Blad 4 2. het systeem moet eenvoudig en snel te controleren zijn; 3. het systeem moet ertoe leiden dat bedrijven enz. de eigen parkeercapaciteit optimaal gaan benutten; 4. het systeem moet de wijkbewoner zo weinig mogelijk hinderen in de dagelijkse activiteiten; 5. het systeem mag geen of slechts in geringe mate een financiële belasting voor de wijkbewoner betekenen; 6. het gebied moet gemakkelijk uit te breiden zijn (de huidige begrenzing moet dus flexibel zijn) De vermindering van de parkeerdruk (weren van gebiedsvreemd verkeer) zal daarnaast als gevolg hebben dat de bereikbaar heid van de betrokken stadsgedeelten wordt verbeterd, hetgeen ook een gunstig effect zal hebben voor de hier gevestigde bedrijven. Wanneer daartoe aanleiding bestaat en bijv. geen terrein voor betaald parkeren in de omgeving beschikbaar is (res pectievelijk de bezetting van een dergelijk terrein reeds maximaal is), zal worden nagegaan of, afhankelijk van de situatie ter plaatse, aan werkers eventueel ontheffingen kunnen worden verstrekt voor het parkeren in de woonstra ten. Uitgangspunt is dan ook dat het nieuwe parkeerregime tevens een oplossing biedt voor de eventuele parkeerproblemen van bedrijven. Het systeem moet als neveneffect hebben dat bedrijven, die over onvoldoende eigen parkeergelegenheid beschikken, alternatieven gaan ontwikkelen, zoals carpool ing, gebruik van de fiets, gebruik openbaar vervoer enz. Sociaal-economische activiteiten (bezoek, consult huisarts, ouderenhulp enz.) dienen door het systeem zo weinig moge lijk belemmerd te worden. Het systeem moet eenvoudig te gebruiken zijn, het moet herkenbaar zijn. Het totale plan moet haalbaar zijn, in die zin dat het draagvlak redelijk groot moet zijn en finan cieel gezien voor alle partijen acceptabel. Als gevolg van de regulering van het parkeren in de schil- gebieden zal de parkeerdruk op het centrum worden vergroot Keuze systeem Een ambtelijke werkgroep heeft een uitgewerkt voorstel voor het invoeren van betaald- en belanghebbenden-parkeren rond het centrum voorbereid. Uiteindelijk is als systeem, dat het meest aan de criteria voldoet, gekozen voor de parkeerschijf-zone (de welbekende blauwe zone)terwijl daarnaast voor een aantal locaties gekozen is voor het invoeren van betaald parkeren. Het rapport van de werkgroep (uitvoeringsplan schilparkeren met bijlagen) ligt voor u bij de stukken ter inzage. De ver schillende gebieden zijn aangegeven op bijlage A. Blad 5 Betaald parkeren Het is de bedoeling betaald parkeren in te voeren voor het P+R-terrein, het Sixmaterrein, Klanderijbuurt/Tulpenburg, Fonteinland/Jacob Catsplein, Westersingel en het westelijke gedeelte van het Vliet. Ter toelichting hierop, m.n. wat betreft de van toepassing zijnde verordeningen, merken wij het volgende op. Op 26 oktober 1992 heeft u in het kader van de fiscalise ring van het betaald parkeren zowel de Parkeerverordening 1993 als de Verordening Parkeerbelastingen 1993 c.a. vast gesteld. In de Parkeerverordening 1993 wordt niet alleen het vergun ningenstelsel geregeld, maar deze verordening bevat tevens een aantal verbodsbepalingen voor gebieden waar het betaald parkeren, met inbegrip van de belanghebbenden-terreinen, van toepassing is. Ingevolge deze verordening kunnen ver gunningen worden verleend voor het parkeren op belangheb bendenplaatsen of op parkeerapparatuurplaatsen. De vergun ning kan worden verleend aan degene die woont of een be drijf of beroep uitoefent in het betreffende gebied. In de Verordening parkeerbelastingen 1993 (m.n. de tarie- ventabel) worden de tarieven geregeld voor zowel het parke ren bij parkeerapparatuurals die voor het vergunningpar- keren. Tevens wordt hierin geregeld het tarief voor de kosten, verbonden aan het opleggen van een naheffingsaan slag (fiscalisering) In het betreffende van 15 oktober 1992 daterende voorstel hebben wij oaopgemerkt voorshands geen aanleiding te zien de bestaande tarieven voor het parkeren bij parkeerap paratuur op straten en parkeerterreinen te wijzigen. Wel hebben wij voorgesteld in de zonekaarten A, B en C (resp. parkeerterreinen, weggedeelten en belanghebbenden-parke ren) behorende bij de Verordening parkeerbelastingen 1993 een aantal aanpassingen aan te brengen; dit betrof de invoering van betaald parkeren (door het onderbrengen in bepaalde zones) voor het Sixmaterrein, het Fonteinland, het P+R-terrein en de straat de Eenhoorn, waaraan overigens is toegevoegd dat het de bedoeling was om bedoelde tarieven tegelijkertijd met het vergunningparkeren in de schilge- bieden in te voeren. Zoals ook reeds in het Parkeerbeleidsplan wordt opgemerkt, worden de tarieven steeds hoger naarmate men dichter bij het centrum wil parkeren. De tarieven in de directe nabijheid van een gebouwde par keervoorziening liggen voorts altijd iets hoger dan in een dergelijke parkeervoorziening.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 138