Blad 12
De parkeerverbodszone welke nu geldt in het centrum, zal
worden uitgebreid met zo mogelijk alle gebieden waar be
taald parkeren aan de orde is. Deze betaald parkeren gebie
den zullen vallen onder het fiscale regime. Uit de aldus
verkregen inkomsten zullen (mede) de eenmalige en jaarlijk
se lasten kunnen worden betaald. Betaald parkeren is boven
dien nodig om bezoekers van kantoren enz. voldoende par
keerruimte te bieden aan/op de openbare weg.
Op eigen terrein beschikt men namelijk vaak niet over
voldoende parkeerruimte. Zoals reeds opgemerkt, is het
belanghebbenden-parkeren in de binnenstad gebaseerd op een
vergunningensysteem (Parkeerverordening 1993)Dit systeem
zal in principe ook gelden voor de gebieden waar nu betaald
parkeren zal worden ingevoerd. Het is de bedoeling om een
soortgelijk systeem in te voeren voor de gebieden met een
blauwe zone (bijlage F)met dien verstande dat het hierbij
gaat om ontheffingen (van de verplichting om een motor
voertuig te voorzien van een parkeerschijf)Evenals dit
bij het vergunningparkeren het geval is, zal een ontheffing
kunnen worden verleend aan de bewoner of degene die een
beroep of bedrijf uitoefent in een gebied waarvoor een
parkeerschijf-zone wordt ingesteld. Voorts zal in bijzonde
re gevallen ontheffing kunnen worden verleend aan eigenaren
of houders van voertuigen die niet voldoen aan deze voor
waarden. Uitgangspunt is om de kosten van een ontheffing
zowel voor bewoners als voor beroeps-uitoefenaars zo laag
mogelijk te houden. Per ontheffing zal per jaar f 25,--
(administratiekosten) in rekening worden gebracht. Hiertoe
zal de Legesverordening moeten worden aangepast. Een voor
stel hieromtrent zullen wij u binnenkort doen toekomen.
Mede gelet op hetgeen beoogd wordt met de instelling van de
parkeerschijf-zone, namelijk het verminderen van de par
keerdruk, moet een bedrag van f 25,-- per jaar (geïndexeerd
volgens het prijsindexcijfer gezinsconsumptie) voor admini
stratiekosten alleszins redelijk worden geacht. Het afgeven
van ontheffingen zonder dat daar een (bescheiden) bedrag
tegenover staat, zou bovendien misbruik in de hand werken.
Aangezien het masaal afgeven van ontheffingen nooit de
bedoeling is geweest van de verkeersmaatregel, is overleg
met de Officier van Justitie gepleegd. Deze is met het plan
akkoord gegaan.
In een parkeerschijf-zone zijn mogelijk niet alle plaatsen
geschikt om te parkeren. Dergelijke plaatsen moesten vroe
ger worden aangegeven door een parkeerverbodsbord danwel
een gele streep. Dit betekende dat in een parkeerschijf-
zone elkaar tegensprekende verkeerstekens konden worden
aangetroffen: het parkeerschijf-bord dat parkeren in begin
sel toestaat en verbodstekens die hierop weer een uitzon
dering vormden.
Blad 13
Thans is het zo dat in de zone de parkeerschijf moet worden
toegepast op plaatsen die de zone-markering bevatten (de
bekende blauwe streep)parkeren zonder schijf is toegela
ten waar zulks uitdrukkelijk is aangegeven. Elders is
parkeren verboden. Hierdoor is een duidelijk systeem ont
staan
Algemene conclusie
Uit de gehouden informatie-avonden/hoorzittingen kan glo
baal worden geconcludeerd, dat de parkeerdruk m.n. wordt
veroorzaakt door personen die elders werken, het schijfpar-
keren een acceptabel systeem is om deze parkeerdruk zoveel
mogelijk weg te nemen, dat men in het algemeen van mening
is dat aan een ontheffing geen kosten verbonden mogen zijn
(hier zijn wij reeds op ingegaan) en dat de bewoners zich
in het algemeen terughoudend opstellen wat betreft het
invoeren van betaald parkeren, terwijl de bedrijven hier
meer positief tegenover staan.
Door het invoeren van het schilparkeren zal de formatie van
de parkeerpolitie met minimaal 2,75 formatieplaatsen moeten
worden uitgebreid en het aantal formatieplaatsen van de
parkeertechnici met 1. In bijlage F van de voor u ter
inzage liggende stukken wordt hier nader op ingegaan.
Financiële gevolgen en krediet
In ons reeds genoemde voorstel van 15 oktober 1992 inzake
de fiscalisering van het betaald parkeren hebben wij o.a.
opgemerkt, dat naar verwachting door het positieve resul
taat (van de fiscalisering)de verliezen die in de afgelo
pen jaren zijn ontstaan door tegenvallende parkeergeldop-
brengsten, in principe binnen enkele jaren weggewerkt
kunnen worden. Voor alle duidelijkheid hebben wij hier
evenwel aan toegevoegd, dat hierbij nog geen rekening is
gehouden met de kosten van het invoeren van parkeerregule
ring in de schilgebieden. De verwachting was dat de kosten
hiervan hoger zouden zijn dan de baten.
De meerdere inkomsten als gevolg van de invoering van de
fiscalisering worden voorlopig aangewend tot dekking van
het herwaarderingsbesluit "taakstelling parkeren".
Voor de invoering van de regeling schilparkeren is een
krediet nodig van f 1.155.000,-- (aanlegkosten, parkeerap-
paratuur en controleapparatuur)
Dit betekent jaarlijks:
- kapitaallasten f 186.450,--
- extra exploitatielasten f 495 500- -
Totaal f 681.950,-- rond f 682.000,--
- geraamde inkomsten f 632.000.--
Het tekort (prijspeil 1994) geraamd: f 50.000,--