Blad 8 4.5. wijzigen budgetten en prioriteitstelling Renteontwikkelingen kunnen in de loop van het jaar aanlei ding bieden tot het subsidiëren uit het budget jaarlijkse bijdragen van een groter c.q. kleiner aantal dan de onder 4.1. genoemde 288 woningen. Daarnaast kan het voorkomen dat bepaalde projecten niet doorgaan of in een andere categorie gerealiseerd worden. Ook kunnen zich nieuwe projecten aan dienen Wij stellen u voor om ons college in het eerste geval te machtigen het betreffende budget zodanig te wijzigen, zodat het totale budget op basis van toekenningen niet wordt overschreden en circa 10Z op kasbasis beschikbaar blijft. Een dergelijke reservering is wenselijk vanwege risico 's die verband houden met verschillen in kasritmes tussen de rijks- en gemeentelijke bijdragen en renteherzieningen van deze bijdragen in het 10e en 20e jaar na toekenning. Voor dat een dergelijk wijzigingsbesluit genomen wordt zal, overeenkomstig artikel 13 lid 2 van de Verordening Woning gebonden Subsidies 1992, de Commissie Stadsontwikkeling worden gehoord. Ons college is op grond van de Verordening Woninggebonden Subsidies 1992 gemachtigd ingeval van planuitval of onvol ledige uitputting van een reeds vastgesteld budget binnen dit budget andere projecten te subsidiëren dan die welke in het verdeelbesluit worden genoemd. Dergelijke besluiten die een wijziging in de prioriteitstelling van te subsidiëren projecten tot gevolg hebben zullen ter kennisneming worden toegezonden aan de Commissie Stadsontwikkeling. In aanvulling hierop stellen wij u voor ons college bij dreigende onderuitputting van het budget PVO te machtigen incidenteel uit dit budget hogere bijdragen dan de hiervoor onder 4.3. genoemde bijdragen toe te kennen aan projecten in de sociale sector en/of extra bijdragen aan projecten in de marktsector. Blad 9 5OVERIG 5.1. subsidieverordening De huidige Subsidieverordening Woninggebonden Subsidies dateert van 17 februari 1992. Het BWS is onder andere op het punt van de subsidiëring van woonwagens en standplaat sen in 1993 gewijzigd. De voorbeeldverordening van de VNG is enige tijd geleden aangepast. Wellicht zal deze voor beeldverordening naar aanleiding van de overigens geringe wijzigingen van het BWS 1994 opnieuw gewijzigd worden. Zo dra hierover meer bekend is zullen wij bekijken of en in hoeverre de gemeentelijke subsidieverordening aangepast zal moeten worden. Daarbij zullen ook de ontwikkelingen van het BWS 1995 worden betrokken. 5.2. kosten-kwaliteit Overeenkomstig artikel 28 sub b van de Verordening Woning gebonden Subsidies 1992 kan ons college slechts geldelijke steun verlenen indien er sprake is van een sober en doelma tig bouwplan. Om hierover duidelijkheid te krijgen is een kosten-kwaliteitstoets noodzakelijk. Wij stellen u voor een dergelijke toets verplicht te stellen voor aanvragen om geldelijke steun uit het budget jaarlijkse bijdragen en bij iedere aanvraag uit het budget toeslagen voor plaatselijk verschillende omstandigheden. Bij projecten met meer dan 5 woningen dient bij voorkeur een extern kostendeskundige te worden ingeschakeld. In principe zou een kosten-kwaliteitstoets ook voor beleg- gershuur- en premiewoningen verplicht gesteld kunnen wor den. De kosten van een dergelijke toets staan echter niet in verhouding tot het geringe subsidiebedrag wat toegekend wordt. Daarom stellen wij voor in deze gevallen een kosten- kwaliteitstoets niet verplicht te stellen. 5.3. planindiening In artikel 22 van de Verordening Woninggebonden Subsidies 1992 wordt als uiterste indieningsdaturn van aanvragen om geldelijke steun 1 oktober aangehouden. Daarnaast wordt de mogelijkheid aangegeven om in het verdeelbesluit een eerde re datum aan te houden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 84