Blad 2 het vormt een oplossing voor parkeeroverlast door gebieds- vreemd verkeer, bijv. wanneer in de nabije omgeving betaald parkeren is ingevoerd. In de meeste gevallen is het belang hebbenden-parkeren gebaseerd op een vergunningensysteem, zoals in de binnenstad. Dit houdt in dat voor een wegge deelte of een terrein een parkeerverbod van kracht is, met uitzondering van vergunning-/ontheffinghoudersdie als zodanig herkenbaar zijn. In uw vergadering van 26 oktober 1992 (bijlage nr. 202) heeft u verschillende besluiten genomen omtrent de invoe ring van de fiscale afdoening van het betaald parkeren. Dit systeem is in januari 1993 in werking getreden. Thans doen wij u een voorstel toekomen inzake het betaald- en belang hebbenden-parkeren rond het centrum. Probleembeschrijving Zoals hiervoor reeds is aangegeven, is een van de conse quenties van het betaald parkeren in de binnenstad, dat de wijken rond de binnenstad (centrum en Stationskwartier) in toenemende mate geconfronteerd worden met automobilisten die voor binnenstadsbezoek hun auto (gratis) in een van die wijken parkeren. Door de regulering van het parkeren in het centrum wordt een deel van de parkeerdruk op dat gebied verschoven naar de directe omgeving (de schilgebieden)Er is duidelijk een overloopeffect merkbaar vanuit het cen trum. Buurtbewoners en ondernemers in deze wijken zien met lede ogen aan dat steeds meer parkeerplaatsen in hun wijk worden bezet door binnenstadsbezoekers of door automobilis ten die in de binnenstad werken. De oorzaak van deze over last is dat als gevolg van het parkeerbeleid, er voor deze personen in de binnenstad onvoldoende en/of te kostbare parkeergelegenheid beschikbaar is. Een andere oorzaak is dat door nieuwbouwactiviteiten het aantal bewoners (en daarmee ook het aantal autobezitters) toeneemt. Handhaving van het grotendeels onbelemmerd parkeren in de wijken rondom de binnenstad kan geen oplossing bieden voor de daar optredende parkeerproblemen. Het parkeerbeleid in de gebieden rondom het centrum dient daarom meer te worden toegespitst op de aldaar geldende specifieke situatie. Het ontwikkelen van een plan om de overmatige parkeerdruk in de wijken rond de binnenstad op te heffen, is een be heersmatige aangelegenheid. Om een goed plan te kunnen maken, dient allereerst te worden vastgesteld wat de oorza ken zijn van de parkeerdruk. Blad 3 De parkeerdruk ontstaat vooral door a. werkers en/of bezoekers van de binnenstad, die niet voor het parkeren wensen te betalen; b. het autobezit en -gebruik van met name "personeel" van grote instellingen (kantoren, scholen, supermarkten enz.) met onvoldoende eigen parkeergelegenheid; c. het toenemend autobezit, ook van wijkbewoners. ad a. Het instellen van betaald parkeren in de binnen stad (centrum en Stationskwartier) heeft geleid tot parkeervlucht van met name werkers in de bin nenstad. Ook een beperkt deel van de bezoekers van de binnenstad doet hieraan mee; men accepteert een grotere loopafstand om maar niet te hoeven beta len ad b. Bij de vestiging van grote kantoorlocaties, scho len (o.a.HBO), supermarkten enz. in of grenzend aan de woonwijken is in het verleden niet altijd voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein ge realiseerd (personeel/bezoekers)In een aantal gevallen leidt dit tot parkeerdruk in de woonstra ten ad c. Ook bij toenemend autobezit van de wijkbewoners heeft de wijk in principe voldoende parkeergele genheid. Per straat zal de gewenste capaciteit niet altijd onverkort aanwezig zijn, maar bijna altijd is in de directe omgeving voldoende rest- capaciteit beschikbaar. De bedoeling van parkeerregulerend optreden in de aan de binnenstad grenzende (delen van) wijken is om de door werkers (genoemd onder a en b) veroorzaakte parkeerdruk weg te nemen of ten minste sterk te verminderen. In dit verband kan worden opgemerkt, dat bij de stadsvernieuwing uitgangs punt is geweest om in de wijken alleen parkeerplaatsen aan te leggen ten behoeve van bewoners en bezoekers. Het ver minderen van de parkeerdruk komt het woongenot ten goede Het hiervoor geschetste parkeerprobleem doet zich in toene mende mate voor in het noordelijk deel van Huizum-West, Huizum-Sixma, Klanderijbuurt/Tulpenburg en het westelijk deel van de Oranjewijk, Molenpad/Zeeheldenbuurt en het oostelijk deel van de Westerparkwijk. Criteria voor een mogelijke oplossing Na onderzoek van de aanwezige parkeerdruk zijn de mogelijk heden onderzocht om een reëel plan te maken. Er heeft een selectie plaatsgevonden aan de hand van een aantal criteria, waarvan de belangrijkste zijn: 1. het systeem moet de aanwezige parkeerdruk wegnemen of althans sterk verminderen;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 137