Blad 10 1middenstanders 2bewoners binnenstad 3. milieu-organisaties en andere belangstellenden. Verder is de gemeente te gast geweest bij een openbare bijeenkomst georganiseerd door de Leeuwarder Ondernemers Vereniging Naar aanleiding van het ontwerp-plan zijn 24 schriftelijke reacties binnengekomen. In de daarna opgestelde Reactienota is hier uitgebreid op in gegaan. Een aantal belangrijke reacties zijn hieronder samengevat. De uitgangspunten van de plannen - namelijk het voorkomen van knelpunten op het gebied van milieu en leefbaarheid en het bereikbaar houden van de stad - worden in het algemeen onderschreven. Evenals de stapsgewijze aanpak, met dien verstande dat er zowel om een meer geleidelijke uitvoering als om een snellere aanpak van de problemen gevraagd wordt. Ondernemers in de binnenstad zijn blij met uitbreiding van de parkeercapaciteitmilieugroeperingen zijn juist tegen het realiseren van nieuwe parkeervoorzieningen. Van de kant van de middenstanders wordt benadrukt dat er eerst voldoen de parkeervoorzieningen moeten komen, alvorens verkeerscir- culerende maatregelen genomen worden. Van verschillende kanten wordt gesteld dat de uitwerking van de plannen teveel gericht is op het autoverkeer. Be treurd wordt dat het plan geen specifiek maatregelenpakket (met financiële onderbouwing) bevat ter verbetering van fietsverkeer en openbaar vervoer. Ook wordt betreurd dat ondanks de plannen de taakstelling van het Klimaatverbond op korte termijn niet gehaald wordt. De voorgestelde structuur voor het autoverkeer, met name die van de binnenstad, wordt door de ondernemers niet onderschreven De organisaties LOV en KNOV stellen voor de binnenstad een alternatieve structuur voor, met als meest in het oog springende verschillen: éénrichtingsverkeer op het Ruiterskwartier en de Vrou- wenpoortsbrug in plaats van een autoluw Ruiterskwarier geen éénrichtingsverkeer op Nieuweweg en Westersingel; Voorstreek 'open houden' en in plaats daarvan het afslui ten van het stukje Tuinen westzijde. Blad 11 Er wordt voor gepleit om het autovrijmaken van straten te combineren met herinrichting van die straten. Diverse ondernemingen (vooral langs Ruiterskwartier/Westerplantage) vrezen omzetverlies ten gevolge van de voorgestelde ver- keerscirculatie Bedrijven op en rond Leeuwarden-west zetten vraagtekens bij het afsluiten van de Lorentzkade. Door ondernemers uit de Leeuwerikstraat wordt nee gezegd tegen het verder beperken van doorgaand autoverkeer. Naast de inspraakavonden die zijn gehouden voor alle be langhebbenden, is met verschillende instanties die op een "bijzondere" manier van de weg gebruik maken overleg over het Verkeers-Milieu-plan gevoerd. Deze instanties zijn: FRAM, Dienst Stadsbeheer (Weg- en Waterbouw)politie, brandweer, ambulancevervoerders en de Leeuwarder huisart senvereniging De bereikbaarheid is voor alle instanties een aspect waar over men zich zorgen maakt: de Dienst Stadsbeheer in ver band met uitwijkmogelijkheden voor het verkeer bij werk zaamheden aan de weg, de hulpverlenende instanties in verband met een zo snel mogelijke route naar een patiënt of calamiteit. Dit kan betekenen dat er verschillende uitruk- posten in de stad moeten worden gecreëerd. N.B. Hierbij moet worden bedacht, dat de situatie in het jaar 2002 bij ongewijzigd beleid het referentiekader is en niet de situatie anno 1992. De politie maakt bezwaar tegen de invulling van een autoluw gebied. Deze instantie is van oordeel, dat de verkeersre gels beter zullen worden nageleefd, indien er een totaal inrijverbod komt, gecombineerd met een tijdvenster voor bevoorradend vrachtverkeer. Met andere woorden instellen van een autovrij gebied, zodat een inrichting mogelijk is die meer duidelijk maakt dat er een inrijverbod geldt. De politie ziet het scheppen van een autoluw gebied als hinken op twee gedachten, namelijk: een verbod voor personenau to's, maar inrijden is wèl toegestaan voor houders van een invaliden-parkeerkaart en bewoners. Ondanks deze kritische kanttekeningen blijven wij kiezen voor het al jaren gevoerde beleid, namelijk voldoende inrij- en parkeermogelijkheden voor bewoners en houders van een invaliden-parkeerkaart. Tenslotte wensen alle instanties zeer nadrukkelijk betrok ken te worden bij de vormgeving van de voorgestelde maatre gelen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 183