Blad 8
Er mag in een parkeerschij£zone uitsluitend op de aangege
ven plaatsen worden geparkeerd, zodat tegen parkeren op
andere plaatsen gemakkelijk kan worden opgetreden. Binnen
het gebied is een aantal specifieke functies aanwezig. Zo
hebben PTT Telecom, Bristol, de St. Dominicuskerk en de
Thorbecke Academie eigen parkeergelegenheid.
Langs de Westersingel zal de functie van hoofdverkeersweg
verder moeten worden ingevuld, zoals ook het VMP aangeeft.
Daartoe zal aan de kant van de woningen/park het huidige
parkeren worden vervangen door een fietsstrook zoals deze
ook aan de waterkant aanwezig is.
Op de kade zal betaald parkeren worden ingevoerd. Vanwege
de aanwezige schepen zal in een enkel geval een parkeer
plaats moeten vervallen. Voor het Fonteinland en het Jacob
Catsplein zal eveneens betaald parkeren worden ingevoerd.
Op grond van hetgeen naar voren is gekomen tijdens de
informatie-avond /hoorzitting kan in het algemeen worden
geconcludeerd, dat men van mening is dat de parkeerdruk
dient te worden opgeheven en schijfparkeren in principe een
acceptabel systeem is, maar dat de bewoners een ontheffing
moeten kunnen krijgen, zonder dat daar verder kosten tegen
over staan.
Ook wordt de suggestie gedaan op het Fonteinland en het
Jacob Catsplein geen betaabd parkeren in te voeren; hier
door zou de parkeerdruk in de wijk volledig worden weggeno
men. Bedoelde werkgroep is hier geen voorstander van,
hetgeen door ons wordt onderschreven, omdat hier geen
impuls van zou uitgaan om het autogebruik bij het woon
werkverkeer terug te dringen. Bovendien is betaald parkeren
nodig om de plannen te kunnen financieren.
Een dringende wens is ook geweest om de parkeerschijf-zone
uit te breiden tot voorbij de Vondelstraat, gezien de te
verwachten parkeerdruk vanuit de Noordelijke Hogeschool
Leeuwarden. Ook het FEC/Frieslandhalcomplex wordt in dit
opzicht als bedreigend ervaren, zodat volgens de bewoners
de parkeerschijf-zone eigenlijk tot aan de rondweg zou
moeten worden uitgebreid.
Teneinde tot een werkbaar geheel te komen, zijn wij evenwel
van mening dat voorshands aan de voorgestelde begrenzing
dient te worden vastgehouden.
Wel zal na ongeveer een jaar een evaluatie moeten plaats
vinden, waarbij ook een eventuele aanpassing van de begren
zing onder ogen zal moeten worden gezien.
Hollanderdijk e.o.
Ook in dit geval geldt dat de straten binnen de parkeer-
schijf-zone zullen moeten worden gemarkeerd.
Het gebied grenst aan de Schrans waar reeds langere tijd
betaald parkeren is ingevoerd. Het zgn. zoen- en zwaaiter-
rein is reeds "blauwe zone";
Blad 9
de huidige maximale parkeertijd van 1 uur wordt veranderd
in 2 uur
Ook voor het P+R-terrein zal te zijner tijd betaald parke
ren worden ingevoerd. Onderhandelingen/overleg hierover met
NS zijn gaande, maar over de plannen bestaat nog geen
duidelijkheid, zodat het voorliggende plan van de huidige
situatie uitgaat. Tijdens de informatie-avond/hoorzitting
bleek ook hier dat het instellen van een parkeerschijf-zone
aanvaardbaar is, mits aan een ontheffing geen kosten ver
bonden zijn. Eén van de bewoners heeft voorgesteld de
Hollanderhof (gebied A) bij de blauwe zone te betrekken.
Met de werkgroep zijn wij van mening, dat hier geen bezwaar
tegen bestaat. Aan de wens om in de Hollanderstraat marke
ringen aan te brengen (ten behoeve van een aantal parkeer
plaatsen) kan, gezien het huidige parkeergedrag, worden
voldaan. Het verzoek om in de Leeuwarderstraat (woonerf) de
parkeercapaciteit uit te breiden behoeft niet te worden
ingewilligd, aangezien hier voldoende parkeercapaciteit
aanwezig is. De inrichting van de straat is destijds in het
kader van de stadsvernieuwing, in overleg met de bewoners,
bepaald.
De wens om de parkeerschijf- zone uit te breiden met het
gebied ten zuiden van het oostelijk deel van de Carel van
Manderstraat (gebied B) mist voldoende onderbouwing, aange
zien hier geen parkeerdruk aanwezig is die ontstaat door
werkers in de binnenstad en/of grote instellingen. Op
termijn is dit ook niet te verwachten.
Huizum-Sixma
Op grond van het parkeerbeleid zoals dat is ontwikkeld,
moet het wenselijk worden geacht op het Sixmaterrein be
taald parkeren in te voeren. Ook van de kant van de onder
nemers in de Schrans wordt hierop aangedrongen.
De parkeerverbodzone (thans geldend voor de binnenstad) zal
hiertoe worden uitgebreid; het gebied komt onder het fisca
le regime te vallen. Indien gewenst kunnen hier ook par-
keervergunningen worden uitgegeven, zoals in de binnenstad
gebruikelijk is.
Aangezien mag worden verwacht dat door deze maatregelen
parkeervlucht zal ontstaan, zal op de Huizumerlaan - tussen
de Oostergoweg en de Schrans - een parkeerschijf-zone
worden ingesteld om bewoners de garantie te bieden dat zij
over een parkeerplaats kunnen beschikken.
Uitgangspunt is dat de in deze omgeving gevestigde instel
lingen/bedrijven, zoals bijv. de Hege Wier, voor het perso
neel over voldoende parkeergelegenheid beschikken. Ook
zullen parkeerplaatsen beschikbaar moeten zijn voor bezoe
kers
Tijdens de informatie-avond/hoorzitting is erop aangedron
gen met spoed betaald parkeren in te voeren.