Blad 12 De parkeerverbodszone welke nu geldt in het centrum, zal worden uitgebreid met zo mogelijk alle gebieden waar be taald parkeren aan de orde is. Deze betaald parkeren gebie den zullen vallen onder het fiscale regime. Uit de aldus verkregen inkomsten zullen (mede) de eenmalige en jaarlijk se lasten kunnen worden betaald. Betaald parkeren is boven dien nodig om bezoekers van kantoren enz. voldoende par keerruimte te bieden aan/op de openbare weg. Op eigen terrein beschikt men namelijk vaak niet over voldoende parkeerruimte. Zoals reeds opgemerkt, is het belanghebbenden-parkeren in de binnenstad gebaseerd op een vergunningensysteem (Parkeerverordening 1993)Dit systeem zal in principe ook gelden voor de gebieden waar nu betaald parkeren zal worden ingevoerd. Het is de bedoeling om een soortgelijk systeem in te voeren voor de gebieden met een blauwe zone (bijlage F)met dien verstande dat het hierbij gaat om ontheffingen (van de verplichting om een motor voertuig te voorzien van een parkeerschijf)Evenals dit bij het vergunningparkeren het geval is, zal een ontheffing kunnen worden verleend aan de bewoner of degene die een beroep of bedrijf uitoefent in een gebied waarvoor een parkeerschijf-zone wordt ingesteld. Voorts zal in bijzonde re gevallen ontheffing kunnen worden verleend aan eigenaren of houders van voertuigen die niet voldoen aan deze voor waarden. Uitgangspunt is om de kosten van een ontheffing zowel voor bewoners als voor beroeps-uitoefenaars zo laag mogelijk te houden. Per ontheffing zal per jaar f 25,-- (administratiekosten) in rekening worden gebracht. Hiertoe zal de Legesverordening moeten worden aangepast. Een voor stel hieromtrent zullen wij u binnenkort doen toekomen. Mede gelet op hetgeen beoogd wordt met de instelling van de parkeerschijf-zone, namelijk het verminderen van de par keerdruk, moet een bedrag van f 25,-- per jaar (geïndexeerd volgens het prijsindexcijfer gezinsconsumptie) voor admini stratiekosten alleszins redelijk worden geacht. Het afgeven van ontheffingen zonder dat daar een (bescheiden) bedrag tegenover staat, zou bovendien misbruik in de hand werken. Aangezien het masaal afgeven van ontheffingen nooit de bedoeling is geweest van de verkeersmaatregel, is overleg met de Officier van Justitie gepleegd. Deze is met het plan akkoord gegaan. In een parkeerschijf-zone zijn mogelijk niet alle plaatsen geschikt om te parkeren. Dergelijke plaatsen moesten vroe ger worden aangegeven door een parkeerverbodsbord danwel een gele streep. Dit betekende dat in een parkeerschijf- zone elkaar tegensprekende verkeerstekens konden worden aangetroffen: het parkeerschijf-bord dat parkeren in begin sel toestaat en verbodstekens die hierop weer een uitzon dering vormden. Blad 13 Thans is het zo dat in de zone de parkeerschijf moet worden toegepast op plaatsen die de zone-markering bevatten (de bekende blauwe streep)parkeren zonder schijf is toegela ten waar zulks uitdrukkelijk is aangegeven. Elders is parkeren verboden. Hierdoor is een duidelijk systeem ont staan Algemene conclusie Uit de gehouden informatie-avonden/hoorzittingen kan glo baal worden geconcludeerd, dat de parkeerdruk m.n. wordt veroorzaakt door personen die elders werken, het schijfpar- keren een acceptabel systeem is om deze parkeerdruk zoveel mogelijk weg te nemen, dat men in het algemeen van mening is dat aan een ontheffing geen kosten verbonden mogen zijn (hier zijn wij reeds op ingegaan) en dat de bewoners zich in het algemeen terughoudend opstellen wat betreft het invoeren van betaald parkeren, terwijl de bedrijven hier meer positief tegenover staan. Door het invoeren van het schilparkeren zal de formatie van de parkeerpolitie met minimaal 2,75 formatieplaatsen moeten worden uitgebreid en het aantal formatieplaatsen van de parkeertechnici met 1. In bijlage F van de voor u ter inzage liggende stukken wordt hier nader op ingegaan. Financiële gevolgen en krediet In ons reeds genoemde voorstel van 15 oktober 1992 inzake de fiscalisering van het betaald parkeren hebben wij o.a. opgemerkt, dat naar verwachting door het positieve resul taat (van de fiscalisering)de verliezen die in de afgelo pen jaren zijn ontstaan door tegenvallende parkeergeldop- brengsten, in principe binnen enkele jaren weggewerkt kunnen worden. Voor alle duidelijkheid hebben wij hier evenwel aan toegevoegd, dat hierbij nog geen rekening is gehouden met de kosten van het invoeren van parkeerregule ring in de schilgebieden. De verwachting was dat de kosten hiervan hoger zouden zijn dan de baten. De meerdere inkomsten als gevolg van de invoering van de fiscalisering worden voorlopig aangewend tot dekking van het herwaarderingsbesluit "taakstelling parkeren". Voor de invoering van de regeling schilparkeren is een krediet nodig van f 1.155.000,-- (aanlegkosten, parkeerap- paratuur en controleapparatuur) Dit betekent jaarlijks: - kapitaallasten f 186.450,-- - extra exploitatielasten f 495 500- - Totaal f 681.950,-- rond f 682.000,-- - geraamde inkomsten f 632.000.-- Het tekort (prijspeil 1994) geraamd: f 50.000,--

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 142