Blad 12 9. Wijzigingen in het plan Naar aanleiding van de reacties is het plan opnieuw beoor deeld en waar nodig ook doorgerekend. Op diverse onderdelen is het gewijzigd. Als belangrijkste aanpassingen worden genoemd Het open houden van de Voorstreek en het afsluiten van het stukje Tuinen westzijde. De gedane suggestie is derhalve overgenomen Met de uitvoering van de maatregelen is zodanig geschoven dat, met betrekking tot de noord-westkant van de stad, tegemoet wordt gekomen aan de wens om eerst parkeerplaatsen met name op het Oldehoofsterkerkhof te realiseren, alvorens parkeerplaatsen op het Groot Schavernek, de Nieuwestad en de Wirdumerdijk (totaal 56 parkeerplaatsen) worden opgehe ven Ons uitgangspunt is en blijft, dat er geen doorgaande route ontstaat via het RuiterskwartierEr bestaat evenwel, dit naar aanleiding van de op 13 september 1994 gehouden verga dering van een drietal Raadsadviescommissiesgeen bezwaar tegen een verbindingsroute naar het parkeerterrein Olde hoof sterkerkhof Een en ander zal nader uitgewerkt moeten worden. In het betreffende voorstel zal ook afgewogen moeten worden welke straten/straatgedeelten aan de westzij de van de binnenstad in meer of mindere mate voor het verkeer toegankelijk moeten worden gemaakt, waarbij bij voorbeeld gedacht kan worden aan het Ruiterskwartier en het westelijk deel van de Nieuwestad. Tevens zal op een adequa te manier moeten worden voorzien in een goede bereikbaar heid van de Harmonie. Hierdoor zal wellicht mede tegemoet kunnen worden gekomen aan bezwaren van ondernemingen aan de westzijde van de binnenstad. Voorstellen ter beperking van het doorgaande verkeer op de Schrans zullen in nauw overleg met de belanghebbenden tot stand worden gebracht. De formulering ten aanzien van de voorgestelde maatregel ter hoogte van de Lorentzkade kan als volgt worden genuanceerd. Gestreefd moet worden naar het voorkomen van doorgaand autoverkeer over de Lorentzka de. In plaats van een fysieke afsluiting kan deze doelstel ling ook gerealiseerd worden door een combinatie van ver- keersremmende maatregelen op de Middelzeelaan en de Nijlansdyk mèt een inrijverbod voor vrachtverkeer op de Lorentzkade. Door de indirecte aantakking die de Leeuwerik straat en de Bildtsestraat op het Europaplein krijgen zal sluipverkeer over deze route naar verwachting gebruik gaan maken van de rondweg. Blad 13 Extra maatregelen voor de Leeuwerikstraat zijn (vooralsnog) niet noodzakelijk. In bijlage 1 worden de bedoelde maatregelen beschreven en wordt tevens aangegeven in welke gevallen er mogelijkheden zijn voor het "meeliften" met andere plannen. Ook wordt een raming van de kosten voor de eerste twee fasen gegeven. De kosten voor herinrichting van de verschillende straten en kruispunten worden voor de eerste twee fasen in totaal begroot op circa 1,4 miljoen gulden. 10. Conclusies en verdere aanpak De (aangepaste) voorkeursvariant voor de verkeersstructuur wordt gekenmerkt door een beperkt aantal maatregelen in de infrastructuur, die echter relatief veel effect sorteren. Het plan is gericht op het bundelen van het gemotoriseerde verkeer op wegen die daar het meest geschikt voor zijn en voorziet in verschuiving van het autoverkeer van de binnen stad en van kwetsbare woonwijken rondom de binnenstad naar een binnenring rondom de binnenstad en een beperkt aantal radiale routes Uitgaande van de voorkeursvariant van het Verkeers-Milieu plan en van de Vervoerregio Friesland, kan de stijging van het autoverkeer beperkt blijven tot 12%. Hierdoor blijft met name de bereikbaarheid van de stad en de binnenstad beter gegarandeerd. De concurrentiepositie van het openbaar vervoer en het fietsverkeer wordt versterkt. Dit geldt met name voor de relaties van en naar de binnenstad van Leeuwarden. Verder blijkt dat het aantal interne verplaatsingen (autoritten in de stad) met 24% afneemt ten gunste van het openbaar ver voer en het fietsverkeer. De binnenstad zal ten opzichte van de huidige situatie worden ontlast. Het verkeer wordt gebundeld op de minst kwetsbare radialen. De intensiteiten op de minder geschikte radialen nemen af. De bereikbaarheid van de binnenstad blijft gehandhaafd. Het is belangrijk om er bij stil te staan, dat indien geen maatregelen genomen worden, de bereikbaarheid van de stad en met name van de binnenstad ten gevolge van de verwachte groei van de automobiliteit ernstig in het gedrang zal komen. Door het nemen van de maatregelen zoals voorgesteld in het Verkeers-Milieu-plan, zal de stad en met name de binnenstad worden ontlast, waardoor de bereikbaarheid ten opzichte van variant 2002-0 (uitgaande van niets doen)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 184