Blad 10 Klanderijbuurt/Tulpenburg/Oranjewijk Dit gebied is in twee delen opgesplitst. Het westelijk deel wordt onderdeel van de parkeerverbodzone zoals die in de binnenstad geldt. Hier zal het betaald parkeren worden uitgebreid langs de waterkant tot aan de le Kanaalsbrug. Westelijk van Achter de Hoven ligt het gebied Tulpenburg dat grotendeels nog in ontwikkeling is. Wat betreft het parkeren zijn de voorwaarden in principe evenwel reeds bepaald. Het parkeren behorende bij de kantoorfunctie zal op eigen terrein vorm moeten krijgen, terwijl ter plaatse van woningbouw net als in de binnenstad vergunningen kunnen worden uitgegeven. De parkeergarage "Klanderij" biedt plaats aan auto's van werkers in/rond dit gebied. Oostelijk van het beschreven gebied (Kanaalstraat en meer naar het oosten) zal een parkeerschijf-zone worden inge steld. Wij zijn met de werkgroep van mening, dat de tijdens de informatie-avond/hoorzifting voorgestelde uitbreiding (van deze zone) tot het Oranje Nassaupark nog niet nodig is, alhoewel niet ondenkbaar is dat het parkeerprobleem verschuift. Wij menen dat het aanbeveling verdient dit opnieuw te beoordelen in het kader van de evaluatie, die ongeveer een jaar na invoering gehouden zal worden. De Kanaalstraat kent een behoorlijke parkeerdruk. In dit kader is van de kant van de gemeente voorgesteld (tegen betrekkelijk weinig kosten) de parkeercapaciteit te vergro ten door éénrichtingsverkeer in te voeren, met aan beide kanten volledig parkeren. Teneinde de regeling zoveel mogelijk eenduidig te doen zijn (m.n. met het oog op de controle)wordt ook in de Kanaal straat (blauwe zone) uitgegaan van een maximale parkeertijd van 2 uur, terwijl voorts de tijden worden aangehouden die ook gelden voor betaald parkeren in de binnenstad. Molenpad/Zeeheldenbuurt Het op tekening (bijlage C) aangegeven gebied is in princi pe geheel geschikt voor het instellen van een parkeer schi jf -zone. Uitzondering hierop vormt in eerste instantie het meest westelijk deel van het Vliet, vanaf de Vlietster- brug tot de Drift. Het is de bedoeling dat hier betaald parkeren zal worden ingevoerd. Het parkeergedrag ter plaat se (vooral langparkeren) vraagt hierom, hetgeen o.a. blijkt uit een brief van een aantal ondernemers van het Vliet. Alhoewel een aantal bewoners tijdens de informatie-avond/ hoorzitting heeft gevraagd hier niet toe over te gaan, verdient het ook volgens ons aanbeveling langs dit gedeelte van het Vliet betaald parkeren in te voeren. De vraagstel ling is wellicht voortgekomen uit de onzekerheid over de nieuwe functie van de gebouwen van de Sociale Dienst en de minder stabiele parkeerbalans Blad 11 Werkers uit het gebied weren door middel van het instellen van een blauwe zone is eigenlijk alleen mogelijk indien op een andere plaats voor deze groep parkeercapaciteit be schikbaar is, hetgeen slechts tot op zekere hoogte het geval is. Overigens is er m.n. op werkdagen op het Hoekste- rend in het algemeen slechts een parkeerbezetting van maximaal 50%. De aanwezige woonschepen langs de Oostersingel brengen met zich mee dat de parkeerplaatsen met zorg moeten worden ingepast. Immers, de bewoners hebben ruimte nodig om van en naar hun schip te gaan. Dit kost parkeerplaatsen, hetgeen bij betaald parkeren (hier niet van toepassing, maar wel bijv. aan de Westersingel) financieel gezien nogal nadelig uitvalt (liggeld/opbrengst parkeerplaats) Om een duidelijke entree te maken in het gebied met een parkeerschijf-zone is aan het begin van de Oostersingel een overrit-constructie gepland. Dit past in het in het kader van de stadsvernieuwing ge maakte ontwerp voor de herinrichting van de Oostersingel Tijdens de informatie-avond/hoorzitting is door bewoners van de Van Cronenburchstraat verzocht in deze straat meer parkeerplaatsen aan te brengen. Uit onderzoek blijkt dat hier meer bewoners-autos staan dan parkeerplaatsen aanwe zig zijn. Gezien de functie* van de straat in het verkeers circulatieplan voor dit gebied dient hier autoverkeer in beide richtingen te kunnen plaatsvinden, inclusief vrachtverkeer. Indien de parkeercapaciteit uitgebreid moet worden, zal dit half op straat en half op het trottoir moeten gebeuren. Wij zijn met de werkgroep van mening, dat bedoeld verzoek moet worden ingewilligd, omdat het niet vergroten van de parkeercapaciteit om overtredingen vraagt. Parkeerschij f- zone/betaald parkeren Een parkeerschijf-zone wordt ingesteld om het parkeren qua duur te kunnen regelen. De parkeerschijf-zone zal gelden van maandag tot en met zaterdag van 0800 tot 1800 uur en op koopavonden van 1800 tot 2200 uur. Deze dagen/tijden lopen parallel aan die welke gelden voor betaald parkeer gebieden De maximaal toegestane parkeertijd met gebruikmaking van de parkeerschijf is gesteld op 2 uur. Bij een beperking van de parkeerduur zal naar verwachting de langparkeerder verdwij nen De gebieden waar betaald parkeren zal worden ingevoerd, zullen worden aangeduid op dezelfde wijze zoals dat ook reeds in de binnenstad gebeurt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 141