Blad 4 op of nabij het Hoeksterend/Amelandsstraat/Vliet) en aan de zuidzijde van de binnenstad (100 plaatsen op of nabij de Klanderijbuurt/Tulpenburg)Vervolgens zal het, gelet op de groei van de parkeerbehoefte, noodzakelijk zijn het aantal parkeerplaatsen in 1999 uit te breiden met 200. De toekomstige parkeercapaciteit op eigen terrein is sterk afhankelijk van ontwikkelingen het gebied van bouw- en ver bouw van bedrijven, instellingen en woningen. Middels de parkeernorm die gesteld wordt bij de bouwaanvragen kan de parkeercapaciteit beïnvloed worden. De invloed die de ge meente heeft op het wijzigen van de bestaande parkeercapa citeit op eigen terrein is gering. Eventuele beperking van deze capaciteit kan alleen op vrijwillige basis. Fiscalisering De invoering van de fiscalisering van het betaald parkeren is goed verlopen. De betalingsbereidheid is toegenomen. Blijvende aandacht dient besteed te worden aan een goede coördinatie tussen de Dienst Stadsontwikkeling en Milieu en de Politie. Voor een goede sturing van het parkeersysteem is een adequate informatie-uitwisseling zeer belangrijk. Parkeren voor belanghebbenden In de binnenstad worden vanaf 1979 (gelijktijdig met de invoering van betaald parkeren) parkeervergunningen ver strekt aan belanghebbenden (binnenstadsbewoners of personen van bedrijven of instellingen uit de binnenstad)Aangezien door de toenemende parkeerdruk vergunninghouders soms geen plaats kunnen vinden in hun eigen straat is het nu en dan noodzakelijk gebleken de vergunningen uit te schrijven voor een zone in plaats van voor een straat. De beschikbare ver gunningplaatsen zullen hierdoor beter benut kunnen worden. De criteria voor de uitgifte van parkeervergunningen en - ontheffingen zijn verouderd en dienen aangepast te worden. Schilparkeren Als gevolg van de invoering van het betaald parkeren in de binnenstad en door de toename van de automobiliteit worden de schilgebieden in toenemende mate geconfronteerd met par keeroverlast van auto's van personen die in de binnenstad werken en van binnenstadsbezoekersParkeerregulering in de schilgebieden middels het instellen van parkeerschijf- zones (blauwe zones) en het invoeren van betaald parkeren op een aantal plaatsen is noodzakelijk om wijkvreemd verkeer tegen te gaan. Aan belanghebbenden kan dan tegen betaling een ontheffing of een vergunning worden verstrekt voor het res pectievelijk parkeren in een blauwe zone of op een parkeer plaats die valt onder het betaald parkeren. Blad 5 In eerste instantie wordt voorgesteld de parkeerregulering in te voeren in het noordelijk deel van Huizum-West, Huizum-Sixma, Klanderijbuurt/Tulpenburg, Molenpad/Zeehei- denbuurt en het oostelijk deel van de Westerparkwijk. Kwalitatief beleid Voor o.a. een goede bereikbaarheid van de binnenstad is naast de parkeercapaciteit ook de kwaliteit van het parke ren van groot belang. Voorgesteld wordt de kwaliteit te verbeteren door: - de parkeervoorzieningen zodanig te situeren aan het eind van bereikbaarheidsroutes (bijv. Groningerstraatweg en Tesselschadestraat)aan de rand van de binnenstad dat automobilisten deze voorzieningen via vlotte en logische routes kunnen bereiken; - een parkeerverwijssysteem met vol/leegsignalering aan te brengen zodat onnodig rondrijden om een vrije parkeer plaats te vinden voorkomen wordt; - een plan van aanpak op te stellen om de kwaliteit te verbeteren van de looproutes naar het centrum vanaf de parkeervoorzieningen aan de rand van de binnenstad; - goede voorlichting over het parkeren aan het publiek te geven middels het opstellen van een voorlichtingsplan in samenwerking met de LOV en de VVV; - uit te gaan van een juist gebruik van de parkeerplaat sen; dit kan bereikt worden door gebruik te maken van de volgende sturingsinstrumenten: - toepassen van belanghebbendenregelingen; - vastleggen van de tijden waarop tegen betaling mag worden geparkeerd; - de tariefstelling van het parkeren. De tarieven worden hoger naarmate men dichter bij het centrum wil parkeren. De tarieven in de directe nabij heid van een gebouwde parkeervoorziening liggen altijd iets hoger dan in een dergelijke voorziening. Tariefs verhogingen bij meters, automaten en van vergunningen en ontheffingen zullen geleidelijk worden doorgevoerd in stappen van steeds ca. 10% in respectievelijk 1995, 1998 en 2001. Gelijktijdig met de invoering van het schilparkeren in 1994 een uurtarief invoeren in de parkeergarage Klanderij van ca. f 1,- per uur met een maximumtarief van f 5,- per dag; - stringente parkeercontrole Uitgangspunt hierbij is een betalingsbereidheid van 80% a 85%. In de binnenstad is één formatieplaats no dig per 250 te controleren parkeerplaatsen. In de schilgebieden is één formatieplaats nodig per 500 te controleren plaatsen aangezien hier met een minder intensieve controle kan worden volstaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 170