Blad 10
Rechtspositioneel zijn wat betreft de optie ROC geen pro
blemen te verwachten.
C.A.O. KV versus R.A.K.V.
Indien voor de optie art.82 constructie gekozen wordt,
blijft het personeel van het GML vallen onder de rechtspo
sitieregeling van het R.A.K.V.
Voor wat betreft een groot aan aantal zaken lopen de beide
rechtspositieregelingen parallel
4Standpunten en conclusies naar aanleiding van het on
derzoek
Standpunt Stichting Kreativiteitscentrum De Blauwe Stoep:
Directie en bestuur van de Blauwe Stoep hebben te kennen
gegeven volstrekt geen heil te zien in de optie ROC.
De Blauwe Stoep ziet geen voordelen in de unit ROC. De ei
gen identiteit van de Blauwe Stoep inruilen voor de naams
bekendheid van het ROC, betekent naar de mening van het
bestuur van de Blauwe Stoep geen voordeel voor het Kreati
viteitscentrum. Het feit dat het ROC zich momenteel in een
veranderingsproces bevindt, acht de Blauwe Stoep bovendien
een ongeschikt moment voor toetreding tot het ROC. Het ROC
is nog volop in discussie over een aantal zaken (zoals
bijv. de wijze van toerekening van centrale diensten)Er
zijn op dat punt nog te veel onzekerheden.
Voor de Blauwe Stoep is de optie artikel 82 aantrekkelij
ker; zij is van mening dat de kunstzinnige vorming in een
organisatie van middelgrote omvang veel betere mogelijkhe
den en kansen heeft. De voor de kunstzinnige vorming beno
digde flexibiliteit is in de optie artikel 82 dan ook beter
gegarandeerd. De Blauwe Stoep is overigens van mening dat
een deel van de taakstelling van f 6 ton dient te worden
gevonden binnen de gemeentelijke apparaatskosten voor het
GML.
Standpunt Gemeentelijk Muziekinstituut Leeuwarden:
Voor het GML is de optie ROC een verbetering ten opzichte
van de huidige situatie, omdat in die optie de dubbelrol
van de gemeente als subsidiegever en bestuur komt te ver
vallen. Voor het overige brengt de optie ROC voor het mu
ziekinstituut geen specifiek voordeel.
De nadelen van de optie ROC wegen voor het GML minder zwaar
dan voor de Blauwe Stoep. Het ROC is qua omvang en organi
satie op tal van punten vergelijkbaar met de gemeente.
De directeur van het GML is het echter met de Blauwe Stoep
eens dat de artikel 82-optie betere mogelijkheden biedt tot
verdere ontwikkeling van de kunstzinnige vorming en dat een
zelfstandig instituut voor de kunstzinnige vorming is te
prefereren boven de unit KV.
Blad 11
Standpunt stichting Kunstwerkplaats Vredeman de Vries:
Ten tijde van het verdwijnen van de kunstvakopleiding Aca
demie Vredeman de Vries uit Leeuwarden heeft het ROC
belangstelling getoond voor de overname van apparatuur van
de academie. Uiteindelijk is deze ondergebracht in een
aparte stichting, de stichting Kunstwerkplaats. Gelet op de
gang van zaken destijds zet de stichting Kunstwerkplaats
vraagtekens bij de optie ROC.
De stichting Kunstwerkplaats Vredeman de Vries is bereid om
nauwe samenwerking aan te gaan met een zelfstandig insti
tuut voor de kunstzinnige vorming (het samenwerkingsverband
van de nieuwe stichting en het "instituut ex artikel 82")
ROC Friesland College:
Het ROC heeft geen kunstonderwijs in zijn aanbod. Enigszins
in de creatieve sfeer ligt zoals gezegd de opleiding voor
mode en kleding (het voortbestaan daarvan is overigens on
zeker) Met een unit kunstzinnige vorming zou aan de acti
viteiten van het ROC dan ook een wezenlijke uitbreiding
worden gerealiseerd. Door deel te gaan uitmaken van het ROC
zou de kunstzinnige vorming naar de mening van het ROC een
grote nieuwe doelgroep kunnen aanboren
5. Conclusie:
De optie unit KV binnen het ROC is voor de instituten voor
de kunstzinnige vorming dus niet wenselijk (en voor de
Blauwe Stoep echt onbespreekbaar)De instituten hechten
sterk aan een zelfstandig instituut van niet al te grote
omvang dat vanuit een eigen directie en met korte lijnen
stuurbaar en beheersbaar is; wil het nieuwe instituut op
een eigentijdse wijze kunnen vormgeven aan zijn doelstel
ling, dan achten zij flexibiliteit van eminent belang.
Gelet op het vorenstaande achten wij de ex artikel 82-vari-
ant dus de beste optie.
Wij stellen u daarom met deze optie in te stemmen. Een con
cept-verordening ter regeling van de exacte bevoegdheden
van de commissie ex artikel 82, college en Gemeenteraad
zullen wij voorbereiden en u te zijner tijd ter besluitvor
ming voorleggen.
V. REALISERING VAN DE VASTGESTELDE BEZUINIGING.
Indien u met ons onderhavige voorstel instemt, gaan wij
ervan uit dat het geïntegreerde instituut per 1 september
1995 van start gaat (nieuwe seizoen)De taakstelling 1994
is gedeeltelijk ontkoppeld van de structurele invulling per
1995
De volgende structurele bezuinigingsmaatregelen zijn in