Blad 14
aanzienlijk verbetert. Door het uitvoeren van het Verkeers-
Milieu-plan worden derhalve voor de toekomst gunstige voor
waarden geschapen voor de economische ontwikkeling en de
werkgelegenheid in de gemeente Leeuwarden.
In de voorkeursvariant verbeteren ook de mogelijkheden voor
het veilig kunnen oversteken, ten opzichte van de situatie
bij ongewijzigd beleid. Dit geldt met name voor de radiale
routes. Het aantal kruispunten met een slechte verkeersaf
wikkeling blijft ondanks de toename van het autoverkeer
gelijk ten opzichte van de huidige situatie.
Ook voor wat betreft de bereikbaarheid van ambulances en
brandweer geldt, dat indien er geen maatregelen genomen
worden, de kans op vertragingen door files groter wordt dan
bij uitvoering van de maatregelen conform de voorkeurs-
variant. Bij de toekomstige gedetailleerde uitwerking van
de maatregelen is het van belang om FRAM, Dienst Stadsbe
heer (Weg- en Waterbouw)politie, brandweer, ambulancever
voerders en de Leeuwarder huisartsenvereniging nadrukkelijk
te betrekken.
Op grond van de voorkeursvariant, in samenhang met het
toepassen van geluidsarm asfalt en van afschermende voor
zieningen, daalt het aantal boven de 65 dB(A) belaste
woningen met 53% ten opzichte van 1992. Het aantal mensen
dat geluidshinder ondervindt ten gevolge van wegverkeer
wordt teruggebracht tot onder het niveau van 1985, waarmee
een belangrijke doelstelling uit de Milieunota gehaald
wordt
De uitstoot van C02 is sterk gekoppeld aan de groei van de
automobiliteit. De in de voorkeursvariant aangegeven maat
regelen leiden slechts tot een beperking van de toename van
de uitstoot aan C02
In het Verkeer-Milieu-Plan is een beschrijving gegeven van
de maatregelen die noodzakelijk zijn om aan de taakstelling
van het Klimaatverbond te voldoen. Er moeten zeer ingrij
pende maatregelen genomen worden om deze doelstelling te
halen
De Raadsadviescommissies voor Stadsontwikkeling, voor
Milieu en Stadsbeheer en voor Economische en Sociale Zaken
hebben in een op 13 september 1994 gehouden gezamenlijke
vergadering over dit voorstel beraadslaagd.
Als gevolg van de gedachtenwisseling tijdens deze verga
dering is het voorgelegde ontwerp-raadsvoorstel en bijbe
horend ontwerp-besluit aangepast. Onder andere is thans in
de Inleiding verwoord, op welke wijze de verkeersstructuur
zodanig kan worden aangepast, dat elementen als bereikbaar
Blad 15
heid, milieu, leefbaarheid en de vervoersorganisatie goed
tot hun recht komen. De opmerkingen in de derde, vierde en
vijfde alinea van punt 9 (Wijzigingen in het plan) kunnen
eveneens worden gezien als de neerslag van deze gedachten-
wisseling. Wij merken in dit verband voorts het volgende
op.
In het Verkeers-Milieu-plan is voor wat betreft de maatre
gelen die genoemd worden in de aangehechte bijlage I voor
de eerste fase financiële dekking aanwezig in de stelpost
civieltechnische werken en het verdeelbesluit Stadsvernieu
wing. Het gaat hierbij zoals bekend om de minimaal noodza
kelijke maatregelen om tot aanpassingen in de verkeers
structuur te kunnen komen. Er is op aangedrongen om bij
periodieke evaluaties en ook bij zich voordoende bijzondere
omstandigheden na te gaan, of het noodzakelijk c.q. gewenst
is in de planning van de maatregelen die genoemd zijn voor
de tweede en derde fase verschuivingen aan te brengen.
Los daarvan staat, dat in de gevoerde discussie zowel van
de zijde van belanghebbenden als ook van de kant van de
commissieleden nadrukkelijk verzocht is een totale herin
richting van straten te plegen, met name voor de Nieuwestad
en de WirdumerdijkDuidelijk moet zijn, dat voor dergelij
ke miljoenen guldens extra kostende maatregelen, momenteel
geen dekking aanwezig is.
De meerderheid van de genoemde commissies adviseert u in te
stemmen met het Verkeers-Milieu-plan, als uitgangspunt voor
het te voeren verkeersbeleid en in te stemmen met de voor
gestelde maatregelen voor de eerste fase van de aan het
ontwerp-besluit gehechte bijlage I. Tevens wordt geadvi
seerd in te stemmen met de Reactienota, zij het met inacht
neming van hetgeen in dit raadsvoorstel in afwijking daar
van of aanvulling daarop is verwoord. Wij stellen u voor te
besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit.
Leeuwarden, 29 september 1994.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
drsH.H. Apotheker Burgemeester.
mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris.