Blad 12
9. Wijzigingen in het plan
Naar aanleiding van de reacties is het plan opnieuw beoor
deeld en waar nodig ook doorgerekend. Op diverse onderdelen
is het gewijzigd. Als belangrijkste aanpassingen worden
genoemd
Het open houden van de Voorstreek en het afsluiten van het
stukje Tuinen westzijde. De gedane suggestie is derhalve
overgenomen
Met de uitvoering van de maatregelen is zodanig geschoven
dat, met betrekking tot de noord-westkant van de stad,
tegemoet wordt gekomen aan de wens om eerst parkeerplaatsen
met name op het Oldehoofsterkerkhof te realiseren, alvorens
parkeerplaatsen op het Groot Schavernek, de Nieuwestad en
de Wirdumerdijk (totaal 56 parkeerplaatsen) worden opgehe
ven
Ons uitgangspunt is en blijft, dat er geen doorgaande route
ontstaat via het RuiterskwartierEr bestaat evenwel, dit
naar aanleiding van de op 13 september 1994 gehouden verga
dering van een drietal Raadsadviescommissiesgeen bezwaar
tegen een verbindingsroute naar het parkeerterrein Olde
hoof sterkerkhof Een en ander zal nader uitgewerkt moeten
worden. In het betreffende voorstel zal ook afgewogen
moeten worden welke straten/straatgedeelten aan de westzij
de van de binnenstad in meer of mindere mate voor het
verkeer toegankelijk moeten worden gemaakt, waarbij bij
voorbeeld gedacht kan worden aan het Ruiterskwartier en het
westelijk deel van de Nieuwestad. Tevens zal op een adequa
te manier moeten worden voorzien in een goede bereikbaar
heid van de Harmonie. Hierdoor zal wellicht mede tegemoet
kunnen worden gekomen aan bezwaren van ondernemingen aan de
westzijde van de binnenstad.
Voorstellen ter beperking van het doorgaande verkeer op de
Schrans zullen in nauw overleg met de belanghebbenden tot
stand worden gebracht. De formulering ten aanzien van de
voorgestelde maatregel ter hoogte van de Lorentzkade kan
als volgt worden genuanceerd. Gestreefd moet worden naar
het voorkomen van doorgaand autoverkeer over de Lorentzka
de. In plaats van een fysieke afsluiting kan deze doelstel
ling ook gerealiseerd worden door een combinatie van ver-
keersremmende maatregelen op de Middelzeelaan en de
Nijlansdyk mèt een inrijverbod voor vrachtverkeer op de
Lorentzkade. Door de indirecte aantakking die de Leeuwerik
straat en de Bildtsestraat op het Europaplein krijgen zal
sluipverkeer over deze route naar verwachting gebruik gaan
maken van de rondweg.
Blad 13
Extra maatregelen voor de Leeuwerikstraat zijn (vooralsnog)
niet noodzakelijk.
In bijlage 1 worden de bedoelde maatregelen beschreven en
wordt tevens aangegeven in welke gevallen er mogelijkheden
zijn voor het "meeliften" met andere plannen. Ook wordt een
raming van de kosten voor de eerste twee fasen gegeven. De
kosten voor herinrichting van de verschillende straten en
kruispunten worden voor de eerste twee fasen in totaal
begroot op circa 1,4 miljoen gulden.
10. Conclusies en verdere aanpak
De (aangepaste) voorkeursvariant voor de verkeersstructuur
wordt gekenmerkt door een beperkt aantal maatregelen in de
infrastructuur, die echter relatief veel effect sorteren.
Het plan is gericht op het bundelen van het gemotoriseerde
verkeer op wegen die daar het meest geschikt voor zijn en
voorziet in verschuiving van het autoverkeer van de binnen
stad en van kwetsbare woonwijken rondom de binnenstad naar
een binnenring rondom de binnenstad en een beperkt aantal
radiale routes
Uitgaande van de voorkeursvariant van het Verkeers-Milieu
plan en van de Vervoerregio Friesland, kan de stijging van
het autoverkeer beperkt blijven tot 12%. Hierdoor blijft
met name de bereikbaarheid van de stad en de binnenstad
beter gegarandeerd.
De concurrentiepositie van het openbaar vervoer en het
fietsverkeer wordt versterkt. Dit geldt met name voor de
relaties van en naar de binnenstad van Leeuwarden. Verder
blijkt dat het aantal interne verplaatsingen (autoritten in
de stad) met 24% afneemt ten gunste van het openbaar ver
voer en het fietsverkeer.
De binnenstad zal ten opzichte van de huidige situatie
worden ontlast. Het verkeer wordt gebundeld op de minst
kwetsbare radialen. De intensiteiten op de minder geschikte
radialen nemen af. De bereikbaarheid van de binnenstad
blijft gehandhaafd.
Het is belangrijk om er bij stil te staan, dat indien geen
maatregelen genomen worden, de bereikbaarheid van de stad
en met name van de binnenstad ten gevolge van de verwachte
groei van de automobiliteit ernstig in het gedrang zal
komen. Door het nemen van de maatregelen zoals voorgesteld
in het Verkeers-Milieu-plan, zal de stad en met name de
binnenstad worden ontlast, waardoor de bereikbaarheid ten
opzichte van variant 2002-0 (uitgaande van niets doen)