Blad 2 Uitgegaan wordt van: - het bestaande parkeerbeleid in Leeuwarden (o.a. beleid dat gericht is op een goede bereikbaarheid van de bin nenstad met het oog op de economische ontwikkeling van Leeuwarden en een beperking van de groei van het auto verkeer) - de ontwikkelingen op landelijk, provinciaal en vervoer- regionaal niveau; - de thans onderkende parkeerproblemen die om een oplos sing vragen; - de actueel beschikbare informatie. In het Parkeerbeleidsplan worden de volgende voorstellen gedaan Regionaal beleid In uw vergadering van 17 september 1992 (bijlage nr. 201) hebt u, met inachtneming van enkele opmerkingen, die gemaakt zijn in het betreffende raadsvoorstel, ingestemd met het Raamplan van de Vervoerregio Friesland. In het kader van dit plan wordt voor wat betreft het onder deel gemeentelijk parkeerbeleid voorgesteld over te gaan tot - het voeren van een locatiebeleid voor bedrijven en voor zieningen; - het hanteren van parkeernormen Locatiebeleid voor bedrijven en voorzieningen In de Vervoerregio Friesland is afgesproken dat aan een A-locatie en een B-locatie een parkeernorm verbonden wordt van respectievelijk 10 - 20 en van 20 - 40 parkeerplaatsen per 100 werknemers. Deze parkeernorm geeft het maximum aan tal parkeerplaatsen aan dat gerealiseerd mag worden. Bij een C-locatie dient voorzien te worden in de eigen par- keerbehoefteEen minder grove parkeernormering, waarbij rekening wordt gehouden met plaatselijke omstandigheden, kan berekend worden met een voor de vervoerregio ontwikkeld computermodel Parkeernorm De parkeernorm c.q. de parkeerbehoefte voor bedrijven, in stellingen en gebieden wordt berekend met behulp van een computermodel dat ontwikkeld is, in opdracht van de Ver voerregio Friesland en de gemeente Leeuwarden, door het verkeersadviesburo Diepens en OkkemaBij bouw- of verbou- wingsaanvragen zal een parkeernorm geëist worden die met dit model berekend isIn het model wordt rekening gehouden met lokale omstandigheden zoals de kwaliteit van het open baar vervoer en fietsvoorzieningen Blad 3 De parkeernorm geeft het aantal parkeerplaatsen aan dat gerealiseerd moet worden. Het is niet toegestaan meer par keerplaatsen aan te leggen dan de parkeernorm die met het model is berekend. Indien de parkeernorm niet gerealiseerd kan worden dient het tekort aan parkeerplaatsen "afgekocht" te worden. Uitgangspunt in het model is een beperking van de groei van het autoverkeer. Verkeers-Milieu-Plan Door uitvoering van de maatregelen van het Verkeers-Milieu- Plan wordt de toename van de nadelige gevolgen van het au toverkeer beperkt. Zo zal de groei van de parkeerbehoefte jaarlijks afgeremd worden met 10 parkeerplaatsen. Dit wordt o.a. bereikt door het afsluiten van een aantal stra ten voor het autoverkeer. In de eerste fase (afsluiten voor autoverkeer van de lus Uniabuurt - Berlikumermarkt - Groentemarkt - Brol - Over de Kelders en de lus Groot Schavernek - Nieuwestad - Wirdumer- dijk) zullen 78 openbare betaalde parkeerplaatsen verdwij nen. In de tweede fase (afsluiten Tuinen z.z. tussen de Voorstreek en Turfmarkt) zullen 8 openbare betaald parkeer plaatsen verdwijnen. In totaal verdwijnen 86 parkeerplaat sen. Hierdoor ontstaat jaarlijks een inkomstenderving. Het verdwijnen van deze parkeerplaatsen zal door de effecten van het VMP na 8 jaar gecompenseerd worden. In die perio de van 8 jaar dient wel rekening gehouden te worden met vervangingskosten voor het jaarlijkse tekort aan parkeer plaatsen tengevolge van het VMP. Parkeerbehoefte Met het computermodel is de parkeerbehoefte voor de binnen stad en een aantal schilgebieden, waar voorstellen voor een parkeerregulering gemaakt zijn, berekend. Het blijkt dat het aantal aanwezige openbare parkeerplaatsen niet in over eenstemming is met de berekende parkeerbehoefteOp dit moment bestaat er in de binnenstad een tekort van 259 par keerplaatsen. Uitgaande van de maatregelen die landelijk, regionaal en lokaal (o.a. via het Verkeers-Milieu-Plan) worden uitgevoerd zal de behoefte aan parkeerplaatsen jaar lijks groeien met ca. 35. Bij ongewijzigd beleid zou de behoefte aan parkeerplaatsen jaarlijks groeien met ca. 90. Voorgesteld wordt, uitgaande van gewijzigd beleid, de par- keercapaciteit over 2 jaar met ca. 400 plaatsen uit te breiden. Gelet op de maatregelen die uitgevoerd zullen wor den in het kader van het Verkeers-Milieu-Plan en de huidige parkeerbezettingen zal deze uitbreiding in eerste instantie gerealiseerd moeten worden aan de noordwestzijde van de binnenstad (200 plaatsen op of nabij het Oldehoofsterkerk hof aan de noordoostzijde van de binnenstad (100 plaatsen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 169