Blad 2
Uit het BWS'95 zullen nogal ingrijpende wijzigingen voort
vloeien. De volgende bijdragen komen beschikbaar:
1) Stimuleringsbijdragen nieuwbouw: de omvang wordt be
paald door het aantal volgens het programma te bouwen
woningen met stichtingskosten lager dan f 200.000,- te
vermenigvuldigen met f 5.000,-.
2) Stimuleringsbijdragen ingrijpende voorzieningen; deze
bijdrage wordt verstrekt ten behoeve van de verbete
ring van vooroorlogse slechte en zeer slechte commer
ciële huurwoningen en ten behoeve van door gemeenten
en corporaties aan te kopen en te verbeteren vooroor
logse woningen. De omvang wordt bepaald door het aan
tal (op grond van het programma) ingrijpende voorzie
ningen aan woningen te vermenigvuldigen met f 19.000,-
inclusief kopkosten)
3) Toeslagen plaatselijk verschillende omstandigheden;
deze. toeslagen worden toegekend ter bevordering van de
bouw van sociale-sectorwoningen en in toenemende mate
voor woningen in het iets duurdere marktsegment in
bestaand stedelijk gebied in VINEX-stadsgewesten
4) Bereikbaarheidstoeslagen; deze toeslagen worden toege
kend ten behoeve van de gewenste differentiatie van de
bevolkingssamenstelling in de VINEX-locaties om zo
nieuwe sociale sectorwoningen in vooral die gebieden
bereikbaar te maken voor de doelgroep van beleid. In
de begroting 1994 wordt rekening gehouden met een
bereikbaarheidstoeslag van f 8.500,- voor huurwonin
gen en van f 12.000,- voor koopwoningen.
De budgethouders (hoogstwaarschijnlijk kunnen dit de pro
vincie, samenwerkende gemeenten in WGR-verband, of ook
gemeenten zelf zijn) zullen nu de beschikking gaan krijgen
over één budget waar alle bijdragen in worden gestort
zonder schotten, dat naar eigen (gemeentelijke, regionale
of stadsgewestelijke) beoordeling kan worden uitgegeven.
Besluit Locatiegebonden Subsidies (BLS)
Het besluit locatiegebonden subsidies is ingesteld om de
bouw van woningen in stadsgewest gemeenten te stimuleren.
Uitgangspunt van het Rijk is dat de tekorten op grote
bouwlocaties binnen een stadsgewest in principe voor de
helft weg worden gesubsidieerd, daarbij wordt nog een
bijdrage verkregen voor woningbouw in het binnenstedelijk
gebied. In het stadsgewest .Leeuwarden is besloten de loca
tie Hempens/Teerns als grote bouwlocatie aan te wijzen.
Voor de binnenstedelijke bouwlocaties gaat een bijdrage
gelden van f 3.000,-. Voor de uitbreidingslokaties (mn.
Hempens/Teerns) wordt een bijdrage verwacht voor het ge
deeltelijk wegsubsidiëren van de te verwachten tekorten.
Blad 3
Hiervoor zullen we een uitvoeringscontract met de rijks
overheid -of met de provincie afsluiten. De onderhandelingen
hierover zijn nog niet afgerond.
Uitkomsten discussie over het Woningmarktplan
en het in 1993 uitgevoerde woningmarktonderzoek
In de vorige planningslij sten is aangekondigd dat dit jaar
de kwalititatieve keuzes in de woningbouwsectoren onder
bouwd zouden worden door het woningmarktplan. Het eerste
deel van het woningmarktplan is als discussieversie in
december 1992 gepresenteerd aan de betrokkenen op de Leeu
warder woningmarkt. In de discussie is met name gesproken
over de beleidskeuzes die in het eerste hoofdstuk geformu
leerd staan. In 1993 is verder in samenwerking met de regio
noord en het stadsgewest Leeuwarden aanvullend onderzoek
voor de woningmarkt verricht. Het verslag van de discussie
middag waarbij corporaties, rijks- en provinciale overheid,
woonconsumenten, makelaardij en gemeentelijke diensten bij
betrokken waren vormt samen met de uitkomsten van het
aanvullende onderzoek de algemene basis voor het invullen
van deze meerjarenplanningslij sten. De op de dag van de
discussieversie geformuleerde beleidskeuzes, worden verder
aangevuld en onderbouwd door het verrichte aanvullende
onderzoek
1. Geen nieuwbouw voor jongeren.
Voor jongeren wordt niet meer nieuw gebouwd. De bestaande
huurwoningvoorraad biedt, gezien ook het voorgestane woon-
lastenbeleid, een voldoende alternatief. In de periode van
1993-1997 worden geen wooneenheden meer gebouwd voor jonge
ren tot 2 3 jaar. De vraag naar wooneenheden is sterk ge
daald, daarbij komt dat van rijkswege de huursubsidie
mogelijkheden voor jongeren tot 23 jaar zijn beperkt.
2. Ouderen moeten in de eigen wijk kunnen wonen.
Voor het vervolgen van de wooncarrière op oudere leeftijd
is het noodzakelijk dat elke wijk/stadsdeel over zowel
voorzieningen als over woningen beschikt die geschikt zijn
voor de bewoning door ouderen. Als dat niet kan omdat de
woningen ontbreken die geschikt zijn (te maken) voor oude
ren dan is (vervangende) nieuwbouw wenselijk.
3Stimuleren duurdere marktsector nieuwbouw.
De (potentiële) forens zal alleen in de gemeente
blijven/gaan wonen als er een passende woning en een aan
trekkelijk woonmilieu beschikbaar is.