Blad 8
4.5. wijzigen budgetten en prioriteitstelling
Renteontwikkelingen kunnen in de loop van het jaar aanlei
ding bieden tot het subsidiëren uit het budget jaarlijkse
bijdragen van een groter c.q. kleiner aantal dan de onder
4.1. genoemde 288 woningen. Daarnaast kan het voorkomen dat
bepaalde projecten niet doorgaan of in een andere categorie
gerealiseerd worden. Ook kunnen zich nieuwe projecten aan
dienen
Wij stellen u voor om ons college in het eerste geval te
machtigen het betreffende budget zodanig te wijzigen, zodat
het totale budget op basis van toekenningen niet wordt
overschreden en circa 10Z op kasbasis beschikbaar blijft.
Een dergelijke reservering is wenselijk vanwege risico 's
die verband houden met verschillen in kasritmes tussen de
rijks- en gemeentelijke bijdragen en renteherzieningen van
deze bijdragen in het 10e en 20e jaar na toekenning. Voor
dat een dergelijk wijzigingsbesluit genomen wordt zal,
overeenkomstig artikel 13 lid 2 van de Verordening Woning
gebonden Subsidies 1992, de Commissie Stadsontwikkeling
worden gehoord.
Ons college is op grond van de Verordening Woninggebonden
Subsidies 1992 gemachtigd ingeval van planuitval of onvol
ledige uitputting van een reeds vastgesteld budget binnen
dit budget andere projecten te subsidiëren dan die welke in
het verdeelbesluit worden genoemd. Dergelijke besluiten die
een wijziging in de prioriteitstelling van te subsidiëren
projecten tot gevolg hebben zullen ter kennisneming worden
toegezonden aan de Commissie Stadsontwikkeling.
In aanvulling hierop stellen wij u voor ons college bij
dreigende onderuitputting van het budget PVO te machtigen
incidenteel uit dit budget hogere bijdragen dan de hiervoor
onder 4.3. genoemde bijdragen toe te kennen aan projecten
in de sociale sector en/of extra bijdragen aan projecten in
de marktsector.
Blad 9
5OVERIG
5.1. subsidieverordening
De huidige Subsidieverordening Woninggebonden Subsidies
dateert van 17 februari 1992. Het BWS is onder andere op
het punt van de subsidiëring van woonwagens en standplaat
sen in 1993 gewijzigd. De voorbeeldverordening van de VNG
is enige tijd geleden aangepast. Wellicht zal deze voor
beeldverordening naar aanleiding van de overigens geringe
wijzigingen van het BWS 1994 opnieuw gewijzigd worden. Zo
dra hierover meer bekend is zullen wij bekijken of en in
hoeverre de gemeentelijke subsidieverordening aangepast zal
moeten worden. Daarbij zullen ook de ontwikkelingen van het
BWS 1995 worden betrokken.
5.2. kosten-kwaliteit
Overeenkomstig artikel 28 sub b van de Verordening Woning
gebonden Subsidies 1992 kan ons college slechts geldelijke
steun verlenen indien er sprake is van een sober en doelma
tig bouwplan. Om hierover duidelijkheid te krijgen is een
kosten-kwaliteitstoets noodzakelijk. Wij stellen u voor een
dergelijke toets verplicht te stellen voor aanvragen om
geldelijke steun uit het budget jaarlijkse bijdragen en bij
iedere aanvraag uit het budget toeslagen voor plaatselijk
verschillende omstandigheden. Bij projecten met meer dan 5
woningen dient bij voorkeur een extern kostendeskundige te
worden ingeschakeld.
In principe zou een kosten-kwaliteitstoets ook voor beleg-
gershuur- en premiewoningen verplicht gesteld kunnen wor
den. De kosten van een dergelijke toets staan echter niet
in verhouding tot het geringe subsidiebedrag wat toegekend
wordt. Daarom stellen wij voor in deze gevallen een kosten-
kwaliteitstoets niet verplicht te stellen.
5.3. planindiening
In artikel 22 van de Verordening Woninggebonden Subsidies
1992 wordt als uiterste indieningsdaturn van aanvragen om
geldelijke steun 1 oktober aangehouden. Daarnaast wordt de
mogelijkheid aangegeven om in het verdeelbesluit een eerde
re datum aan te houden.