Blad 10
1middenstanders
2bewoners binnenstad
3. milieu-organisaties en andere belangstellenden.
Verder is de gemeente te gast geweest bij een openbare
bijeenkomst georganiseerd door de Leeuwarder Ondernemers
Vereniging
Naar aanleiding van het ontwerp-plan zijn 24 schriftelijke
reacties binnengekomen. In de daarna opgestelde Reactienota
is hier uitgebreid op in gegaan. Een aantal belangrijke
reacties zijn hieronder samengevat.
De uitgangspunten van de plannen - namelijk het voorkomen
van knelpunten op het gebied van milieu en leefbaarheid en
het bereikbaar houden van de stad - worden in het algemeen
onderschreven. Evenals de stapsgewijze aanpak, met dien
verstande dat er zowel om een meer geleidelijke uitvoering
als om een snellere aanpak van de problemen gevraagd wordt.
Ondernemers in de binnenstad zijn blij met uitbreiding van
de parkeercapaciteitmilieugroeperingen zijn juist tegen
het realiseren van nieuwe parkeervoorzieningen. Van de kant
van de middenstanders wordt benadrukt dat er eerst voldoen
de parkeervoorzieningen moeten komen, alvorens verkeerscir-
culerende maatregelen genomen worden.
Van verschillende kanten wordt gesteld dat de uitwerking
van de plannen teveel gericht is op het autoverkeer. Be
treurd wordt dat het plan geen specifiek maatregelenpakket
(met financiële onderbouwing) bevat ter verbetering van
fietsverkeer en openbaar vervoer. Ook wordt betreurd dat
ondanks de plannen de taakstelling van het Klimaatverbond
op korte termijn niet gehaald wordt.
De voorgestelde structuur voor het autoverkeer, met name
die van de binnenstad, wordt door de ondernemers niet
onderschreven
De organisaties LOV en KNOV stellen voor de binnenstad een
alternatieve structuur voor, met als meest in het oog
springende verschillen:
éénrichtingsverkeer op het Ruiterskwartier en de Vrou-
wenpoortsbrug in plaats van een autoluw Ruiterskwarier
geen éénrichtingsverkeer op Nieuweweg en Westersingel;
Voorstreek 'open houden' en in plaats daarvan het afslui
ten van het stukje Tuinen westzijde.
Blad 11
Er wordt voor gepleit om het autovrijmaken van straten te
combineren met herinrichting van die straten. Diverse
ondernemingen (vooral langs Ruiterskwartier/Westerplantage)
vrezen omzetverlies ten gevolge van de voorgestelde ver-
keerscirculatie
Bedrijven op en rond Leeuwarden-west zetten vraagtekens bij
het afsluiten van de Lorentzkade. Door ondernemers uit de
Leeuwerikstraat wordt nee gezegd tegen het verder beperken
van doorgaand autoverkeer.
Naast de inspraakavonden die zijn gehouden voor alle be
langhebbenden, is met verschillende instanties die op een
"bijzondere" manier van de weg gebruik maken overleg over
het Verkeers-Milieu-plan gevoerd. Deze instanties zijn:
FRAM, Dienst Stadsbeheer (Weg- en Waterbouw)politie,
brandweer, ambulancevervoerders en de Leeuwarder huisart
senvereniging
De bereikbaarheid is voor alle instanties een aspect waar
over men zich zorgen maakt: de Dienst Stadsbeheer in ver
band met uitwijkmogelijkheden voor het verkeer bij werk
zaamheden aan de weg, de hulpverlenende instanties in
verband met een zo snel mogelijke route naar een patiënt of
calamiteit. Dit kan betekenen dat er verschillende uitruk-
posten in de stad moeten worden gecreëerd.
N.B. Hierbij moet worden bedacht, dat de situatie in het
jaar 2002 bij ongewijzigd beleid het referentiekader is en
niet de situatie anno 1992.
De politie maakt bezwaar tegen de invulling van een autoluw
gebied. Deze instantie is van oordeel, dat de verkeersre
gels beter zullen worden nageleefd, indien er een totaal
inrijverbod komt, gecombineerd met een tijdvenster voor
bevoorradend vrachtverkeer. Met andere woorden instellen
van een autovrij gebied, zodat een inrichting mogelijk is
die meer duidelijk maakt dat er een inrijverbod geldt. De
politie ziet het scheppen van een autoluw gebied als hinken
op twee gedachten, namelijk: een verbod voor personenau
to's, maar inrijden is wèl toegestaan voor houders van een
invaliden-parkeerkaart en bewoners.
Ondanks deze kritische kanttekeningen blijven wij kiezen
voor het al jaren gevoerde beleid, namelijk voldoende
inrij- en parkeermogelijkheden voor bewoners en houders van
een invaliden-parkeerkaart.
Tenslotte wensen alle instanties zeer nadrukkelijk betrok
ken te worden bij de vormgeving van de voorgestelde maatre
gelen