Blad 2 De gemeente Leeuwarden "krijgt" als klasse IV-gemeente (meer dan 50.000 inwoners) 360 aandelen a f 1.000,--. Zij bezit daarmee 12% van de aandelen. Zoals hiervoor al is opgemerkt komt de voorgestelde struc tuur overeen met die van een nutsbedrijf. Daarin kunnen wij ons uitstekend vinden. Gelet op de grootte van onze gemeen te qua inwonertal en onze financiële bijdrage in de kosten zou een aandeelpercentage van 15% rechtvaardiger geweest zijn. Om dezelfde reden zijn wij van mening dat een bestuurder uit de gemeente Leeuwarden eigenlijk lid behoort te zijn van de RvC. Aangezien een verzoek tot wijziging van de statuten de beoogde datum van 1 januari 1995 in gevaar brengt, hebben wij gemeend er beter aan te doen u voor te stellen toch met de concept-statuten in te stemmen. Wij zijn van mening dat de genoemde tekortkomingen op een ande re wijze gecompenseerd dienen te worden. Opheffing gemeenschappelijke regeling Van de zijde van diverse gemeenten, waaronder de onze, is steeds aangedrongen op opheffing van de gemeenschappelijke regeling bij privatisering. Na aanvankelijke bezwaren van de provincie is dat inmiddels het algemene voornemen. Daar bij ligt het in de bedoeling een convenant met de provincie te sluiten, waarin OLAF N.V. zich verbindt verantwoorde lijkheden in het kader van het Provinciaal Afvalstoffenplan en Milieubeleidsplan op zich neemt. Een en ander staat ver woord in artikel 3 van de concept - statuten Verder ligt het in de bedoeling een overkoepelend contract af te sluiten tussen OLAF N.V. en de gemeenten, waarin de overdracht van het afval op privaatrechtelijke basis wordt geregeld. Daarnaast zullen specifieke contracten met in aanmerking komende gemeenten worden afgesloten over zaken als de eigendom en het gebruik van overlaadstations e.d. Nadat de principe-besluiten zijn genomen zal er een over dacht van alle activa en passiva van de gemeenschappelijke regeling naar de N.V. moeten plaatsvinden. Enige fiscale en rechtspositionele aspecten Over de diensten van de OLAF N.V. aan de gemeenten zal, evenals in de huidige situatie, geen omzetbelasting ver schuldigd zijn, zolang "er sprake is van een participatie van alleen gemeenten"Omdat bij de oprichting slechts ge meenten aandeelhouders zijn, zal OLAF N.V. volgens de ver kregen informatie ook niet onder de werking van de vennoot schapsbelasting vallen. De overgang van het personeel van de gemeenschappelijke regeling naar de N.V. zal nog nader geregeld moeten worden. Ook de administratie moet worden omgebouwd. Blad 3 Aan beide zaken wordt hard gewerkt, waarbij het Frigem-ap- paraat ondersteuning verleent. Verdere procedures Het Olaf-bestuur heeft de gemeentebesturen gevraagd de be sluitvorming te laten plaatsvinden voor 6 oktober 1994. Definitieve besluitvorming kan dan plaatsvinden in het Al gemeen Bestuur in de vergadering van 4 november 1994. De oprichting van de N.V. kan dan voor 1 januari 1995 nog zijn beslag krijgen, zodat de vennootschap per die datum van start kan gaan. Gelet op alle punten/overeenkomsten die verder nog geregeld moeten worden zal de opheffing van de gemeenschappelijke regeling niet gelijktijdig plaats kunnen vinden Krediet Volgens artikel 2 9 van de concept-statuten dienen alle ge plaatste aandelen a pari in contanten te worden volgestort. Daarom stellen wij u voor een krediet beschikbaar te stel len van f 360.000,--. Bij een omslagpercentage voor 1995 van 7,35% betekent dit een verwachte rentelast van f 26.460,-- in 1995. Daar staat een verwachte dividenduit kering van 7% f 25.200,--) tegenover, zodat de totale toename van de kosten slechts f 1.260,-- zal bedragen. Wij stellen u voor deze posten via een begrotingswijziging in de begroting 1995 op te nemen (subfunctie 721.0 afvalinza meling en -verwerking) en te dekken via de afvalstoffenhef fing Onder de mededeling dat de Commissie voor Milieu en Stads beheer in haar vergadering van 21 september 1994 heeft ge adviseerd met ons voorstel in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig het bijgevoegd ontwerp besluit Leeuwarden, 29 september 1994. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, drsH.H. Apotheker Burgemeester. mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 166