Blad 2 Inhoud: Blz: 1. Inleiding 2. Knelpunten 3Varianten 5 4Keuze van de hoofdvariant 5. Relatie met de notitie "evenwicht door variatie" ...7 6Relatie met het parkeerbeleidsplan 7 7. Geluidsarmasfalt onderhoud en afscherming 8 8Inspraak 9 9. Wijzigingen in het plan 10. Conclusies en verdere aanpakX2 Bin lage Maatregelen VMP: fasering kostenraming Blad 3 1Inleiding Het autoverkeer in Nederland als geheel maar ook in Fries land neemt toe. In het Tweede Structuurschema Verkeer- en Vervoer heeft het Rijk een groei van 70% van de automobili teit voorspeld over de periode 1986 - 2010, tenzij de overheid drastische maatregelen neemt om het autoverkeer te beperken. Samenhangend met de groei van het autoverkeer zullen ook de nadelige gevolgen van het autoverkeer toene men. Dit geldt met name voor het milieu, de bereikbaarheid en de leefbaarheid. Het Ministerie van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM) heeft een algemene bijdrageregeling vastge steld, waarbinnen gemeenten in staat worden gesteld om systematisch onderzoek te doen naar de mogelijkheid tot beperking van luchtverontreiniging en geluidhinder. Deze regeling wordt de Verkeers-Milieu-Kaarten-regeling' ge noemd en gaat uit van een bijdrage van VROM in de project kosten van 75% met een maximum van in totaal f 300.000,=. In augustus 1991 heeft uw Raad besloten gebruik te maken van deze Verkeers-Milieu-Kaarten-regeling De Verkeers-Milieu-Kaarten-regeling op zich beperkt zich tot onderzoek naar alternatieve (milieuvriendelijke) ver- keersstructuren voor het autoverkeer. De regeling, althans zoals die tot nog toe door andere gemeenten is toegepast, voorziet niet in een integrale beoordeling van deze struc turen. Wij hebben er met nadruk voor gekozen om aan de te onder zoeken verkeerstructuren voor het autoverkeer, een integra le beoordeling te koppelen, waarbij aspecten als bereik baarheid, milieu, veiligheid en de vervoersorganisatie afgewogen worden en op basis waarvan een integraal concreet plan gemaakt kan worden. Hierdoor wordt de waarde van ver- keers-milieu-kaarten vele malen groter. Begin 1992 is hiervoor aan het bureau Hofstra Verkeersadvi- seurs opdracht gegeven. Deze opdracht is recentelijk afge rond, en de resultaten van het onderzoek zijn beschreven in een tweetal rapporten, te weten: 1. het ontwerp Verkeers-Milieu-plan (beleidsversie) 2. het ontwerp Verkeers-Milieu-plan (technische versie). Deze liggen, voorzover niet reeds in uw bezit, bij de stukken ter inzage. Het Verkeers-Milieu-plan is inhoudelijk begeleid door een groep waarin naast de gemeente Leeuwarden (afdelingen Economische Zaken, Milieu, Verkeer en Ruimtelijke Ordening) Rijkswaterstaat, Inspectie Volksgezondheid en Milieuhygiëne

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 179