Blad 6 Momenteel zijn er bij de parkeerpolitie 12,75 forma tieplaatsen (waaronder een cheffunctie)Volgens de norm zijn voor controle in de binnenstad 2500/250 is 10 formatieplaatsen nodig en voor het schilparkeren 2250/500 is 4,5. Dit betekent dat een uitbreiding no dig is met 2,7 5 formatieplaats. Verder zal het aantal technici met 1,0 formatieplaats uitgebreid dienen te worden; - het bieden van goede vervoersalternatieven aan werkne mers door middel van het stimuleren van bedrijven en instellingen om bedrijfsvervoerplannen op te stellen voor het woon-/werkverkeer Organisatie De verantwoordelijkheid voor de beleidsvoorbereiding en uitvoering is ondergebracht bij de Dienst Stadsontwikkeling en Milieu. De controle van parkeerplaatsen, het innen van de naheffingsaanslagen en het verstrekken van vergunningen zijn ondergebracht bij de Politie. De dwanginvordering van de naheffingsaanslagen gebeurt door de afdeling Belastin gen. De exploitatie van de gebouwde parkeervoorzieningen ligt in handen van de Stichting Parkeergarages. Op dit moment is er geen aanleiding om grote wijzigingen aan te brengen in de huidige organisatie van het parkeren. Alleen m.b.t. de organisatie van de inning van de nahef fingsaanslagen (fiscalisering parkeren) wordt nagegaan of een andere taakverdeling wellicht efficiency-verbetering oplevert Financieel meerjarenoverzicht parkeerbeleidsplan In het kader van het meerjarenoverzicht wordt het volgende voorgesteld - de extra baten in de komende jaren aanwenden voor het aflossen van de oude taakstelling die op het parkeren rust; in 1993 waren deze extra baten f 119.000,- en in 1994 worden deze baten geschat op f 447.000,-; naar ver wachting kan de oude taakstelling in de loop van 1996 afgelost worden; - de tijdelijke exploitatietekorten die ontstaan, f 570.000,- in 1996, f 244.000,- in 1997 en f 69.000,- in 1999, door de realisering van gebouwde parkeervoor zieningen beschouwen als een nieuwe taakstelling, die in de jaren 1998, 2000 en 2001 (als er weer een batig exploitatiesaldo wordt verwacht) wordt afgelost; Blad 7 - met betrekking tot de realisering van gebouwde parkeer voorzieningen en de aanleg van een parkeerverwijssysteem overleg voeren met de Stichting Parkeergarages zowel over medefinanciering van deze projecten als over het beheer en gemeenschappelijke exploitatie-verantwoorde lijkheid Parkeerfonds Voorgesteld wordt - een parkeerfonds in te stellen waarbij de gehele exploi tatie van het parkeren ondergebracht wordt in een fonds- begroting. Het gaat daarbij zowel om reguliere uitgaven en inkomsten van het parkeren (de exploitatie) als om de financiering van het realiseren van vervangende parkeer voorzieningen en flankerend beleid (o.a. maatregelen ter bevordering van het gebruik van openbaar vervoer en het fietsverkeer) - tevens wordt voorgesteld aan de fondsbegroting toe te voegen de volgende reserves - reserve vervangende parkeervoorzieningen; - reserve onderhoud parkeergarage Klanderij - reserve voor flankerend beleid; - aan de oude taakstelling (f 1.270.400,- per 1 januari 1994) en de bestemmingsreserves "Vervangende parkeer voorzieningen" en "onderhoud parkeergarage Klanderij een rente-omslagpercentage toerekenen. Op het parkeren rust verder nog een taakstelling (af dracht aan de algemene middelen) van f 917.000,- (1994) welke jaarlijks met de inflatie wordt verhoogd. Per 1 januari 1996 wordt deze taakstelling verhoogd met f 208.000,-. Deze taakstellingen worden jaarlijks in de fondsbegroting opgenomen. Bijsturing moet tijdig moge lijk zijn als blijkt dat de geraamde inkomsten achter blijven. Dit kan o.a. via tariefsverhoging. Met name naar aanleiding van de reacties die binnengekomen zijn, over de fasering van de uitvoering van de plannen, is het Parkeerbeleidsplan voor wat betreft het onderdeel Ver- keers-Milieu-Plan aangepast. Zoals hiervoor is aangegeven, wordt voorgesteld de afsluiting in 1995 van de lus Groot Schavernek - Nieuwestad - Wirdumerdijk, waarbij 56 openbare parkeerplaatsen verloren gaan, pas in 1996 te laten plaats vinden nadat de geplande uitbreiding in 1996 van het aantal parkeerplaatsen, met name bij het Oldehoofsterkerkhofis gerealiseerd. Wel is door ons voorgesteld de afsluiting van de lus Uniabuurt - Berlikumermarkt - Groentemarkt - Brol - Over de Kelders in 1995 af te sluiten in plaats van in 1996. Hierdoor zullen in 1995 22 openbare parkeerplaatsen verdwijnen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 171