Blad 14 aanzienlijk verbetert. Door het uitvoeren van het Verkeers- Milieu-plan worden derhalve voor de toekomst gunstige voor waarden geschapen voor de economische ontwikkeling en de werkgelegenheid in de gemeente Leeuwarden. In de voorkeursvariant verbeteren ook de mogelijkheden voor het veilig kunnen oversteken, ten opzichte van de situatie bij ongewijzigd beleid. Dit geldt met name voor de radiale routes. Het aantal kruispunten met een slechte verkeersaf wikkeling blijft ondanks de toename van het autoverkeer gelijk ten opzichte van de huidige situatie. Ook voor wat betreft de bereikbaarheid van ambulances en brandweer geldt, dat indien er geen maatregelen genomen worden, de kans op vertragingen door files groter wordt dan bij uitvoering van de maatregelen conform de voorkeurs- variant. Bij de toekomstige gedetailleerde uitwerking van de maatregelen is het van belang om FRAM, Dienst Stadsbe heer (Weg- en Waterbouw)politie, brandweer, ambulancever voerders en de Leeuwarder huisartsenvereniging nadrukkelijk te betrekken. Op grond van de voorkeursvariant, in samenhang met het toepassen van geluidsarm asfalt en van afschermende voor zieningen, daalt het aantal boven de 65 dB(A) belaste woningen met 53% ten opzichte van 1992. Het aantal mensen dat geluidshinder ondervindt ten gevolge van wegverkeer wordt teruggebracht tot onder het niveau van 1985, waarmee een belangrijke doelstelling uit de Milieunota gehaald wordt De uitstoot van C02 is sterk gekoppeld aan de groei van de automobiliteit. De in de voorkeursvariant aangegeven maat regelen leiden slechts tot een beperking van de toename van de uitstoot aan C02 In het Verkeer-Milieu-Plan is een beschrijving gegeven van de maatregelen die noodzakelijk zijn om aan de taakstelling van het Klimaatverbond te voldoen. Er moeten zeer ingrij pende maatregelen genomen worden om deze doelstelling te halen De Raadsadviescommissies voor Stadsontwikkeling, voor Milieu en Stadsbeheer en voor Economische en Sociale Zaken hebben in een op 13 september 1994 gehouden gezamenlijke vergadering over dit voorstel beraadslaagd. Als gevolg van de gedachtenwisseling tijdens deze verga dering is het voorgelegde ontwerp-raadsvoorstel en bijbe horend ontwerp-besluit aangepast. Onder andere is thans in de Inleiding verwoord, op welke wijze de verkeersstructuur zodanig kan worden aangepast, dat elementen als bereikbaar Blad 15 heid, milieu, leefbaarheid en de vervoersorganisatie goed tot hun recht komen. De opmerkingen in de derde, vierde en vijfde alinea van punt 9 (Wijzigingen in het plan) kunnen eveneens worden gezien als de neerslag van deze gedachten- wisseling. Wij merken in dit verband voorts het volgende op. In het Verkeers-Milieu-plan is voor wat betreft de maatre gelen die genoemd worden in de aangehechte bijlage I voor de eerste fase financiële dekking aanwezig in de stelpost civieltechnische werken en het verdeelbesluit Stadsvernieu wing. Het gaat hierbij zoals bekend om de minimaal noodza kelijke maatregelen om tot aanpassingen in de verkeers structuur te kunnen komen. Er is op aangedrongen om bij periodieke evaluaties en ook bij zich voordoende bijzondere omstandigheden na te gaan, of het noodzakelijk c.q. gewenst is in de planning van de maatregelen die genoemd zijn voor de tweede en derde fase verschuivingen aan te brengen. Los daarvan staat, dat in de gevoerde discussie zowel van de zijde van belanghebbenden als ook van de kant van de commissieleden nadrukkelijk verzocht is een totale herin richting van straten te plegen, met name voor de Nieuwestad en de WirdumerdijkDuidelijk moet zijn, dat voor dergelij ke miljoenen guldens extra kostende maatregelen, momenteel geen dekking aanwezig is. De meerderheid van de genoemde commissies adviseert u in te stemmen met het Verkeers-Milieu-plan, als uitgangspunt voor het te voeren verkeersbeleid en in te stemmen met de voor gestelde maatregelen voor de eerste fase van de aan het ontwerp-besluit gehechte bijlage I. Tevens wordt geadvi seerd in te stemmen met de Reactienota, zij het met inacht neming van hetgeen in dit raadsvoorstel in afwijking daar van of aanvulling daarop is verwoord. Wij stellen u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit. Leeuwarden, 29 september 1994. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, drsH.H. Apotheker Burgemeester. mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 185