Blad 2
het vormt een oplossing voor parkeeroverlast door gebieds-
vreemd verkeer, bijv. wanneer in de nabije omgeving betaald
parkeren is ingevoerd. In de meeste gevallen is het belang
hebbenden-parkeren gebaseerd op een vergunningensysteem,
zoals in de binnenstad. Dit houdt in dat voor een wegge
deelte of een terrein een parkeerverbod van kracht is, met
uitzondering van vergunning-/ontheffinghoudersdie als
zodanig herkenbaar zijn.
In uw vergadering van 26 oktober 1992 (bijlage nr. 202)
heeft u verschillende besluiten genomen omtrent de invoe
ring van de fiscale afdoening van het betaald parkeren. Dit
systeem is in januari 1993 in werking getreden. Thans doen
wij u een voorstel toekomen inzake het betaald- en belang
hebbenden-parkeren rond het centrum.
Probleembeschrijving
Zoals hiervoor reeds is aangegeven, is een van de conse
quenties van het betaald parkeren in de binnenstad, dat de
wijken rond de binnenstad (centrum en Stationskwartier) in
toenemende mate geconfronteerd worden met automobilisten
die voor binnenstadsbezoek hun auto (gratis) in een van die
wijken parkeren. Door de regulering van het parkeren in het
centrum wordt een deel van de parkeerdruk op dat gebied
verschoven naar de directe omgeving (de schilgebieden)Er
is duidelijk een overloopeffect merkbaar vanuit het cen
trum. Buurtbewoners en ondernemers in deze wijken zien met
lede ogen aan dat steeds meer parkeerplaatsen in hun wijk
worden bezet door binnenstadsbezoekers of door automobilis
ten die in de binnenstad werken. De oorzaak van deze over
last is dat als gevolg van het parkeerbeleid, er voor deze
personen in de binnenstad onvoldoende en/of te kostbare
parkeergelegenheid beschikbaar is. Een andere oorzaak is
dat door nieuwbouwactiviteiten het aantal bewoners (en
daarmee ook het aantal autobezitters) toeneemt.
Handhaving van het grotendeels onbelemmerd parkeren in de
wijken rondom de binnenstad kan geen oplossing bieden voor
de daar optredende parkeerproblemen. Het parkeerbeleid in
de gebieden rondom het centrum dient daarom meer te worden
toegespitst op de aldaar geldende specifieke situatie.
Het ontwikkelen van een plan om de overmatige parkeerdruk
in de wijken rond de binnenstad op te heffen, is een be
heersmatige aangelegenheid. Om een goed plan te kunnen
maken, dient allereerst te worden vastgesteld wat de oorza
ken zijn van de parkeerdruk.
Blad 3
De parkeerdruk ontstaat vooral door
a. werkers en/of bezoekers van de binnenstad, die niet voor
het parkeren wensen te betalen;
b. het autobezit en -gebruik van met name "personeel" van
grote instellingen (kantoren, scholen, supermarkten
enz.) met onvoldoende eigen parkeergelegenheid;
c. het toenemend autobezit, ook van wijkbewoners.
ad a. Het instellen van betaald parkeren in de binnen
stad (centrum en Stationskwartier) heeft geleid
tot parkeervlucht van met name werkers in de bin
nenstad. Ook een beperkt deel van de bezoekers van
de binnenstad doet hieraan mee; men accepteert een
grotere loopafstand om maar niet te hoeven beta
len
ad b. Bij de vestiging van grote kantoorlocaties, scho
len (o.a.HBO), supermarkten enz. in of grenzend
aan de woonwijken is in het verleden niet altijd
voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein ge
realiseerd (personeel/bezoekers)In een aantal
gevallen leidt dit tot parkeerdruk in de woonstra
ten
ad c. Ook bij toenemend autobezit van de wijkbewoners
heeft de wijk in principe voldoende parkeergele
genheid. Per straat zal de gewenste capaciteit
niet altijd onverkort aanwezig zijn, maar bijna
altijd is in de directe omgeving voldoende rest-
capaciteit beschikbaar.
De bedoeling van parkeerregulerend optreden in de aan de
binnenstad grenzende (delen van) wijken is om de door
werkers (genoemd onder a en b) veroorzaakte parkeerdruk weg
te nemen of ten minste sterk te verminderen. In dit verband
kan worden opgemerkt, dat bij de stadsvernieuwing uitgangs
punt is geweest om in de wijken alleen parkeerplaatsen aan
te leggen ten behoeve van bewoners en bezoekers. Het ver
minderen van de parkeerdruk komt het woongenot ten goede
Het hiervoor geschetste parkeerprobleem doet zich in toene
mende mate voor in het noordelijk deel van Huizum-West,
Huizum-Sixma, Klanderijbuurt/Tulpenburg en het westelijk
deel van de Oranjewijk, Molenpad/Zeeheldenbuurt en het
oostelijk deel van de Westerparkwijk.
Criteria voor een mogelijke oplossing
Na onderzoek van de aanwezige parkeerdruk zijn de mogelijk
heden onderzocht om een reëel plan te maken. Er heeft een
selectie plaatsgevonden aan de hand van een aantal
criteria, waarvan de belangrijkste zijn:
1. het systeem moet de aanwezige parkeerdruk wegnemen of
althans sterk verminderen;