Blad 4 en de provincie Friesland (afdelingen Milieu en Verkeer) vertegenwoordigd waren. Er is een evaluatiemodel ontwikkeld, op basis waarvan gesimuleerd kan worden hoe de verkeersstromen zich zullen gaan ontwikkelen bij wijzigingen in de verkeersstructuur en aan de hand waarvan de consequenties voor milieu, be reikbaarheid en leefbaarheid onderzocht kunnen worden. Met behulp hiervan is een groot aantal uiteenlopende varianten voor de verkeersstructuur onderzocht. Op basis daarvan is een voorkeursvariant voor de toekomstige structuur voor het autoverkeer in Leeuwarden ontwikkeld. 2Knelpunten Op basis van het ontwikkelde evaluatiemodel zijn de belang rijkste knelpunten geïnventariseerd. Deze zijn als volgt aan te geven: De binnenstad van Leeuwarden wordt gekenmerkt door een zeer goede toegankelijkheid voor het autoverkeer. Het is hier door aantrekkelijk om met de auto naar de binnenstad te komen. Daarnaast heeft de binnenstad ook een aantal aan trekkelijke routes voor het ten opzichte van de binnenstad doorgaande verkeer. Het betreft hier vooral de routes via het Ruiterskwartierde Groeneweg en de Nieuweweg. Door de aantrekkingskracht van de binnenstad op gemotori seerd verkeer worden ook de radialen naar de binnenstad te zwaar belast. Het voornaamste probleem hierbij is dat dit verkeer niet gebundeld wordt op de radialen die hier het meest geschikt voor zijn. Wijken als Oud-West, Oud-Oost en Huizum met voornamelijk een woonfunctie worden te zwaar belast met ten opzichte van de wijk doorgaand verkeer. Door vooral de zeer grote verkeersdruk scoort de rondweg slecht op de aspecten verkeerstructuurmilieu, bereikbaar heid en verkeersveiligheid. Dit geldt met name voor het westelijke deel van de rondweg. Het evaluatie-instrument is toegepast op de situatie in het prognosejaar 2002 bij ongewijzigd beleid. In het kort de 2002-0 situatie genoemd. Hierbij is uitgegaan van het huidige wegennet met daarbij de "harde plannen" en van toename van de mobiliteit volgens het "spookbeeld"-scenario volgens het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer. Zonder maatregelen te nemen zal de mobiliteit in de komende tien jaar nog met 30% toenemen. Naast de negatieve effecten voor de verkeersveiligheid, het milieu en de leefbaarheid zal door de sterk toenemende verkeersdruk, de bereikbaar Blad 5 heid van de stad sterk afnemen. Met name de binnenstad wordt moeilijk bereikbaar, hetgeen een ongunstige invloed zal hebben op de economische ontwikkeling van Leeuwarden. 3Varianten Voor de toekomstige situatie zijn vervolgens drie hoofdva rianten gedefinieerd, te weten: variant 2002-1; mobiliteitsbeperking De variant 2002-1 is gelijk aan de variant 2002-0 voor wat betreft de verkeersinfrastructuur. De mobiliteitsverwach tingen zijn echter aangepast conform het beleid zoals dat in het RAAMPLAN van de Vervoerregio Friesland is geformu leerd. variant 2002-2; mobiliteitsbeperking (beperkte) binnen ring. In deze variant wordt het mobiliteitsbeperkende beleid aangevuld met maatregelen in de verkeersinfrastructuur voor het autoverkeer in de stad Leeuwarden. Gestreefd wordt naar een verbetering van de situatie in met name de binnenstad door het ten opzichte van de binnenstad doorgaande verkeer te weren. Hiertoe worden de belangrijkste doorgaande routes door de binnenstad afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Als alternatief voor deze routes wordt een soort van bin nenring om de binnenstad aangeboden. variant 2002-3; mobiliteitsbeperking bundeling rondweg. In de variant 2002-3 wordt eveneens uitgegaan van een mobiliteitsbeperkend beleid conform variant 2002-1. Qua verkeersinfrastructuur voor het autoverkeer worden evenwel meer ingrijpende maatregelen verondersteld. Nagegestreefd wordt een situatie waarbij het gebied binnen de rondwegen van Leeuwarden gevrijwaard wordt van doorgaande autover keersstromen. De stad wordt ontsloten via de rondwegen inclusief de oost- en de zuidtangent, met behulp van in- steekwegen. Tevens zullen diverse routes in en rondom de binnenstad worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Op 7 oktober 1992 zijn deze uit te werken varianten samen met het interim-rapport "Verkeers-Milieu-plan" gepresen teerd in een gezamenlijke vergadering van de Commissie voor Stadsontwikkeling en de Commissie voor Milieu en Stadsbe heer 4Keuze van de hoofdvariant In alle drie genoemde varianten is een mobiliteitsbeperkend beleid verondersteld conform de plannen van de Vervoerregio

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 180