Blad 4 geen verordening kende, zien wij op dit moment geen aanleiding om een ontwerp-verordening van deze strek king aan u ter vaststelling voor te leggen. Er resten dan nog twee mogelijkheden. De gemeente doet verder niets en laat de woonruimteverdeling in zijn geheel over aan de sociale verhuurdersOf gemeente en woning corporaties sluiten een overeenkomst gebaseerd op de HVWIn het licht van onze wettelijke verantwoordelijk heid en het bestuurlijk vooroverleg dat wij hebben gehouden, streven wij in samenspraak met de corporaties naar een overeenkomst, gebaseerd op de Huisvestingswet Wij stellen ons voor de aanvullende prestatie-afspra ken, die op grond van lokale verhoudingen, in relatie met het BBSH wenselijk zijn, daarin te verwerken. In geval van een overeenkomst schrijft de wet een klachtencommissie voor met bindend adviesrecht. Leeuwarden kent sedert 1986 een klachtencommissie. Gemeente en corporaties zullen moeten overeenkomen dat tussen hen de uitspraken van de klachtencommissie gelden als bindend advies om zo te voldoen aan de Huisvestingswet. Ook zal het reglement van deze commis sie op onderdelen moeten worden aangepast. Dit is voorwerp van nadere uitwerking. 4. Woonproblematiek. De woningcorporaties hebben ons een notitie voorgelegd waarin zij voorstellen doen om een gemeenschappelijk beleid te voeren op het gebied van de problematiek van huurachterstanden, wanbewoning en begeleid wonen. Ook worden in dezelfde notitie voorstellen gedaan om de indicatie-stelling voor ouderenhuisvesting en gehandi capten te stroomlijnen. Wij constateren bij de corpora ties een ommekeer in denken op dit gebied en hebben inmiddels positief gereageerd op de notitie. Wij zullen met de betrokken instellingen overleggen om tot concre te invulling van de suggesties te komen. Daarbij is afstemming nodig tussen verschillende beleidsgebieden. Te denken valt aan het beleid op het gebied van de maatschappelijke opvang, het ouderenbeleid en de huis vesting van medisch geindiceerden 5. Besluitvorming. In de geest van de Huisvestingswet en het Besluit Beheer Sociale Huursector hechten wij eraan, dat ook de woonconsumenten in de gelegenheid zijn om in te spreken op de wijzigingsvoorstellen van de woningcorporaties. Het ontwerp-beleidsplan is door de corporaties om Blad 5 commentaar gezonden aan de plaatselijk woonconsumenten organisaties. De reacties zijn bij het rapport gevoegd. Ook is het rapport besproken in het woonconsumenten- overleg van 9 september 1993 Bovendien werd door de gemeente in samenwerking met de Stichting Welzijn Leeuwarden een themamiddag belegd over de consequenties van de woonruimteverdeling voor etnische groepen. Het verslag van deze bijeenkomst treft u bij de ter inzage gelegde stukken aan. Gelet op deze voor-inspraak hebben wij gemeend thans te kunnen volstaan met het nadrukkelijk uitnodigen van de belanghebbende organisaties voor de behandeling in de commissie voor Stadsontwikkeling. Bij de eerstvolgende evaluatie worden opnieuw de woonconsumenten betrokken. Onder mededeling, dat de commissie voor Stadsontwikke ling op 20 september j.l. positief heeft geadviseerd, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijge voegd ontwerp-besluit en aldus op hoofdlijnen in te stemmen met het Beleidsplan woonruimteverdeling van de woningcorporaties en dit verder de basis te laten zijn voor de uitwerking van een overeenkomst in het kader van de Huisvestingswet, waarbij ondermeer wordt be paald, dat er een klachtencommissie wordt ingesteld met bindende adviesrecht Leeuwarden, 29 september 1994. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, drsH.H. Apotheker Burgemeester. mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 115