Blad 2
Inhoud: Blz:
1. Inleiding
2. Knelpunten
3Varianten 5
4Keuze van de hoofdvariant
5. Relatie met de notitie "evenwicht door variatie" ...7
6Relatie met het parkeerbeleidsplan 7
7. Geluidsarmasfalt onderhoud en afscherming 8
8Inspraak 9
9. Wijzigingen in het plan
10. Conclusies en verdere aanpakX2
Bin lage
Maatregelen VMP: fasering kostenraming
Blad 3
1Inleiding
Het autoverkeer in Nederland als geheel maar ook in Fries
land neemt toe. In het Tweede Structuurschema Verkeer- en
Vervoer heeft het Rijk een groei van 70% van de automobili
teit voorspeld over de periode 1986 - 2010, tenzij de
overheid drastische maatregelen neemt om het autoverkeer te
beperken. Samenhangend met de groei van het autoverkeer
zullen ook de nadelige gevolgen van het autoverkeer toene
men. Dit geldt met name voor het milieu, de bereikbaarheid
en de leefbaarheid.
Het Ministerie van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en
Milieu (VROM) heeft een algemene bijdrageregeling vastge
steld, waarbinnen gemeenten in staat worden gesteld om
systematisch onderzoek te doen naar de mogelijkheid tot
beperking van luchtverontreiniging en geluidhinder. Deze
regeling wordt de Verkeers-Milieu-Kaarten-regeling' ge
noemd en gaat uit van een bijdrage van VROM in de project
kosten van 75% met een maximum van in totaal f 300.000,=.
In augustus 1991 heeft uw Raad besloten gebruik te maken
van deze Verkeers-Milieu-Kaarten-regeling
De Verkeers-Milieu-Kaarten-regeling op zich beperkt zich
tot onderzoek naar alternatieve (milieuvriendelijke) ver-
keersstructuren voor het autoverkeer. De regeling, althans
zoals die tot nog toe door andere gemeenten is toegepast,
voorziet niet in een integrale beoordeling van deze struc
turen.
Wij hebben er met nadruk voor gekozen om aan de te onder
zoeken verkeerstructuren voor het autoverkeer, een integra
le beoordeling te koppelen, waarbij aspecten als bereik
baarheid, milieu, veiligheid en de vervoersorganisatie
afgewogen worden en op basis waarvan een integraal concreet
plan gemaakt kan worden. Hierdoor wordt de waarde van ver-
keers-milieu-kaarten vele malen groter.
Begin 1992 is hiervoor aan het bureau Hofstra Verkeersadvi-
seurs opdracht gegeven. Deze opdracht is recentelijk afge
rond, en de resultaten van het onderzoek zijn beschreven in
een tweetal rapporten, te weten:
1. het ontwerp Verkeers-Milieu-plan (beleidsversie)
2. het ontwerp Verkeers-Milieu-plan (technische versie).
Deze liggen, voorzover niet reeds in uw bezit, bij de
stukken ter inzage.
Het Verkeers-Milieu-plan is inhoudelijk begeleid door een
groep waarin naast de gemeente Leeuwarden (afdelingen
Economische Zaken, Milieu, Verkeer en Ruimtelijke Ordening)
Rijkswaterstaat, Inspectie Volksgezondheid en Milieuhygiëne