Blad 10
Klanderijbuurt/Tulpenburg/Oranjewijk
Dit gebied is in twee delen opgesplitst. Het westelijk deel
wordt onderdeel van de parkeerverbodzone zoals die in de
binnenstad geldt. Hier zal het betaald parkeren worden
uitgebreid langs de waterkant tot aan de le Kanaalsbrug.
Westelijk van Achter de Hoven ligt het gebied Tulpenburg
dat grotendeels nog in ontwikkeling is. Wat betreft het
parkeren zijn de voorwaarden in principe evenwel reeds
bepaald. Het parkeren behorende bij de kantoorfunctie zal
op eigen terrein vorm moeten krijgen, terwijl ter plaatse
van woningbouw net als in de binnenstad vergunningen kunnen
worden uitgegeven. De parkeergarage "Klanderij" biedt
plaats aan auto's van werkers in/rond dit gebied.
Oostelijk van het beschreven gebied (Kanaalstraat en meer
naar het oosten) zal een parkeerschijf-zone worden inge
steld. Wij zijn met de werkgroep van mening, dat de tijdens
de informatie-avond/hoorzifting voorgestelde uitbreiding
(van deze zone) tot het Oranje Nassaupark nog niet nodig
is, alhoewel niet ondenkbaar is dat het parkeerprobleem
verschuift. Wij menen dat het aanbeveling verdient dit
opnieuw te beoordelen in het kader van de evaluatie, die
ongeveer een jaar na invoering gehouden zal worden.
De Kanaalstraat kent een behoorlijke parkeerdruk. In dit
kader is van de kant van de gemeente voorgesteld (tegen
betrekkelijk weinig kosten) de parkeercapaciteit te vergro
ten door éénrichtingsverkeer in te voeren, met aan beide
kanten volledig parkeren.
Teneinde de regeling zoveel mogelijk eenduidig te doen zijn
(m.n. met het oog op de controle)wordt ook in de Kanaal
straat (blauwe zone) uitgegaan van een maximale parkeertijd
van 2 uur, terwijl voorts de tijden worden aangehouden die
ook gelden voor betaald parkeren in de binnenstad.
Molenpad/Zeeheldenbuurt
Het op tekening (bijlage C) aangegeven gebied is in princi
pe geheel geschikt voor het instellen van een parkeer
schi jf -zone. Uitzondering hierop vormt in eerste instantie
het meest westelijk deel van het Vliet, vanaf de Vlietster-
brug tot de Drift. Het is de bedoeling dat hier betaald
parkeren zal worden ingevoerd. Het parkeergedrag ter plaat
se (vooral langparkeren) vraagt hierom, hetgeen o.a. blijkt
uit een brief van een aantal ondernemers van het Vliet.
Alhoewel een aantal bewoners tijdens de informatie-avond/
hoorzitting heeft gevraagd hier niet toe over te gaan,
verdient het ook volgens ons aanbeveling langs dit gedeelte
van het Vliet betaald parkeren in te voeren. De vraagstel
ling is wellicht voortgekomen uit de onzekerheid over de
nieuwe functie van de gebouwen van de Sociale Dienst en de
minder stabiele parkeerbalans
Blad 11
Werkers uit het gebied weren door middel van het instellen
van een blauwe zone is eigenlijk alleen mogelijk indien op
een andere plaats voor deze groep parkeercapaciteit be
schikbaar is, hetgeen slechts tot op zekere hoogte het
geval is. Overigens is er m.n. op werkdagen op het Hoekste-
rend in het algemeen slechts een parkeerbezetting van
maximaal 50%.
De aanwezige woonschepen langs de Oostersingel brengen met
zich mee dat de parkeerplaatsen met zorg moeten worden
ingepast. Immers, de bewoners hebben ruimte nodig om van en
naar hun schip te gaan. Dit kost parkeerplaatsen, hetgeen
bij betaald parkeren (hier niet van toepassing, maar wel
bijv. aan de Westersingel) financieel gezien nogal nadelig
uitvalt (liggeld/opbrengst parkeerplaats)
Om een duidelijke entree te maken in het gebied met een
parkeerschijf-zone is aan het begin van de Oostersingel een
overrit-constructie gepland.
Dit past in het in het kader van de stadsvernieuwing ge
maakte ontwerp voor de herinrichting van de Oostersingel
Tijdens de informatie-avond/hoorzitting is door bewoners
van de Van Cronenburchstraat verzocht in deze straat meer
parkeerplaatsen aan te brengen. Uit onderzoek blijkt dat
hier meer bewoners-autos staan dan parkeerplaatsen aanwe
zig zijn. Gezien de functie* van de straat in het verkeers
circulatieplan voor dit gebied dient hier autoverkeer in
beide richtingen te kunnen plaatsvinden, inclusief
vrachtverkeer. Indien de parkeercapaciteit uitgebreid moet
worden, zal dit half op straat en half op het trottoir
moeten gebeuren.
Wij zijn met de werkgroep van mening, dat bedoeld verzoek
moet worden ingewilligd, omdat het niet vergroten van de
parkeercapaciteit om overtredingen vraagt.
Parkeerschij f- zone/betaald parkeren
Een parkeerschijf-zone wordt ingesteld om het parkeren qua
duur te kunnen regelen. De parkeerschijf-zone zal gelden
van maandag tot en met zaterdag van 0800 tot 1800 uur en op
koopavonden van 1800 tot 2200 uur. Deze dagen/tijden lopen
parallel aan die welke gelden voor betaald parkeer
gebieden
De maximaal toegestane parkeertijd met gebruikmaking van de
parkeerschijf is gesteld op 2 uur. Bij een beperking van de
parkeerduur zal naar verwachting de langparkeerder verdwij
nen
De gebieden waar betaald parkeren zal worden ingevoerd,
zullen worden aangeduid op dezelfde wijze zoals dat ook
reeds in de binnenstad gebeurt.