Blad 8
echter niet ingegaan op de mogelijkheden om door middel van
parkeerbeleid de automobiliteit te beïnvloeden. Hiervoor
wordt verwezen naar het parkeerbeleidsplan
Door het autoluw maken van winkelstraten zullen ten gevolge
van het Verkeers-Milieu-plan 86 parkeerplaatsen verdwijnen.
Hier staat tegenover dat, doordat de maatregelen uit het
Verkeers-Milieu-plan leiden tot een vermindering van de
groei van het autogebruik, de groei in de behoefte aan
parkeerplaatsen jaarlijks met 10 plaatsen (dus na 10 jaar
met 100 plaatsen) afgeremd kan worden. Een nadere analyse
van het parkeren en een voorstel voor het te voeren par
keerbeleid en de financiële consequenties van het VMP met
betrekking tot het parkeren zijn beschreven in het parkeer
beleidsplan
Om het aantal omrijbewegingen voor het zoeken naar parkeer
plaatsen zo veel mogelijk te vermijden is in het Verkeers-
Milieu-plan aangegeven dat het gewenst dat er een parkeer-
verwijssysteem komt. In het parkeerbeleidsplan is dit
verder uitgewerkt.
7. Geluidsarm asfalt, onderhoud en afscherming
Op basis van de voorkeursstructuur van het Verkeers-Milieu-
plan zijn extra maatregelen voorgesteld om de geluidshinder
te beperken (de milieuvariant)Het gaat hier om het toe
passen van geluidsarmere wegdekverharding en om het reali
seren van afscherming. Door op de rondweg en enkele andere
wegen asfalt te vervangen door geluidsarm-asfaltdan wel
klinkerbestrating te vervangen door asfalt kan het aantal
mensen dat geluidshinder ondervindt ten gevolge van het
wegverkeer nog aanzienlijk verder worden teruggebracht.
In de milieunota van de gemeente Leeuwarden is aangegeven
dat wegverkeerslawaailandelijk gezien, bij 20% van de
bevolking ernstige geluidshinder veroorzaakt.
In het milieu-uitvoeringsprogramma is het toepassen van
"geluidsarme" wegdekverhardingen aangewezen als één van de
maatregelen om geluidshinder te beperken.
Bij "geluidsarme" wegdekken wordt meestal gedacht aan weg
dekken van Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB)Met name op
rijkswegen worden hiermee goede resultaten bereikt. Binnen
de bebouwde kom blijkt dit echter een veel slechter resul
taat op te leveren.
Speciaal voor toepassing binnen de bebouwde kom is een
aangepast ZOAB produkt ontwikkeld dat ook binnen de bebouw
de kom goede resultaten oplevert.
Blad 9
Naast een ZOAB toplaag zijn er toplagen van Steenmastiekas-
falt (SMA)Deze toplagen hebben eveneens een geluidsredu-
cerend effect.
Wanneer beide produkten met elkaar worden vergeleken dan
blijkt dat de SMA toplaag het hoogste netto (milieu) rende
ment heeft.
Eén en ander is uitvoerig toegelicht in de notitie "Geluid
dempend asfalt binnen de bebouwde kom"Deze is aan de orde
gesteld en aanvaard in de vergadering van de Raadsadvies-
commissie voor Milieu en Stadsbeheer d.d. 20 juli 1994.
Een ander punt van aandacht is in hoeverre het toenemende
autoverkeer en het Verkeers-Milieu-plan consequenties
hebben voor onderhoud van de wegen. Door een concentratie
van verkeer op de binnenring rond de binnenstad zal er een
extra belasting worden veroorzaakt op de constructie van de
wegen die deze binnenring vormen. Er zal met de consequen
ties hiervan rekening gehouden moeten worden, aangezien de
Dienst Stadsbeheer hierdoor wellicht voor grotere onder
houdskosten kan komen te staan. Hiertegenover staat dat op
de overige straten in de binnenstad minder verkeer zal
voorkomen en daardoor wellicht een vermindering van de
onderhoudskosten verwacht mag worden.
Ook door middel van afscherming kan de geluidsbelasting van
woningen verder beperkt worden. Mogelijk kunnen de aanleg-
kosten van een geluidswal aanzienlijk beperkt worden door
hiervoor lichtvervuilde stedelijke grond te gebruiken die
vrijkomt bij andere werken in de stad. In de toekomst komt
afscherming langs de Aldlansdyk wellicht in aanmerking voor
rijkssubsidie
In het kader van de jaarlijkse milieu-uitvoeringsprogram-
ma's zal worden nagegaan, of er dekking kan worden gevonden
voor de meerkosten die verbonden zijn aan geluidreducerende
verharding en voor afschermende maatregelen.
8Inspraak
Op 8 februari j.l. zijn het Verkeers-Milieu-plan en het
Parkeerbeleidsplan onder de titel: "Verkeers-Milieu-plan:
Bereikbaarheid Parkeren" gepresenteerd in de Commissie
voor Stadsontwikkeling. Gelet op het belang van de plannen
is vervolgens een uitgebreide inspraakprocedure doorlopen.
De ontwerp-plannen hebben vanaf 10 maart tot 10 april j.l.
ter inzage gelegen.
In de periode van ter inzage ligging heeft de gemeente drie
inspraak-/informatieavonden georganiseerd, gericht op: