Blad 2 Uit het BWS'95 zullen nogal ingrijpende wijzigingen voort vloeien. De volgende bijdragen komen beschikbaar: 1) Stimuleringsbijdragen nieuwbouw: de omvang wordt be paald door het aantal volgens het programma te bouwen woningen met stichtingskosten lager dan f 200.000,- te vermenigvuldigen met f 5.000,-. 2) Stimuleringsbijdragen ingrijpende voorzieningen; deze bijdrage wordt verstrekt ten behoeve van de verbete ring van vooroorlogse slechte en zeer slechte commer ciële huurwoningen en ten behoeve van door gemeenten en corporaties aan te kopen en te verbeteren vooroor logse woningen. De omvang wordt bepaald door het aan tal (op grond van het programma) ingrijpende voorzie ningen aan woningen te vermenigvuldigen met f 19.000,- inclusief kopkosten) 3) Toeslagen plaatselijk verschillende omstandigheden; deze. toeslagen worden toegekend ter bevordering van de bouw van sociale-sectorwoningen en in toenemende mate voor woningen in het iets duurdere marktsegment in bestaand stedelijk gebied in VINEX-stadsgewesten 4) Bereikbaarheidstoeslagen; deze toeslagen worden toege kend ten behoeve van de gewenste differentiatie van de bevolkingssamenstelling in de VINEX-locaties om zo nieuwe sociale sectorwoningen in vooral die gebieden bereikbaar te maken voor de doelgroep van beleid. In de begroting 1994 wordt rekening gehouden met een bereikbaarheidstoeslag van f 8.500,- voor huurwonin gen en van f 12.000,- voor koopwoningen. De budgethouders (hoogstwaarschijnlijk kunnen dit de pro vincie, samenwerkende gemeenten in WGR-verband, of ook gemeenten zelf zijn) zullen nu de beschikking gaan krijgen over één budget waar alle bijdragen in worden gestort zonder schotten, dat naar eigen (gemeentelijke, regionale of stadsgewestelijke) beoordeling kan worden uitgegeven. Besluit Locatiegebonden Subsidies (BLS) Het besluit locatiegebonden subsidies is ingesteld om de bouw van woningen in stadsgewest gemeenten te stimuleren. Uitgangspunt van het Rijk is dat de tekorten op grote bouwlocaties binnen een stadsgewest in principe voor de helft weg worden gesubsidieerd, daarbij wordt nog een bijdrage verkregen voor woningbouw in het binnenstedelijk gebied. In het stadsgewest .Leeuwarden is besloten de loca tie Hempens/Teerns als grote bouwlocatie aan te wijzen. Voor de binnenstedelijke bouwlocaties gaat een bijdrage gelden van f 3.000,-. Voor de uitbreidingslokaties (mn. Hempens/Teerns) wordt een bijdrage verwacht voor het ge deeltelijk wegsubsidiëren van de te verwachten tekorten. Blad 3 Hiervoor zullen we een uitvoeringscontract met de rijks overheid -of met de provincie afsluiten. De onderhandelingen hierover zijn nog niet afgerond. Uitkomsten discussie over het Woningmarktplan en het in 1993 uitgevoerde woningmarktonderzoek In de vorige planningslij sten is aangekondigd dat dit jaar de kwalititatieve keuzes in de woningbouwsectoren onder bouwd zouden worden door het woningmarktplan. Het eerste deel van het woningmarktplan is als discussieversie in december 1992 gepresenteerd aan de betrokkenen op de Leeu warder woningmarkt. In de discussie is met name gesproken over de beleidskeuzes die in het eerste hoofdstuk geformu leerd staan. In 1993 is verder in samenwerking met de regio noord en het stadsgewest Leeuwarden aanvullend onderzoek voor de woningmarkt verricht. Het verslag van de discussie middag waarbij corporaties, rijks- en provinciale overheid, woonconsumenten, makelaardij en gemeentelijke diensten bij betrokken waren vormt samen met de uitkomsten van het aanvullende onderzoek de algemene basis voor het invullen van deze meerjarenplanningslij sten. De op de dag van de discussieversie geformuleerde beleidskeuzes, worden verder aangevuld en onderbouwd door het verrichte aanvullende onderzoek 1. Geen nieuwbouw voor jongeren. Voor jongeren wordt niet meer nieuw gebouwd. De bestaande huurwoningvoorraad biedt, gezien ook het voorgestane woon- lastenbeleid, een voldoende alternatief. In de periode van 1993-1997 worden geen wooneenheden meer gebouwd voor jonge ren tot 2 3 jaar. De vraag naar wooneenheden is sterk ge daald, daarbij komt dat van rijkswege de huursubsidie mogelijkheden voor jongeren tot 23 jaar zijn beperkt. 2. Ouderen moeten in de eigen wijk kunnen wonen. Voor het vervolgen van de wooncarrière op oudere leeftijd is het noodzakelijk dat elke wijk/stadsdeel over zowel voorzieningen als over woningen beschikt die geschikt zijn voor de bewoning door ouderen. Als dat niet kan omdat de woningen ontbreken die geschikt zijn (te maken) voor oude ren dan is (vervangende) nieuwbouw wenselijk. 3Stimuleren duurdere marktsector nieuwbouw. De (potentiële) forens zal alleen in de gemeente blijven/gaan wonen als er een passende woning en een aan trekkelijk woonmilieu beschikbaar is.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 29