Blad 6
Friesland. Dit beleid heeft een gunstige invloed op de
situatie in Leeuwarden. Immers de omvang van het autover
keer wordt door deze maatregelen beperkt, hetgeen een
gunstige invloed op alle aspecten heeft.
Een mobiliteitsbeperkend beleid in combinatie met het
handhaven van de huidige verkeersstructuur (2002-1) is
evenwel geen afdoende oplossing. In deze variant treedt
enige verbetering op ten opzichte van de situatie bij
ongewijzigd beleid, maar ten opzichte van 1992 verslechtert
de situatie nog steeds. De in 1992 gesignaleerde knelpunten
blijven in nog grotere mate bestaan.
De varianten 2002-2 en 2002-3 kennen een alternatieve
structuur voor het autoverkeer en zijn beiden gericht op
bundeling van het autoverkeer. Beide varianten geven in
vergelijking met 2002-1 positieve ontwikkelingen te zien.
Zo nemen in beide varianten de aantallen autoritten af, de
verkeersstructuur wordt duidelijker en er wordt een betere
afstemming van functie en inrichting op het gebruik van het
wegennet gerealiseerd. Ook is er sprake van een verbetering
van verkeersafwikkeling en een beperking van de geluidshin
der
Negatieve aspecten van beide varianten zijn het toenemen
van de aantallen omrijbewegingen (verlenging autoritten) en
een verslechtering van de knelpunten op met name de rond
weg
Toch verschillen de varianten 2002-2 en 2002-3 ook sterk
van elkaar. Het zijn met name deze verschillen die de
balans ten gunste van variant 2002-2 laten doorslaan. De
doorslaggevende verschillen zijn:
de belasting van de rondweg groeit in variant 2002-3
zodanig sterk dat er op grote schaal ingrijpende maat
regelen zouden moeten worden genomen om de verkeers
stromen aldaar te kunnen afwikkelen;
de bereikbaarheid van de binnenstad en de gebieden
rondom de binnenstad komt onder druk te staan in vari
ant 2002-3. Enerzijds neemt het oponthoud op wegen
binnen de rondweg sterk af door de afnemende verkeers
druk op dat deel van het wegennet. Anderzijds zijn
diverse afsluitingen voor gemotoriseerd verkeer oorzaak
voor omrijbewegingen en een beperktere toegankelijk
heid. In de variant 2002-2 wordt de bereikbaarheid voor
autoverkeer wel gewaarborgd;
in variant 2002-3 blijken er op diverse plaatsen in het
wegennet sluiproutes (door woonwijken) te ontstaan.
Blad 7
Genoemd kunnen worden de Hobbemastraat en de Goudenre
genstraat
Alles overziende is gekozen voor het verder uitwerken van
de hoofdvariant 2002-2. Na de keuze voor variant 2002-2 als
uit te werken variant, is deze variant met aanpassingen
gericht op de verkeersstructuur geoptimaliseerd (de voor
keursvariant) In het Verkeers-Milieu-plan zijn die maatre
gelen als principe-oplossingen beschreven. In het plan is
niet gedetailleerd uitgewerkt hoe deze maatregelen uitge
voerd moeten worden.
5. Relatie met de notitie "evenwicht door variatie"
In de notitie "evenwicht door variatie" is een toekomst
visie voor de stad Leeuwarden beschreven. Onderstaand wordt
kort ingegaan op de relatie van het Verkeers-Milieu-plan
met in de notitie "evenwicht door variatie" beschreven
aandachtsvelden en doelstellingen.
binnenstad;
Uitvoering van het Verkeers-Milieu-plan
draagt bij aan het herstel van het evenwicht, met name in
de binnenstad. Door het autoluw maken van een aantal win
kelstraten zal de attractiewaarde van de binnenstad verbe
terd worden en zal de binnenstad als uitgaanscentrum,
winkelcentrum en verblijfsgebied aantrekkelijker worden.
Het weren van het doorgaande verkeer uit de binnenstad kan
gezien worden als een stap in de richting van een autoluwe
binnenstad, zoals in de visie wordt beschreven.
werkgelegenheid
Een goede bereikbaarheid schept de voorwaarden voor het
handhaven van de bestaande werkgelegenheid en het aantrek
ken van nieuwe bedrijven. Door de verwachte groei van de
automobiliteit zal de bereikbaarheid van de stad en met
name van de binnenstad ernstig in gedrang komen. Door het
nemen van maatregelen zoals beschreven in het Verkeers-
Milieu-plan zal de stad, en met name de binnenstad worden
ontlast, waardoor een goede bereikbaarheid gegarandeerd
blijft. Eén en ander zal een gunstig effect hebben op de
economische ontwikkeling en de werkgelegenheid in Leeuwar
den
6Relatie met het parkeerbeleidsplan
Door middel van parkeerbeleid kan het verkeers- en ver
voersbeleid gestuurd worden. Waar nodig zijn in het Ver
keers-Milieu-plan raakvlakken met het parkeerbeleid aange
geven. Binnen het kader van het Verkeers-Milieu-plan is