Vaststellling "Verkeers-Milieu-plan en vaststelling Reac- tienota" Bijlage nr. 202 Aan de Gemeenteraad. Woord vooraf In grote lijnen heeft de Vervoerregio Friesland het beleid van de rijksoverheid, zoals dat is beschreven in het 'Twee de Struktuurschema Verkeer en Vervoer', 'De Vierde nota over de ruimtelijke ordening Extra' en het 'Nationale Mi lieubeleidsplan Plus' als uitgangspunt voor haar beleid genomen Het Rijk en de Vervoerregio Friesland stellen zich ten doel, een bijdrage te leveren aan: het verminderen van de groei van niet noodzakelijke automobiliteit het verminderen van knelpunten in de bereikbaarheid van locaties voor goederen vervoer en zakelijk verkeer,- het verbeteren van leefbaarheid (o.a. milieu en ver- keers-veiligheid) Wij hebben twee plannen laten ontwikkelen, die in feite een uitwerking zijn van het in het Raamplan beschreven beleid. Het betreft hier het Verkeers-Milieu-plan en het Parkeer- Beleidsplan Het Verkeers-Milieu-plan, dat u hierbij ter vaststelling krijgt aangeboden, beoogt een optimale afstemming te berei ken tussen enerzijds verkeer en vervoer en dan met name het gemotoriseerde verkeer, en anderzijds het milieu. Het Verkeers-Milieu-plan bestaat uit een voorstel voor het gewenste mobiliteitsbeleid en een principevoorstel voor de gewenste verkeers- en wegenstructuur voor het autoverkeer. Verder wordt ingegaan op de mogelijkheden om de milieuhin der veroorzaakt door het gemotoriseerde verkeer te beper ken

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 178