Blad 10 Rechtspositioneel zijn wat betreft de optie ROC geen pro blemen te verwachten. C.A.O. KV versus R.A.K.V. Indien voor de optie art.82 constructie gekozen wordt, blijft het personeel van het GML vallen onder de rechtspo sitieregeling van het R.A.K.V. Voor wat betreft een groot aan aantal zaken lopen de beide rechtspositieregelingen parallel 4Standpunten en conclusies naar aanleiding van het on derzoek Standpunt Stichting Kreativiteitscentrum De Blauwe Stoep: Directie en bestuur van de Blauwe Stoep hebben te kennen gegeven volstrekt geen heil te zien in de optie ROC. De Blauwe Stoep ziet geen voordelen in de unit ROC. De ei gen identiteit van de Blauwe Stoep inruilen voor de naams bekendheid van het ROC, betekent naar de mening van het bestuur van de Blauwe Stoep geen voordeel voor het Kreati viteitscentrum. Het feit dat het ROC zich momenteel in een veranderingsproces bevindt, acht de Blauwe Stoep bovendien een ongeschikt moment voor toetreding tot het ROC. Het ROC is nog volop in discussie over een aantal zaken (zoals bijv. de wijze van toerekening van centrale diensten)Er zijn op dat punt nog te veel onzekerheden. Voor de Blauwe Stoep is de optie artikel 82 aantrekkelij ker; zij is van mening dat de kunstzinnige vorming in een organisatie van middelgrote omvang veel betere mogelijkhe den en kansen heeft. De voor de kunstzinnige vorming beno digde flexibiliteit is in de optie artikel 82 dan ook beter gegarandeerd. De Blauwe Stoep is overigens van mening dat een deel van de taakstelling van f 6 ton dient te worden gevonden binnen de gemeentelijke apparaatskosten voor het GML. Standpunt Gemeentelijk Muziekinstituut Leeuwarden: Voor het GML is de optie ROC een verbetering ten opzichte van de huidige situatie, omdat in die optie de dubbelrol van de gemeente als subsidiegever en bestuur komt te ver vallen. Voor het overige brengt de optie ROC voor het mu ziekinstituut geen specifiek voordeel. De nadelen van de optie ROC wegen voor het GML minder zwaar dan voor de Blauwe Stoep. Het ROC is qua omvang en organi satie op tal van punten vergelijkbaar met de gemeente. De directeur van het GML is het echter met de Blauwe Stoep eens dat de artikel 82-optie betere mogelijkheden biedt tot verdere ontwikkeling van de kunstzinnige vorming en dat een zelfstandig instituut voor de kunstzinnige vorming is te prefereren boven de unit KV. Blad 11 Standpunt stichting Kunstwerkplaats Vredeman de Vries: Ten tijde van het verdwijnen van de kunstvakopleiding Aca demie Vredeman de Vries uit Leeuwarden heeft het ROC belangstelling getoond voor de overname van apparatuur van de academie. Uiteindelijk is deze ondergebracht in een aparte stichting, de stichting Kunstwerkplaats. Gelet op de gang van zaken destijds zet de stichting Kunstwerkplaats vraagtekens bij de optie ROC. De stichting Kunstwerkplaats Vredeman de Vries is bereid om nauwe samenwerking aan te gaan met een zelfstandig insti tuut voor de kunstzinnige vorming (het samenwerkingsverband van de nieuwe stichting en het "instituut ex artikel 82") ROC Friesland College: Het ROC heeft geen kunstonderwijs in zijn aanbod. Enigszins in de creatieve sfeer ligt zoals gezegd de opleiding voor mode en kleding (het voortbestaan daarvan is overigens on zeker) Met een unit kunstzinnige vorming zou aan de acti viteiten van het ROC dan ook een wezenlijke uitbreiding worden gerealiseerd. Door deel te gaan uitmaken van het ROC zou de kunstzinnige vorming naar de mening van het ROC een grote nieuwe doelgroep kunnen aanboren 5. Conclusie: De optie unit KV binnen het ROC is voor de instituten voor de kunstzinnige vorming dus niet wenselijk (en voor de Blauwe Stoep echt onbespreekbaar)De instituten hechten sterk aan een zelfstandig instituut van niet al te grote omvang dat vanuit een eigen directie en met korte lijnen stuurbaar en beheersbaar is; wil het nieuwe instituut op een eigentijdse wijze kunnen vormgeven aan zijn doelstel ling, dan achten zij flexibiliteit van eminent belang. Gelet op het vorenstaande achten wij de ex artikel 82-vari- ant dus de beste optie. Wij stellen u daarom met deze optie in te stemmen. Een con cept-verordening ter regeling van de exacte bevoegdheden van de commissie ex artikel 82, college en Gemeenteraad zullen wij voorbereiden en u te zijner tijd ter besluitvor ming voorleggen. V. REALISERING VAN DE VASTGESTELDE BEZUINIGING. Indien u met ons onderhavige voorstel instemt, gaan wij ervan uit dat het geïntegreerde instituut per 1 september 1995 van start gaat (nieuwe seizoen)De taakstelling 1994 is gedeeltelijk ontkoppeld van de structurele invulling per 1995 De volgende structurele bezuinigingsmaatregelen zijn in

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 193