragen kunnen uit
dit budget circa 500 (I) woningen worden gesubsidieerd. Het
verdeelvoorstel gaat uit van 288 woningen. Renteschommelin
gen hebben echter grote invloed op het aantal te subsidi
ëren woningen. Bij een rekenrente van 7.000Z bijvoorbeeld
is het subsidiebedrag bijna 100Z hoger dan bij 6.000Z.