Blad 6 Friesland. Dit beleid heeft een gunstige invloed op de situatie in Leeuwarden. Immers de omvang van het autover keer wordt door deze maatregelen beperkt, hetgeen een gunstige invloed op alle aspecten heeft. Een mobiliteitsbeperkend beleid in combinatie met het handhaven van de huidige verkeersstructuur (2002-1) is evenwel geen afdoende oplossing. In deze variant treedt enige verbetering op ten opzichte van de situatie bij ongewijzigd beleid, maar ten opzichte van 1992 verslechtert de situatie nog steeds. De in 1992 gesignaleerde knelpunten blijven in nog grotere mate bestaan. De varianten 2002-2 en 2002-3 kennen een alternatieve structuur voor het autoverkeer en zijn beiden gericht op bundeling van het autoverkeer. Beide varianten geven in vergelijking met 2002-1 positieve ontwikkelingen te zien. Zo nemen in beide varianten de aantallen autoritten af, de verkeersstructuur wordt duidelijker en er wordt een betere afstemming van functie en inrichting op het gebruik van het wegennet gerealiseerd. Ook is er sprake van een verbetering van verkeersafwikkeling en een beperking van de geluidshin der Negatieve aspecten van beide varianten zijn het toenemen van de aantallen omrijbewegingen (verlenging autoritten) en een verslechtering van de knelpunten op met name de rond weg Toch verschillen de varianten 2002-2 en 2002-3 ook sterk van elkaar. Het zijn met name deze verschillen die de balans ten gunste van variant 2002-2 laten doorslaan. De doorslaggevende verschillen zijn: de belasting van de rondweg groeit in variant 2002-3 zodanig sterk dat er op grote schaal ingrijpende maat regelen zouden moeten worden genomen om de verkeers stromen aldaar te kunnen afwikkelen; de bereikbaarheid van de binnenstad en de gebieden rondom de binnenstad komt onder druk te staan in vari ant 2002-3. Enerzijds neemt het oponthoud op wegen binnen de rondweg sterk af door de afnemende verkeers druk op dat deel van het wegennet. Anderzijds zijn diverse afsluitingen voor gemotoriseerd verkeer oorzaak voor omrijbewegingen en een beperktere toegankelijk heid. In de variant 2002-2 wordt de bereikbaarheid voor autoverkeer wel gewaarborgd; in variant 2002-3 blijken er op diverse plaatsen in het wegennet sluiproutes (door woonwijken) te ontstaan. Blad 7 Genoemd kunnen worden de Hobbemastraat en de Goudenre genstraat Alles overziende is gekozen voor het verder uitwerken van de hoofdvariant 2002-2. Na de keuze voor variant 2002-2 als uit te werken variant, is deze variant met aanpassingen gericht op de verkeersstructuur geoptimaliseerd (de voor keursvariant) In het Verkeers-Milieu-plan zijn die maatre gelen als principe-oplossingen beschreven. In het plan is niet gedetailleerd uitgewerkt hoe deze maatregelen uitge voerd moeten worden. 5. Relatie met de notitie "evenwicht door variatie" In de notitie "evenwicht door variatie" is een toekomst visie voor de stad Leeuwarden beschreven. Onderstaand wordt kort ingegaan op de relatie van het Verkeers-Milieu-plan met in de notitie "evenwicht door variatie" beschreven aandachtsvelden en doelstellingen. binnenstad; Uitvoering van het Verkeers-Milieu-plan draagt bij aan het herstel van het evenwicht, met name in de binnenstad. Door het autoluw maken van een aantal win kelstraten zal de attractiewaarde van de binnenstad verbe terd worden en zal de binnenstad als uitgaanscentrum, winkelcentrum en verblijfsgebied aantrekkelijker worden. Het weren van het doorgaande verkeer uit de binnenstad kan gezien worden als een stap in de richting van een autoluwe binnenstad, zoals in de visie wordt beschreven. werkgelegenheid Een goede bereikbaarheid schept de voorwaarden voor het handhaven van de bestaande werkgelegenheid en het aantrek ken van nieuwe bedrijven. Door de verwachte groei van de automobiliteit zal de bereikbaarheid van de stad en met name van de binnenstad ernstig in gedrang komen. Door het nemen van maatregelen zoals beschreven in het Verkeers- Milieu-plan zal de stad, en met name de binnenstad worden ontlast, waardoor een goede bereikbaarheid gegarandeerd blijft. Eén en ander zal een gunstig effect hebben op de economische ontwikkeling en de werkgelegenheid in Leeuwar den 6Relatie met het parkeerbeleidsplan Door middel van parkeerbeleid kan het verkeers- en ver voersbeleid gestuurd worden. Waar nodig zijn in het Ver keers-Milieu-plan raakvlakken met het parkeerbeleid aange geven. Binnen het kader van het Verkeers-Milieu-plan is

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 181