Blad 4
2. het systeem moet eenvoudig en snel te controleren zijn;
3. het systeem moet ertoe leiden dat bedrijven enz. de
eigen parkeercapaciteit optimaal gaan benutten;
4. het systeem moet de wijkbewoner zo weinig mogelijk
hinderen in de dagelijkse activiteiten;
5. het systeem mag geen of slechts in geringe mate een
financiële belasting voor de wijkbewoner betekenen;
6. het gebied moet gemakkelijk uit te breiden zijn (de
huidige begrenzing moet dus flexibel zijn)
De vermindering van de parkeerdruk (weren van gebiedsvreemd
verkeer) zal daarnaast als gevolg hebben dat de bereikbaar
heid van de betrokken stadsgedeelten wordt verbeterd,
hetgeen ook een gunstig effect zal hebben voor de hier
gevestigde bedrijven.
Wanneer daartoe aanleiding bestaat en bijv. geen terrein
voor betaald parkeren in de omgeving beschikbaar is (res
pectievelijk de bezetting van een dergelijk terrein reeds
maximaal is), zal worden nagegaan of, afhankelijk van de
situatie ter plaatse, aan werkers eventueel ontheffingen
kunnen worden verstrekt voor het parkeren in de woonstra
ten.
Uitgangspunt is dan ook dat het nieuwe parkeerregime tevens
een oplossing biedt voor de eventuele parkeerproblemen van
bedrijven. Het systeem moet als neveneffect hebben dat
bedrijven, die over onvoldoende eigen parkeergelegenheid
beschikken, alternatieven gaan ontwikkelen, zoals carpool
ing, gebruik van de fiets, gebruik openbaar vervoer enz.
Sociaal-economische activiteiten (bezoek, consult huisarts,
ouderenhulp enz.) dienen door het systeem zo weinig moge
lijk belemmerd te worden.
Het systeem moet eenvoudig te gebruiken zijn, het moet
herkenbaar zijn. Het totale plan moet haalbaar zijn, in die
zin dat het draagvlak redelijk groot moet zijn en finan
cieel gezien voor alle partijen acceptabel.
Als gevolg van de regulering van het parkeren in de schil-
gebieden zal de parkeerdruk op het centrum worden vergroot
Keuze systeem
Een ambtelijke werkgroep heeft een uitgewerkt voorstel voor
het invoeren van betaald- en belanghebbenden-parkeren rond
het centrum voorbereid.
Uiteindelijk is als systeem, dat het meest aan de criteria
voldoet, gekozen voor de parkeerschijf-zone (de welbekende
blauwe zone)terwijl daarnaast voor een aantal locaties
gekozen is voor het invoeren van betaald parkeren. Het
rapport van de werkgroep (uitvoeringsplan schilparkeren met
bijlagen) ligt voor u bij de stukken ter inzage. De ver
schillende gebieden zijn aangegeven op bijlage A.
Blad 5
Betaald parkeren
Het is de bedoeling betaald parkeren in te voeren voor het
P+R-terrein, het Sixmaterrein, Klanderijbuurt/Tulpenburg,
Fonteinland/Jacob Catsplein, Westersingel en het westelijke
gedeelte van het Vliet.
Ter toelichting hierop, m.n. wat betreft de van toepassing
zijnde verordeningen, merken wij het volgende op.
Op 26 oktober 1992 heeft u in het kader van de fiscalise
ring van het betaald parkeren zowel de Parkeerverordening
1993 als de Verordening Parkeerbelastingen 1993 c.a. vast
gesteld.
In de Parkeerverordening 1993 wordt niet alleen het vergun
ningenstelsel geregeld, maar deze verordening bevat tevens
een aantal verbodsbepalingen voor gebieden waar het betaald
parkeren, met inbegrip van de belanghebbenden-terreinen,
van toepassing is. Ingevolge deze verordening kunnen ver
gunningen worden verleend voor het parkeren op belangheb
bendenplaatsen of op parkeerapparatuurplaatsen. De vergun
ning kan worden verleend aan degene die woont of een be
drijf of beroep uitoefent in het betreffende gebied.
In de Verordening parkeerbelastingen 1993 (m.n. de tarie-
ventabel) worden de tarieven geregeld voor zowel het parke
ren bij parkeerapparatuurals die voor het vergunningpar-
keren. Tevens wordt hierin geregeld het tarief voor de
kosten, verbonden aan het opleggen van een naheffingsaan
slag (fiscalisering)
In het betreffende van 15 oktober 1992 daterende voorstel
hebben wij oaopgemerkt voorshands geen aanleiding te
zien de bestaande tarieven voor het parkeren bij parkeerap
paratuur op straten en parkeerterreinen te wijzigen. Wel
hebben wij voorgesteld in de zonekaarten A, B en C (resp.
parkeerterreinen, weggedeelten en belanghebbenden-parke
ren) behorende bij de Verordening parkeerbelastingen 1993
een aantal aanpassingen aan te brengen; dit betrof de
invoering van betaald parkeren (door het onderbrengen in
bepaalde zones) voor het Sixmaterrein, het Fonteinland, het
P+R-terrein en de straat de Eenhoorn, waaraan overigens is
toegevoegd dat het de bedoeling was om bedoelde tarieven
tegelijkertijd met het vergunningparkeren in de schilge-
bieden in te voeren.
Zoals ook reeds in het Parkeerbeleidsplan wordt opgemerkt,
worden de tarieven steeds hoger naarmate men dichter bij
het centrum wil parkeren.
De tarieven in de directe nabijheid van een gebouwde par
keervoorziening liggen voorts altijd iets hoger dan in een
dergelijke parkeervoorziening.