Blad 8 Er mag in een parkeerschij£zone uitsluitend op de aangege ven plaatsen worden geparkeerd, zodat tegen parkeren op andere plaatsen gemakkelijk kan worden opgetreden. Binnen het gebied is een aantal specifieke functies aanwezig. Zo hebben PTT Telecom, Bristol, de St. Dominicuskerk en de Thorbecke Academie eigen parkeergelegenheid. Langs de Westersingel zal de functie van hoofdverkeersweg verder moeten worden ingevuld, zoals ook het VMP aangeeft. Daartoe zal aan de kant van de woningen/park het huidige parkeren worden vervangen door een fietsstrook zoals deze ook aan de waterkant aanwezig is. Op de kade zal betaald parkeren worden ingevoerd. Vanwege de aanwezige schepen zal in een enkel geval een parkeer plaats moeten vervallen. Voor het Fonteinland en het Jacob Catsplein zal eveneens betaald parkeren worden ingevoerd. Op grond van hetgeen naar voren is gekomen tijdens de informatie-avond /hoorzitting kan in het algemeen worden geconcludeerd, dat men van mening is dat de parkeerdruk dient te worden opgeheven en schijfparkeren in principe een acceptabel systeem is, maar dat de bewoners een ontheffing moeten kunnen krijgen, zonder dat daar verder kosten tegen over staan. Ook wordt de suggestie gedaan op het Fonteinland en het Jacob Catsplein geen betaabd parkeren in te voeren; hier door zou de parkeerdruk in de wijk volledig worden weggeno men. Bedoelde werkgroep is hier geen voorstander van, hetgeen door ons wordt onderschreven, omdat hier geen impuls van zou uitgaan om het autogebruik bij het woon werkverkeer terug te dringen. Bovendien is betaald parkeren nodig om de plannen te kunnen financieren. Een dringende wens is ook geweest om de parkeerschijf-zone uit te breiden tot voorbij de Vondelstraat, gezien de te verwachten parkeerdruk vanuit de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Ook het FEC/Frieslandhalcomplex wordt in dit opzicht als bedreigend ervaren, zodat volgens de bewoners de parkeerschijf-zone eigenlijk tot aan de rondweg zou moeten worden uitgebreid. Teneinde tot een werkbaar geheel te komen, zijn wij evenwel van mening dat voorshands aan de voorgestelde begrenzing dient te worden vastgehouden. Wel zal na ongeveer een jaar een evaluatie moeten plaats vinden, waarbij ook een eventuele aanpassing van de begren zing onder ogen zal moeten worden gezien. Hollanderdijk e.o. Ook in dit geval geldt dat de straten binnen de parkeer- schijf-zone zullen moeten worden gemarkeerd. Het gebied grenst aan de Schrans waar reeds langere tijd betaald parkeren is ingevoerd. Het zgn. zoen- en zwaaiter- rein is reeds "blauwe zone"; Blad 9 de huidige maximale parkeertijd van 1 uur wordt veranderd in 2 uur Ook voor het P+R-terrein zal te zijner tijd betaald parke ren worden ingevoerd. Onderhandelingen/overleg hierover met NS zijn gaande, maar over de plannen bestaat nog geen duidelijkheid, zodat het voorliggende plan van de huidige situatie uitgaat. Tijdens de informatie-avond/hoorzitting bleek ook hier dat het instellen van een parkeerschijf-zone aanvaardbaar is, mits aan een ontheffing geen kosten ver bonden zijn. Eén van de bewoners heeft voorgesteld de Hollanderhof (gebied A) bij de blauwe zone te betrekken. Met de werkgroep zijn wij van mening, dat hier geen bezwaar tegen bestaat. Aan de wens om in de Hollanderstraat marke ringen aan te brengen (ten behoeve van een aantal parkeer plaatsen) kan, gezien het huidige parkeergedrag, worden voldaan. Het verzoek om in de Leeuwarderstraat (woonerf) de parkeercapaciteit uit te breiden behoeft niet te worden ingewilligd, aangezien hier voldoende parkeercapaciteit aanwezig is. De inrichting van de straat is destijds in het kader van de stadsvernieuwing, in overleg met de bewoners, bepaald. De wens om de parkeerschijf- zone uit te breiden met het gebied ten zuiden van het oostelijk deel van de Carel van Manderstraat (gebied B) mist voldoende onderbouwing, aange zien hier geen parkeerdruk aanwezig is die ontstaat door werkers in de binnenstad en/of grote instellingen. Op termijn is dit ook niet te verwachten. Huizum-Sixma Op grond van het parkeerbeleid zoals dat is ontwikkeld, moet het wenselijk worden geacht op het Sixmaterrein be taald parkeren in te voeren. Ook van de kant van de onder nemers in de Schrans wordt hierop aangedrongen. De parkeerverbodzone (thans geldend voor de binnenstad) zal hiertoe worden uitgebreid; het gebied komt onder het fisca le regime te vallen. Indien gewenst kunnen hier ook par- keervergunningen worden uitgegeven, zoals in de binnenstad gebruikelijk is. Aangezien mag worden verwacht dat door deze maatregelen parkeervlucht zal ontstaan, zal op de Huizumerlaan - tussen de Oostergoweg en de Schrans - een parkeerschijf-zone worden ingesteld om bewoners de garantie te bieden dat zij over een parkeerplaats kunnen beschikken. Uitgangspunt is dat de in deze omgeving gevestigde instel lingen/bedrijven, zoals bijv. de Hege Wier, voor het perso neel over voldoende parkeergelegenheid beschikken. Ook zullen parkeerplaatsen beschikbaar moeten zijn voor bezoe kers Tijdens de informatie-avond/hoorzitting is erop aangedron gen met spoed betaald parkeren in te voeren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 140