Blad 2
Twee opties.
De twee onderzochte opties betreffende de artikel 82-con
structie en de constructie waarin de kunstzinnige vorming
is ondergebracht bij het ROC Friesland College.
Alvorens nader in te gaan op deze opties en op de conclu
sies van ons onderzoek terzake, gaan wij in het hierna vol
gende eerst kort in op de uitgangspunten bij het bedoelde
onderzoek en op het doel van en de voorwaarden voor één
instituut voor de kunstzinnige vorming. Voor een uitgebrei
de omschrijving van deze punten en van het bovenbedoelde
onderzoek verwijzen wij u naar de voor u ter inzage gelegde
stukken
II. UITGANGSPUNTEN BIJ DE HET ONDERZOEK NAAR DE VORMING
VAN EEN INSTITUUT.
Het in de Inleiding genoemde onderzoek naar de vorming van
één instituut voor de kunstzinnige vorming had vooral be
trekking op de Blauwe Stoep en het GML. Wij heben de stich
ting kunstwerkplaats Vredeman de Vries op de hoogte gesteld
van het onderzoek. De stichting is in principe bereid een
nauw samenwerkingsverband aan te gaan met een nieuw insti
tuut voor de kunstzinnige vorming (optie 1)
Uitgangspunt voor het onderzoek was het volgendeom de
haalbaarheid van de genoemde opties te beoordelen dient
consensus te bestaan over de vorm, inhoud en doelstelling
van de kunstzinnige vorming, nader te vertalen in termen
van beleid, bestuur, personeel en organisatie, financiën en
huisvesting. Vervolgens kunnen criteria en voorwaarden wor
den geformuleerd, op basis waarvan elke partij een afweging
kan maken en een standpunt bepalen. Wij achten de wensen,
belangen, overwegingen en standpunten van de verschillende
betrokkenen terzake van groot belang: zij geven immers zelf
de voorkeur aan een gecombineerd instituut, ofschoon uw
herwaarderingsbesluit hen daartoe niet verplicht.
Zonder uitzondering kan worden gesteld dat de inzet om te
komen tot één instituut in alle stadia en bij alle betrok
kenen zeer groot is geweest. Bij het formuleren van geza
menlijke doelstellingen en criteria heeft bij alle partici
panten steeds de intentie voorop gestaan knelpunten op te
lossen en de gezamenlijke belangen te onderstrepen. Wij
zijn van mening dat dit in de besluitvorming tot uitdruk
king dient te komen.
Blad 3
III. DOEL EN VOORWAARDEN VAN EEN GECOMBINEERD INSTITUUT
VOOR DE KUNSTZINNIGE VORMING.
In het algemeen kan worden gesteld dat samenwerking tussen
en integratie van instellingen leidt tot bundeling van
krachten. Samengevoegd tot één instituut is de kunstzinnige
vorming minder kwetsbaar terwijl de organisatie klein ge
noeg blijft om flexibel te kunnen opereren. Onderbrenging
van de kunstzinnige vorming in één instituut kan winst be
tekenen in termen van bijvoorbeeld efficiëntie, marktposi
tie, deskundigheid, bereik, slagvaardigheid en draagkracht.
Alleen al daarom kan samenwerking/integratie ook meer
waarde betekenen. Op het eerste gezicht lijkt een echte
fusie van GML en Blauwe Stoep dan ook de meest voor de hand
liggende stap om tot een gecombineerd instituut voor de
kunstzinnige vorming te komen.
De kunstzinnige vorming kan bovendien inhoudelijk van gro
tere betekenis zijn wanneer zij is ondergebracht in één
instituut. De produkten versterken elkaar, de combinatie
van de zes disciplines muziek, dans, audio-visuele vormge
ving, beeldende vormgeving, literatuur en theater in één
instituut is ongetwijfeld inspirerend voor medewerkers en
cursisten; 'de geur van olieverf die samengaat met de klan
ken van keybord en viool
De instituten streven naar een gedifferentieerd programma
aanbod met actieve, receptieve en reflectieve componenten.
Het programma-aanbod van het gecombineerde instituut voor
de kunstzinnige vorming dient te voldoen aan de volgende
criteria
- kwaliteit:
De lessen/cursussen zijn geënt op 'werkplannen'.
Docenten moeten voldoen aan de benoembaarheidseisen zoals
neergelegd in de 'erkenningenregeling' van de landelijke
inspectie Kunstzinnige Vorming en Amateurkunst.
- verscheidenheid:
Het programma moet naar inhoud, duur en niveau gedifferen
tieerd zijn.
In principe moet iedereen bij de instelling terecht kunnen.
- volledigheid:
Het instituut richt zich op de zes disciplines muziek,
dans, audio-visuele vormgeving, beeldende vormgeving, lite
ratuur en theater
Het aanbod binnen elk van deze verschillende disciplines
moet minimaal voldoen aan de eisen van de inspectie KV.
- brede toegankelijkheid:
De instelling richt zich in haar aanbod op alle leeftijds
categorieën
Wil een gecombineerd instituut voor de kunstzinnige vorming
kans van slagen hebben, dan zal moeten worden voldaan aan