Blad 4
op of nabij het Hoeksterend/Amelandsstraat/Vliet) en aan de
zuidzijde van de binnenstad (100 plaatsen op of nabij de
Klanderijbuurt/Tulpenburg)Vervolgens zal het, gelet op de
groei van de parkeerbehoefte, noodzakelijk zijn het aantal
parkeerplaatsen in 1999 uit te breiden met 200.
De toekomstige parkeercapaciteit op eigen terrein is sterk
afhankelijk van ontwikkelingen het gebied van bouw- en ver
bouw van bedrijven, instellingen en woningen. Middels de
parkeernorm die gesteld wordt bij de bouwaanvragen kan de
parkeercapaciteit beïnvloed worden. De invloed die de ge
meente heeft op het wijzigen van de bestaande parkeercapa
citeit op eigen terrein is gering. Eventuele beperking van
deze capaciteit kan alleen op vrijwillige basis.
Fiscalisering
De invoering van de fiscalisering van het betaald parkeren
is goed verlopen. De betalingsbereidheid is toegenomen.
Blijvende aandacht dient besteed te worden aan een goede
coördinatie tussen de Dienst Stadsontwikkeling en Milieu en
de Politie. Voor een goede sturing van het parkeersysteem
is een adequate informatie-uitwisseling zeer belangrijk.
Parkeren voor belanghebbenden
In de binnenstad worden vanaf 1979 (gelijktijdig met de
invoering van betaald parkeren) parkeervergunningen ver
strekt aan belanghebbenden (binnenstadsbewoners of personen
van bedrijven of instellingen uit de binnenstad)Aangezien
door de toenemende parkeerdruk vergunninghouders soms geen
plaats kunnen vinden in hun eigen straat is het nu en dan
noodzakelijk gebleken de vergunningen uit te schrijven voor
een zone in plaats van voor een straat. De beschikbare ver
gunningplaatsen zullen hierdoor beter benut kunnen worden.
De criteria voor de uitgifte van parkeervergunningen en -
ontheffingen zijn verouderd en dienen aangepast te worden.
Schilparkeren
Als gevolg van de invoering van het betaald parkeren in de
binnenstad en door de toename van de automobiliteit worden
de schilgebieden in toenemende mate geconfronteerd met par
keeroverlast van auto's van personen die in de binnenstad
werken en van binnenstadsbezoekersParkeerregulering in de
schilgebieden middels het instellen van parkeerschijf- zones
(blauwe zones) en het invoeren van betaald parkeren op een
aantal plaatsen is noodzakelijk om wijkvreemd verkeer tegen
te gaan. Aan belanghebbenden kan dan tegen betaling een
ontheffing of een vergunning worden verstrekt voor het res
pectievelijk parkeren in een blauwe zone of op een parkeer
plaats die valt onder het betaald parkeren.
Blad 5
In eerste instantie wordt voorgesteld de parkeerregulering
in te voeren in het noordelijk deel van Huizum-West,
Huizum-Sixma, Klanderijbuurt/Tulpenburg, Molenpad/Zeehei-
denbuurt en het oostelijk deel van de Westerparkwijk.
Kwalitatief beleid
Voor o.a. een goede bereikbaarheid van de binnenstad is
naast de parkeercapaciteit ook de kwaliteit van het parke
ren van groot belang. Voorgesteld wordt de kwaliteit te
verbeteren door:
- de parkeervoorzieningen zodanig te situeren aan het eind
van bereikbaarheidsroutes (bijv. Groningerstraatweg en
Tesselschadestraat)aan de rand van de binnenstad dat
automobilisten deze voorzieningen via vlotte en logische
routes kunnen bereiken;
- een parkeerverwijssysteem met vol/leegsignalering aan te
brengen zodat onnodig rondrijden om een vrije parkeer
plaats te vinden voorkomen wordt;
- een plan van aanpak op te stellen om de kwaliteit te
verbeteren van de looproutes naar het centrum vanaf de
parkeervoorzieningen aan de rand van de binnenstad;
- goede voorlichting over het parkeren aan het publiek te
geven middels het opstellen van een voorlichtingsplan in
samenwerking met de LOV en de VVV;
- uit te gaan van een juist gebruik van de parkeerplaat
sen; dit kan bereikt worden door gebruik te maken van de
volgende sturingsinstrumenten:
- toepassen van belanghebbendenregelingen;
- vastleggen van de tijden waarop tegen betaling mag
worden geparkeerd;
- de tariefstelling van het parkeren.
De tarieven worden hoger naarmate men dichter bij het
centrum wil parkeren. De tarieven in de directe nabij
heid van een gebouwde parkeervoorziening liggen altijd
iets hoger dan in een dergelijke voorziening. Tariefs
verhogingen bij meters, automaten en van vergunningen
en ontheffingen zullen geleidelijk worden doorgevoerd
in stappen van steeds ca. 10% in respectievelijk 1995,
1998 en 2001. Gelijktijdig met de invoering van het
schilparkeren in 1994 een uurtarief invoeren in de
parkeergarage Klanderij van ca. f 1,- per uur met een
maximumtarief van f 5,- per dag;
- stringente parkeercontrole
Uitgangspunt hierbij is een betalingsbereidheid van
80% a 85%. In de binnenstad is één formatieplaats no
dig per 250 te controleren parkeerplaatsen. In de
schilgebieden is één formatieplaats nodig per 500 te
controleren plaatsen aangezien hier met een minder
intensieve controle kan worden volstaan.