Blad 8 echter niet ingegaan op de mogelijkheden om door middel van parkeerbeleid de automobiliteit te beïnvloeden. Hiervoor wordt verwezen naar het parkeerbeleidsplan Door het autoluw maken van winkelstraten zullen ten gevolge van het Verkeers-Milieu-plan 86 parkeerplaatsen verdwijnen. Hier staat tegenover dat, doordat de maatregelen uit het Verkeers-Milieu-plan leiden tot een vermindering van de groei van het autogebruik, de groei in de behoefte aan parkeerplaatsen jaarlijks met 10 plaatsen (dus na 10 jaar met 100 plaatsen) afgeremd kan worden. Een nadere analyse van het parkeren en een voorstel voor het te voeren par keerbeleid en de financiële consequenties van het VMP met betrekking tot het parkeren zijn beschreven in het parkeer beleidsplan Om het aantal omrijbewegingen voor het zoeken naar parkeer plaatsen zo veel mogelijk te vermijden is in het Verkeers- Milieu-plan aangegeven dat het gewenst dat er een parkeer- verwijssysteem komt. In het parkeerbeleidsplan is dit verder uitgewerkt. 7. Geluidsarm asfalt, onderhoud en afscherming Op basis van de voorkeursstructuur van het Verkeers-Milieu- plan zijn extra maatregelen voorgesteld om de geluidshinder te beperken (de milieuvariant)Het gaat hier om het toe passen van geluidsarmere wegdekverharding en om het reali seren van afscherming. Door op de rondweg en enkele andere wegen asfalt te vervangen door geluidsarm-asfaltdan wel klinkerbestrating te vervangen door asfalt kan het aantal mensen dat geluidshinder ondervindt ten gevolge van het wegverkeer nog aanzienlijk verder worden teruggebracht. In de milieunota van de gemeente Leeuwarden is aangegeven dat wegverkeerslawaailandelijk gezien, bij 20% van de bevolking ernstige geluidshinder veroorzaakt. In het milieu-uitvoeringsprogramma is het toepassen van "geluidsarme" wegdekverhardingen aangewezen als één van de maatregelen om geluidshinder te beperken. Bij "geluidsarme" wegdekken wordt meestal gedacht aan weg dekken van Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB)Met name op rijkswegen worden hiermee goede resultaten bereikt. Binnen de bebouwde kom blijkt dit echter een veel slechter resul taat op te leveren. Speciaal voor toepassing binnen de bebouwde kom is een aangepast ZOAB produkt ontwikkeld dat ook binnen de bebouw de kom goede resultaten oplevert. Blad 9 Naast een ZOAB toplaag zijn er toplagen van Steenmastiekas- falt (SMA)Deze toplagen hebben eveneens een geluidsredu- cerend effect. Wanneer beide produkten met elkaar worden vergeleken dan blijkt dat de SMA toplaag het hoogste netto (milieu) rende ment heeft. Eén en ander is uitvoerig toegelicht in de notitie "Geluid dempend asfalt binnen de bebouwde kom"Deze is aan de orde gesteld en aanvaard in de vergadering van de Raadsadvies- commissie voor Milieu en Stadsbeheer d.d. 20 juli 1994. Een ander punt van aandacht is in hoeverre het toenemende autoverkeer en het Verkeers-Milieu-plan consequenties hebben voor onderhoud van de wegen. Door een concentratie van verkeer op de binnenring rond de binnenstad zal er een extra belasting worden veroorzaakt op de constructie van de wegen die deze binnenring vormen. Er zal met de consequen ties hiervan rekening gehouden moeten worden, aangezien de Dienst Stadsbeheer hierdoor wellicht voor grotere onder houdskosten kan komen te staan. Hiertegenover staat dat op de overige straten in de binnenstad minder verkeer zal voorkomen en daardoor wellicht een vermindering van de onderhoudskosten verwacht mag worden. Ook door middel van afscherming kan de geluidsbelasting van woningen verder beperkt worden. Mogelijk kunnen de aanleg- kosten van een geluidswal aanzienlijk beperkt worden door hiervoor lichtvervuilde stedelijke grond te gebruiken die vrijkomt bij andere werken in de stad. In de toekomst komt afscherming langs de Aldlansdyk wellicht in aanmerking voor rijkssubsidie In het kader van de jaarlijkse milieu-uitvoeringsprogram- ma's zal worden nagegaan, of er dekking kan worden gevonden voor de meerkosten die verbonden zijn aan geluidreducerende verharding en voor afschermende maatregelen. 8Inspraak Op 8 februari j.l. zijn het Verkeers-Milieu-plan en het Parkeerbeleidsplan onder de titel: "Verkeers-Milieu-plan: Bereikbaarheid Parkeren" gepresenteerd in de Commissie voor Stadsontwikkeling. Gelet op het belang van de plannen is vervolgens een uitgebreide inspraakprocedure doorlopen. De ontwerp-plannen hebben vanaf 10 maart tot 10 april j.l. ter inzage gelegen. In de periode van ter inzage ligging heeft de gemeente drie inspraak-/informatieavonden georganiseerd, gericht op:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 182