Blad 6 en de directie vereist grote zorgvuldigheid. De optimale afstemming tussen stichting en 'commissie ex artikel 82- instituut' ligt voor een belangrijk deel besloten in het feit dat de personen die deel uitmaken van bestuur/directie van de stichting tegelijkertijd ook allen zitting hebben in de commissie ex artikel 82/directie, waardoor in de prak tijk al met integratie van instituten kan worden begonnen. In de loop van de tijd zal de stichting haar activiteiten gaan uitbreiden en meer personeel in dienst krijgen (CAO Kunstzinnige Vorming) vanuit de sector muziek. Op die ma nier is er weliswaar niet sprake van één bestuur/directie in juridische zin, maar kan door de persoonlijke invulling van functies in de praktijk wel een sterk vergelijkbare situatie ontstaan. De constructie impliceert dat het gemeentebestuur het dage lijks bestuur van het muziekinstituut overlaat aan de com missie ex artikel 82 en dat de Gemeenteraad en het college zich beperken tot het goedkeuren van begrotingen, jaarreke ningen en beleidsplannen. 2. De ROC-optie. Deze optie is voor het eerst in beeld gekomen toen ons dui delijk werd welke financiële knelpunten zich voordoen bij een fusie van het GML en de Blauwe Stoep. Onderbrenging van de kunstzinnige vorming bij het ROC zou mogelijk een oplos sing kunnen bieden voor die financiële problemen, omdat de rechtspositie van het GML-personeel goed zou aansluiten bij de rechtspositie van de onderwijstak van het ROC. Op ambtelijk niveau is met vertegenwoordigers van het ROC gesproken over deze optie. 1. In eerste instantie heeft een uitwisseling van infor matie plaatsgevonden tussen ROC en Dienst Welzijn over: - de wijze waarop de kunstzinnige vorming op dit moment gestalte krijgt (financieel, organisatorisch en in houdelijk) en de achtergronden van het haalbaarheids onderzoek, - de doelstellingen en de organisatievorm van het ROC. 2. Vervolgens is het overleg gericht op de wijze waarop de kunstzinnige vorming als onderdeel van het ROC gestalte zou kunnen krijgen. De doelstelling was na te gaan: - wat voor de kunstzinnige vorming de voor- en nadelen zijn van onderbrenging bij het ROC - welke consequenties dat voor de kunstzinnige vorming met zich meebrengt in organisatorische, financiële en inhoudelijke zin - welke voorwaarden er liggen - wat de knelpunten zijn. Blad 7 De unit kunstzinnige vorming: uitbreiding van het ROC. Het ROC heeft zich inmiddels uitgebreid tot een onderwijs instelling van groot formaat. Het biedt een keur aan oplei dingen en scholingsmogelijkheden. Ook organiseert het ROC vrijetijds-activiteiten (momenteel alleen de Volksuniversi teit) In de sfeer van kreativiteit en kunst is het aanbod van het ROC op dit moment zeer beperkt (opleiding voor mode en kleding)In deze sector streeft het ROC een uitbreiding na. In de toekomst is bijvoorbeeld een grafische opleiding denkbaar. Ook de kunstzinnige vorming past in dit streven. de unit-structuur Het ROC is een onderwijsinstelling die bestaat uit ruim 15 units die hun activiteiten door de bank genomen kostendek kend aanbieden. De kunstzinnige vorming zou dus een aparte unit van het ROC kunnen vormen. Elke unit staat onder ver antwoordelijkheid van een unit-directeur die zitting heeft in de directieraad van het ROC. De unit-directeuren dragen de verantwoordelijkheid voor een eigen budget. Binnen de marges van ondernemersplan, begroting en besluiten van de directieraad hebben de directeuren elk een redelijk grote vrijheid van handelen. De budgetten voor personeel, admini stratie en gebouwen worden centraal beheerd; alle units maken gebruik van de diensten van centrale professionele ondersteuning op het gebied van personeel, organisatie en administratie (de kosten van deze professionele ondersteu ning worden bij de units uiteraard wel in rekening gebracht) Naar de mening van het ROC kan een unit kunstzinnige vor ming zo meer tijd en aandacht geven aan de beleidsontwikke ling toerekening van centrale diensten. Op dit moment is de directieraad van het ROC nog in discus sie over de verplichting diensten centraal af te laten ne men (verplichte winkelnering)al ligt het voor de hand dat er uiteindelijk zoveel mogelijk naar eenheid en centrale afname zal worden gestreefd. Ook de wijze van doorbereke ning van de centrale dienstverlening naar de afzonderlijke units moet nog definitieve vorm krijgen. huisvesting. Voor het ROC is zelfstandige huisvesting voor de kunstzin nige vorming niet onbespreekbaar. Ofschoon het ROC voorne mens is alle activiteiten te concentreren op twee locaties in het zuiden van de stad, kan eventueel worden ingestemd met een locatie in de binnenstad als daar goede redenen voor zijn en als de financiën (budgetsubsidie) dat toela ten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 191