Blad 6
Momenteel zijn er bij de parkeerpolitie 12,75 forma
tieplaatsen (waaronder een cheffunctie)Volgens de
norm zijn voor controle in de binnenstad 2500/250 is
10 formatieplaatsen nodig en voor het schilparkeren
2250/500 is 4,5. Dit betekent dat een uitbreiding no
dig is met 2,7 5 formatieplaats. Verder zal het aantal
technici met 1,0 formatieplaats uitgebreid dienen te
worden;
- het bieden van goede vervoersalternatieven aan werkne
mers door middel van het stimuleren van bedrijven en
instellingen om bedrijfsvervoerplannen op te stellen
voor het woon-/werkverkeer
Organisatie
De verantwoordelijkheid voor de beleidsvoorbereiding en
uitvoering is ondergebracht bij de Dienst Stadsontwikkeling
en Milieu. De controle van parkeerplaatsen, het innen van
de naheffingsaanslagen en het verstrekken van vergunningen
zijn ondergebracht bij de Politie. De dwanginvordering van
de naheffingsaanslagen gebeurt door de afdeling Belastin
gen. De exploitatie van de gebouwde parkeervoorzieningen
ligt in handen van de Stichting Parkeergarages.
Op dit moment is er geen aanleiding om grote wijzigingen
aan te brengen in de huidige organisatie van het parkeren.
Alleen m.b.t. de organisatie van de inning van de nahef
fingsaanslagen (fiscalisering parkeren) wordt nagegaan of
een andere taakverdeling wellicht efficiency-verbetering
oplevert
Financieel meerjarenoverzicht parkeerbeleidsplan
In het kader van het meerjarenoverzicht wordt het volgende
voorgesteld
- de extra baten in de komende jaren aanwenden voor het
aflossen van de oude taakstelling die op het parkeren
rust; in 1993 waren deze extra baten f 119.000,- en in
1994 worden deze baten geschat op f 447.000,-; naar ver
wachting kan de oude taakstelling in de loop van 1996
afgelost worden;
- de tijdelijke exploitatietekorten die ontstaan,
f 570.000,- in 1996, f 244.000,- in 1997 en f 69.000,-
in 1999, door de realisering van gebouwde parkeervoor
zieningen beschouwen als een nieuwe taakstelling, die in
de jaren 1998, 2000 en 2001 (als er weer een batig
exploitatiesaldo wordt verwacht) wordt afgelost;
Blad 7
- met betrekking tot de realisering van gebouwde parkeer
voorzieningen en de aanleg van een parkeerverwijssysteem
overleg voeren met de Stichting Parkeergarages zowel
over medefinanciering van deze projecten als over het
beheer en gemeenschappelijke exploitatie-verantwoorde
lijkheid
Parkeerfonds
Voorgesteld wordt
- een parkeerfonds in te stellen waarbij de gehele exploi
tatie van het parkeren ondergebracht wordt in een fonds-
begroting. Het gaat daarbij zowel om reguliere uitgaven
en inkomsten van het parkeren (de exploitatie) als om de
financiering van het realiseren van vervangende parkeer
voorzieningen en flankerend beleid (o.a. maatregelen ter
bevordering van het gebruik van openbaar vervoer en het
fietsverkeer)
- tevens wordt voorgesteld aan de fondsbegroting toe te
voegen de volgende reserves
- reserve vervangende parkeervoorzieningen;
- reserve onderhoud parkeergarage Klanderij
- reserve voor flankerend beleid;
- aan de oude taakstelling (f 1.270.400,- per 1 januari
1994) en de bestemmingsreserves "Vervangende parkeer
voorzieningen" en "onderhoud parkeergarage Klanderij
een rente-omslagpercentage toerekenen.
Op het parkeren rust verder nog een taakstelling (af
dracht aan de algemene middelen) van f 917.000,- (1994)
welke jaarlijks met de inflatie wordt verhoogd.
Per 1 januari 1996 wordt deze taakstelling verhoogd met
f 208.000,-. Deze taakstellingen worden jaarlijks in de
fondsbegroting opgenomen. Bijsturing moet tijdig moge
lijk zijn als blijkt dat de geraamde inkomsten achter
blijven. Dit kan o.a. via tariefsverhoging.
Met name naar aanleiding van de reacties die binnengekomen
zijn, over de fasering van de uitvoering van de plannen, is
het Parkeerbeleidsplan voor wat betreft het onderdeel Ver-
keers-Milieu-Plan aangepast. Zoals hiervoor is aangegeven,
wordt voorgesteld de afsluiting in 1995 van de lus Groot
Schavernek - Nieuwestad - Wirdumerdijk, waarbij 56 openbare
parkeerplaatsen verloren gaan, pas in 1996 te laten plaats
vinden nadat de geplande uitbreiding in 1996 van het aantal
parkeerplaatsen, met name bij het Oldehoofsterkerkhofis
gerealiseerd. Wel is door ons voorgesteld de afsluiting van
de lus Uniabuurt - Berlikumermarkt - Groentemarkt - Brol -
Over de Kelders in 1995 af te sluiten in plaats van in
1996. Hierdoor zullen in 1995 22 openbare parkeerplaatsen
verdwijnen